سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه بی رمقِ هنر مُدرن در اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: توسعه هنر مدرن با وجود ظرفیت خوب در استان مغفول مانده است که در دراز مدت کاهش زیست پذیری شهری را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: مفهوم توسعه بدون در نظر گرفتن رشد فرهنگی هنری امکان ندارد و تمرکز بر توسعه کالبدی در دنیا امروز کافی نیست.

وی با بیان اینکه اگر به توسعه فرهنگ نپردازیم زیست پذیری در شهر‌ها کاهش می‌یابد، افزود: توسعه باید حس خوشایند در شهر‌ها و شهروندان آن ایجاد کند و این مهم با توسعه فرهنگ و هنر امکان پذیر است.

شاهمرادی افزود: توسعه فرهنگی رکن اساسی توسعه کالبدی و مقدمه‌ای بر رشد اقتصادی است.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: برای تحقق توسعه فرهنگی پرداختن به پیشینه فرهنگی و منظر پیش رو بطور همزمان ضروری است و حفظ فرهنگ و هنر بومی و انتقال آن به آیندگان یکی از شئون توسعه فرهنگی است، چرا که هنر مدرن و هنر پست مدرن بر پایه هنرسنتی پیش می‌رود.

شاهمرادی کاربردی بودن هنر مدرن را مهمترین ویژگی آن دانست و افزود: هنر مدرن در شهر‌هایی ماننداصفهان که پیشینه اصیل هنری دارد می‌تواند بسترساز شکوفایی فرهنگی و هنری بیشتر باشد.

وی افزود: این تجربه را اکنون در شهر‌های بزرگ جهان مانند ایتالیا، فرانسه، پاریس و فلورانس که از این نظر به اصفهان شباهت دارند مشاهده می‌کنیم، وضعیت فعلی این شهر‌ها محصول ایستادن بر شانه‌های هنر سنتی و توجه همزمان به توسعه هنر مدرن است.

وی با بیان اینکه هنر اصفهان در همه بخش‌ها دارای مبنا و ریشه محکم است، افزود: این ظرفیت، تکیه گاه خوبی برای توسعه هنر مدرن به‌شمار می‌رود.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: زندگی انسان امروز حتی در یک شهر سنتی مانند اصفهان مدرن است، بنابر این باید زمینه ظهور و نمود هنر مدرن را فراهم کرد.

وی افزود: اصفهان هم مصرف کننده و هم تولید کننده فرهنگی است از این رو توجه به غنی سازی سبد مصرف فرهنگ خانوار‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار خواهد داشت.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان نمایش، مالتی مدیا، انیمشن و معماری را از هنر‌های مدرن پرکاربرد برشمرد و افزود: یکی از چالش‌های توسعه هنر مدرن این است که هنر‌های سنتی و صنایع دستی فضای کار را برای هنرمندان مدرن تنگ می‌کند که رفع آن نیازمند برنامه ریزی است.

به گفته وی باید روی مقوله پذیرش مردم نسبت به هنر مدرن برنامه ریزی شود و وجود مقاومت نسبت به این مساله طبیعی است و باید کمک کنیم هنر مدرن اصفهان به‌تدریج جای خود را در زندگی مردم باز کند.

شاهمرادی با بیان اینکه اکنون حمایت‌های دولتی از هنر مدرن نسبت به هنر‌های سنتی کمتر است، افزود: هنر مدرن در برخی شاخه‌ها نیاز به فضا‌های خاص خود دارد این در حالی است که زیرساخت ایجاد و توسعه هنر مدرن در اصفهان ضعیف است.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان حمایت نهاد‌های متولی از توسعه هنر مدرن در کنار توجه به هنر‌های سنتی اصفهان را ضروری دانست و افزود: با برنامه ریزی می‌توان جوانه‌های هنر مدرن اصفهان را تنومند کرد.

شاهمرادی افزود: اگر هنر مدرن خوب حمایت شود اصفهان به مرکز این هنر در ایران تبدیل خواهد شد همچنانکه شهر‌های خواهرخوانده اصفهان علاوه بر غنای تاریخی و سنتی، مرکز این هنر‌ها نیز هستند.

وی با بیان اینکه قابلیت زایش هنری مدرن در اصفهان وجود دارد، افزود: فروش هنر در سایه توسعه سبک‌های مدرن آن نیز امکان پذیر است.

شاهمرادی گفت: گردشگر علاوه بر مشاهده بنا‌های تاریخی می‌تواند از نمایش و تئاتر اصفهان و آوازخوانی زنده در پل خواجو بهره ببرد و تحقق این موضوع، چشم انداز بعیدی نیست.

وی افزود: کاربردی بودن هنر مدرن فروش آن را تسهیل می‌کند که تقویت اقتصاد فرهنگی را به‌دنبال خواهد داشت و هنری که در قرن حاضر شاهد آن هستیم، هنری نیست که۱۰۰سال پیش وجود داشته است. با گذشت زمان، همه چیز تغییرمی‌کند. هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان در پایان گفت: در هنر مدرن، هنرمند خود را به خط و شکل‌های ثابت و واقعی محدود نمی‌کند و هرآنچه در نظر زیبا و خلاقانه است ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: هنر مدرن ، حوزه هنری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.