سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد نخست وزیر پیشین استرالیا از پیمان آکوس

مالکوم ترنبول از اقدام نخست وزیر فعلی استرالیا مبنی بر خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از آمریکا و انگلیس به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی تلگراف، نخست وزیر سابق استرالیا به توافق آکوس حمله کرد و فرانسه را فریب خورده و تحقیر شده این توافق دانست.

مالکوم ترنبول، نخست وزیر پیشین استرالیا روز چهارشنبه گفت که جانشین وی هنگامی که قرارداد زیردریایی چند میلیارد یورویی با پاریس را به نفع آمریکا و انگلیس لغو کرد، «عمدا» فرانسه را فریب داد.

ترنبول که دولتش قرارداد زیردریایی با فرانسه را در سال ۲۰۱۶ تأیید کرده بود، این تغییر رویه اسکات موریسون، نخست وزیر فعلی استرالیا که بخشی از یک اتحاد استراتژیک جدید با آمریکا و انگلیس است را به باد انتقاد گرفت.

ترنبول در گفتگو با باشگاه ملی مطبوعات در کانبرا گفت: «موریسون با حسن نیت عمل نکرده است. او عمداً فرانسه را فریب داده است. او از رفتار خود دفاع نمی‌کند و فقط می‌گوید این توافق در راستای منافع ملی استرالیا بوده است».

وی افزود: «فرانسه معتقد است که فریب خورده و تحقیر شده است و در واقعیت نیز چنین است. این خیانت در اعتماد، روابط ما و اروپا را برای سال‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد. دولت استرالیا به فرانسه بی احترامی کرده است».

ترنبول گفت با وجود توافق جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، تاکنون هیچ قراردادی مبنی بر خرید زیردریایی‌های هسته‌ای امضا نشده است.

وی گفت: «استرالیا اکنون برنامه زیردریایی جدیدی ندارد. تنها این یقین وجود دارد که تا ۲۰ سال آینده زیردریایی‌های جدید نخواهیم داشت.»

پیشتر، پاریس با خشم به این تغییر رویه واکنش نشان داد و گفت که این قرارداد تا آخرین لحظه در سکوت خبری قرار داشت. فرانسه از این لغو قرارداد با عنوان «از پشت خنجر زدن» یاد کرد و سفیران خود در آمریکا و استرالیا را فراخواند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از آن زمان با جو بایدن، همتای آمریکایی خود برای آغاز روابط مذاکره کرده و سفیر خود را موظف کرده است که این هفته به واشنگتن بازگردد.

با این حال، هیچ اطلاعی در مورد بازگشت سفیر فرانسه به کانبرا وجود ندارد و هیچ مذاکره‌ای بین مکرون و موریسون گزارش نشده است.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
آمریکا بزودی پاداش خوش خدمتی انگلیس و استرالیا رو کف دستشون میذاره و از اونا بعنوان گوشت دم توپ استفاده میکنه