سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زمان طلایی کاشت حلزون قبل از دو سالگی است

شنوایی‌شناس چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه تا قبل از سن دو سالگی گفتار و زبان فرد کامل می‌شود بهترین سن برای کاشت حلزون قبل از این زمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محسن برجیان شنوایی‌شناس چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از هر یک هزار نفر، یک تا سه نفر به‌صورت مادرزادی و ارثی با اختلال شنیداری متولد می‌شوند و یا در اثر بیماری‌هایی مانند مننژیت، سرخک و بالا بودن سطح بیلی‌روبین دچار این مشکل می‌شوند.

او افزود: فرمول درمانی تحت عنوان یک، سه و شش در اختلال شنوایی وجود دارد و این اختلال باید قبل از یک ماهگی ارزیابی انجام، سه‌ماهگی تشخیص قطعی صورت گرفته و در پایان در شش‌ماهگی مراحل توانبخشی، تجویز سمعک و کاشت حلزون انجام شود.


بیشتر بخوانید


برجیان اضافه کرد: در زمان بدو تولد، غربالگری‌های شنوایی انجام می‌شود و اگر اعمال دارو درمانی انجام نشود، بهترین گزینه استفاده از سمعک خواهد بود، سمعک می‌تواند از نوزاد یک روزه تا افراد مسن تجویز شود.

او اظهار داشت: تشخیص زودهنگام در اختلال کم‌شنوایی و ناشنوایی حائز اهمیت است و بهترین سن برای انجام کاشت حلزون قبل از یک‌سالگی است، در گذشته تنها بررسی کاهش شنوایی‌هایی عمیق صورت می‌گرفت، اما امروزه کاهش شنوایی‌های متعادل نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برجیان تصریح کرد: کاشت حلزون به‌صورت تیمی انجام می‌شود و متخصصانی مانند شنوایی‌شناس، روان‌شناس، گفتار درمانگر و مددکار اجتماعی در این گروه فعالیت دارند، مهم‌ترین نکته در کاشت حلزون، مسائل توانبخشی پس از آن است که باید جلسات گفتار درمانی و تربیت شنیداری صورت بگیرد تا کاشت حلزون مفید باشد.

او گفت: معمولا جلسات گفتار درمانی پس از کاشت، به‌مدت ۳۰ جلسه انجام می‌شود و حتی ممکن است فرآیند توانبخشی تا یکسال پس از آن نیز انجام شود، به جرات می‌توان گفت که اعمال پس از کاشت، حتی شاید از خود فرآیند کاشت حلزون نیز مهم‌تر باشد.

برجیان بیان کرد: انجام کاشت حلزون، در گذشته سنین پایین مدنظر بود، اما طبق دستورات جدید، عمل کاشت برای افراد میانسال نیز انجام شده و منع سنی در این خصوص وجود ندارد.

او ادامه داد: از آن‌جا که تا قبل از دو سالگی رشد گفتار و زبان کامل می‌شود، این زمان نباید از دست برود، بهترین سن برای کاشت، این زمان است و اگر کاشت با تاخیر انجام شود فرد باید از سمعک استفاده کند و اگر زمان کاشت حلزون به تاخیر بیوفتد افت تخصیلی ایجاد خواهد شد، افسردگی‌هایی عارض می‌شود و حتی ممکن است فرد دچار اختلالات روان‌شناختی نیز شود.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.