سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادسازی واردات خودرو، خودروهای داخلی را ارزان می کند؟

ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز، ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند وقتی است که زمزمه آزادسازی واردات خودرو از سوی مجلس به گوش می رسد. آزادسازی که بعد از ۳ سال از ممنوعیت مطرح شده است!

طبق مشاهدات میدانی، قیمت خودروهای خارجی از ۳ سال پیش تاکنون بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است و آنطور که نمایشگاه داران خودرو می گویند در ۳ سال پیش می توانستیم با ۵۰۰ میلیون تومان یک خودرو لندکروزر خریداری کنیم که اکنون همین خودرو در بازار با رنج قیمتی حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

حال بهارستان نشین ها از سال گذشته با پیگیری هایی که دست اندرکاران این عرصه انجام دادند، طرح آزادسازی خودرو را در قالب یک طرح تنظیم آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح کردند. طرحی که برخی از کارشناسان صنعت خودرو به آن ایراداتی وارد کردند و در مقابل برخی نیز موافق این طرح هستند.

آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو، گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در دوره دهم مطرح شد اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد.

او در خصوص ایراد شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو، گفت: شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانست که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم گری اصلاح کرده ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته ایم یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.

او گفت: اگر این مصوبه در مجلس به تصویب برسد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افت می‌کند، چرا که نرخ ها اکنون کاذب است، اگر قیمت ها را با مقیاس جهانی بسنجیم این قیمت‌ها واقعی نیست و می‌توان آن را محدود کرد. این طرح را اکنون به عنوان اصلاحیه طرح مجلس دهم داریم.

تصویب اولیه طرح واردات خودرو, مطلوب است

بر اساس این گزارش  برخی از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند تصویب اولیه طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن، در ازای صادرات این کالا و یا با استفاده از ارز با منشا خارجی توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار طرح مطلوبی است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ساماندهی بازار خودرو دغدغه مجلس شورای اسلامی در این دوره و دوره قبل بوده است، گفت: این طرح تاکنون چندین بار به صحن مجلس رفته و بازگشته و هم اکنون در حال بررسی بیشتر برای بهتر شدن است.

وی با بیان اینکه یکی از بند‌های این طرح هم اکنون به کمیسیون صنایع و معادن بازگشته است گفت: طرحی که هم اکنون به تصویب رسیده بسیار مطلوب بوده و شرایط خوبی دارد، زیرا شرایط را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در ازای صادرات خودرو یا اقلام مرتبط با خودرو و قطعات خودرویی به رسمیت شناخته و برای همه با ارز منشا خارجی فراهم خواهد کرد.
 

بیشتر بخوانید:

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، شاهد افت ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی موجود در بازار خواهیم بود گفت: این موضوع به نفع مصرف کننده است و البته قانون گذار باید خود را جای مصرف کننده قرار دهد نه تولید کننده، و این درحالی است که در کشور ما تولید کننده، ناظر و دولت یکی هستند و هم اکنون دولت مالک شرکت‌های خودروسازی است.

به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو ، آزادسازی واردات برخی خودرو‌ها به کشور علاوه بر اینکه بازار خودرو‌های وارداتی را متعادل‌تر می‌کند، می‌تواند تورم بخشی خودرو‌های داخلی را هم تا حدی کنترل کند.  در حال حاضر قیمت خودرو‌های چینی در بازار با دلار ۸۰ هزار تومان و یا بالاتر معامله می شود. در کل فضای کشور بسته است که این امر سبب عرضه خودرو با قیمت بالا و اجحاف در حق مصرف کننده می‌شود.

بیشترین واردات حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۲

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است، زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد بود کیفیت و تیراژ خودرو‌های داخلی بهتر هم بود به گونه‌ای که بیشترین واردات حدود ۱۰۰ هزار دستگاه را در سال ۹۲ داشتیم، اما کیفیت و تیراژ خودرو‌های داخلی هم بد نبود.

او ادامه داد: زمانی که خودروسازان داخلی در بازار رقابت قرار بگیرند کیفیت محصولات بهتر خواهد شد.

اما برخی دیگر از کارشناسان صنعنت خودرو آزادسازی با این روش را مناسب بازار کشور نمی دانند و معتقد هستند این طرح ایراداتی دارد که اگر اصلا نشود بازار خودرو کشور را بی سرو سامان می کند.

ایرادات طرح واردات خودرو چیست؟

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو، ایراداتی دارد که موجب می‌شود اهدافی که در رابطه با آن بیان شده تحقق پیدا نکند، گفت: البته این نکته گفتنی است به دلیل ایراد‌هایی که به این طرح وارد شده است، احتمال بسیار کمی وجود دارد که شورای نگهبان به آن ورود کند و به احتمال زیاد از شورای نگهبان بازگشت پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه آقای میرسلیم هم گفته اند در مجمع تشخیص هفته گذشته تصمیماتی در این زمینه داشته اند، این طرح بر خواهد گشت.

بیگی در خصوص ایرادات طرح مجلس در خصوص واردات خودرو، گفت: مهم‌ترین ایراد این این است که امکان ارزش گذاری قطعات و خدمات خودرو در حوزه صادرات نیرومحرکه وجود ندارد و اینکه امکان تشخیص واردات مجدد آن‌ها نیست.

بیگی ادامه داد: یعنی می‌توان یک قطعه‌ای را از کشور خارج کرد و همان را وارد کنیم و این امکان تشخیص وجود ندارد؛ با این عنوان که قطعه‌ای را از کشور خارج کردید، امکان واردات خودرو پیدا کند، در نتیجه باید ارز داخل بازار را جمع آوری کنید و مجدد خودرو وارد کنید، در حالی که برنامه این بوده طرحی را بگذارند که ارز‌های معمولی کشور مصرف نمی‌کند و ارز را خودشان تعیین می‌کند.

او گفت: نکته دیگر این است که بدون انتقال ارز باید این واردات انجام شود و اهمیتی ندارد منشا واردات صورت گرفته چیست، همان که صادرات داشته باشید کفایت می‌کند در حالی که راه برای دور زدن آن‌ها وجود دارد. این مسایل باعث می‌شود شورای نگهبان آن را تایید نکند و طرح خارج شود، فرایند تصویب نیز بسیار عجولانه انجام شد و بدون کارشناسی بوده است.

گفتنی است بعد از ممنوعیت واردات، خودروسازان داخلی، بازار را  در دست داشتند اما به کیفیت خودرو اهمیت ندادند و مشتری را راضی نگه نداشتند در صورتی که اگر بازار رقابتی بود کیفیت محصولات بهتر می شد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ههمون سرکاریم کاش توافریقا بدنیا می امدیم لااقل اینقد ظلم نمیشد به مردم
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بنظرم کشور یه دست نیست و از همه رنگی تلاش در نابودی کشور دارند.
خودروساز داخلی آشغال میسازد و نباید حمایت شود تا زمانی که به مشتری اهمیت بدهد.
سپاه و ارتش می گویند در مرز ها جنبنده ای نمی تواند دور از چشم ما ورود و خروج کند، پس چطور خودرو وارد و خارج می شود براحتی؟؟؟ پس چطور سلحه ای که فخری زاده را کشت وارد شد ؟؟؟ اونهم به این بزرگی؟؟ یا شما نمی توانید یا نمی خواهید. الله اعلم
احمد
۱۲:۰۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اره ارزون میشه چون دیگه کسی پراید وپیکان سوار نمیشه
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یعنی فکر میکنی با پول پراید میشه ماشین خارجی خرید داداش؟!!
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آزاد سازی به شرط واردات خودروهای هم قیمت و حتی ارزانتر از ایران خودرو و سایپا هم قیمت ها را کاهشی میکند هم خودرو سازان را وادار به رقابت برای تولید ارزان و با کیفیت خودرو میکند
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنتتون کنه !! 40 ساله مردم رو در منگنه گذاشتید اونم نه فقط در خودرو بلکه در مسکن و همه چیز !!!
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تعرفه و عوارض خودروی خارجی رو کلا بردارن که یعنی تقاضای مردم براورده شود و سقف قیمت خودروی داخلی را بردارند که توقع خودروساز هم براورده شود بعد ببینند در رقابت با خارجی ها چندتا از این لگنهای داخلی فروش می ره.
این چه حمایتی است که ما نه فناوری ساخت خودروهای پیشرفته را داریم نه مواد اولیه لازم را نه قیمت کمی را یعنی ما خودروی بی کیفیت پر خطر را بسیار گران می خریم که در فرع ماجرا قیافه و ظاهر هم ندارد.
کجای دنیا توانایی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمتی که در داخل به ما مردم می اندازند را دارند?!اصلا مقت هم بدهند از جانشان که سیر نشده اند.
در تمام صنایع و رشته ها همین است هر کس فقط به فکر بالابردن سود خودش است بدون کیفیت و خدمات وقتی حس کنند که منلکت بی صاحب شده این جوری می شه،هر روط صبح ظهر عصر حتی نصفه شب قیمتها می ره بالا کیفیت می یاد پایین،کالای دلاری هم می خواهیم بخریم قیمتش رو ضرب در دلار ازاد می کنیم و سود مشخص هم برایش قرار می دهیم و ...ولی وقتی که می ریم بخریم می بینیم که قیمت دلار رو دو برابر دلار ازاد حساب کردن و سود رو هم صددرصد به جای ده تا بیست درصد.
این چه وضعیه?اقای رییسی لطفا کاری بکن.
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تعرفه و عوارض خودروی خارجی رو کلا بردارن که یعنی تقاضای مردم براورده شود و سقف قیمت خودروی داخلی را بردارند که توقع خودروساز هم براورده شود بعد ببینند در رقابت با خارجی ها چندتا از این لگنهای داخلی فروش می ره.
این چه حمایتی است که ما نه فناوری ساخت خودروهای پیشرفته را داریم نه مواد اولیه لازم را نه قیمت کمی را یعنی ما خودروی بی کیفیت پر خطر را بسیار گران می خریم که در فرع ماجرا قیافه و ظاهر هم ندارد.
کجای دنیا توانایی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمتی که در داخل به ما مردم می اندازند را دارند?!اصلا مقت هم بدهند از جانشان که سیر نشده اند.
در تمام صنایع و رشته ها همین است هر کس فقط به فکر بالابردن سود خودش است بدون کیفیت و خدمات وقتی حس کنند که منلکت بی صاحب شده این جوری می شه،هر روط صبح ظهر عصر حتی نصفه شب قیمتها می ره بالا کیفیت می یاد پایین،کالای دلاری هم می خواهیم بخریم قیمتش رو ضرب در دلار ازاد می کنیم و سود مشخص هم برایش قرار می دهیم و ...ولی وقتی که می ریم بخریم می بینیم که قیمت دلار رو دو برابر دلار ازاد حساب کردن و سود رو هم صددرصد به جای ده تا بیست درصد.
این چه وضعیه?اقای رییسی لطفا کاری بکن.
s
۱۰:۱۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
واردات خودرو بسشترین کمک به اقتصاد کشور میکند باعث میشود که با وارد شدن یک خودرو باکیفیت هزاران منفعت وسود نصیب مردم کشور شود باعث میشود که ارز کمتری از ایران خارچ شود وارز کشور خرچ قطعات بنجل نشود ویک خورو باکیفیت که 40 سال عمر میکند به دست مردم برسد که هم از لحاظ جانی ومالی در امان باشیم
مهدی
۰۹:۵۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
واردات آزاد کنید قیمت گذاری را هم ببینیم دیگر خودرو سازان چه بهانی دارند.آزاد سازی قیمت برای کارخانه ها به شرط آزاد سازی واردات !!!
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
میخان کاری کنن علاوه بر اینکه خودرسازای داخلی تولید بی کیفیت دارن همین خودروسازا واردات هم داشته باشن

خوب اقای مثلا عزیز وقتی خودروی داخلی با تمام اشغال بودنش بازم تولیدش کافی نیست خب باید وارد بشه . هزینه گمرک و مالیات هم صفر بشه
خودروی ارزون قیمت هم وارد بشه نه مثل این طرح مسخره و مضحک که خودروی هیبریدی وارد کنن !!!
در ضمن این طرح چون میخاد هزینه گمرک رو با نرخ نیمایی حساب کنه و قبل از این با نرخ جهانگیری همین بهونه میشه برای افزایش قیمت . الانم دوتا سه تا خودرو ساز به همین بهونه تقاضای افزایش قیمت داشتن. تاکید کنم به همین بهونه تصویب نشده تو مجلس
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بابا مردیم از تحریم
احمد
۱۲:۰۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تحریم داخلی از یک طرف وتحریم امریکا از طرف دیگه
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
بابا یک کاری بکنید در این شرکتهای داخلی بسته بشه با این طرح که فقط این شرکتها میتونن واردات داشته باشند و نه کس دیگر من ماشین ثبت نام کردم پولش هم تماما دادم ولی الان پنج ماه گذشته و هنوز نیومده اخه به کی باید گفت لطقا به کمک ما برسید
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
به خدا بگو ، اینا همه طرفدار ظلم هستن یا اونقدر ضعیفن که نمیتونن مملکت رو بسازن.
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
همیشه خودروسازان می گویند قیمت گذاری دستوری مانع پیشرفت ما شده است و با این همه انحصار باز هم می گویند دولت کاری برای ما نکرده است واقعا تا کی مردم باید این فشار انحصار طلبی را تحمل کنند. واردات خودرو که کمترین آلودگی هوا را داشته باشد واقعا باید آزاد شود کدام خودرو ساز جوابگوی این همه بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا بوده است