سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به‌جای «هتل‌ آپارتمان» چه بگوییم؟

گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در خصوص معادل فارسی واژه «هتل‌ آپارتمان» توضیح داده است.

به گزارش  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نوشتاری تازه ذیل عنوان «منزلگاه یا هتل‌آپارتمان؟» آورده است:

«در متون قدیمی فارسی، محل اقامت و منزل مسافر را «کاروان‌سرا» و «منزلگاه» می‌خواندند. با ورود به دنیای نو، این واژه‌ها نیز همراه مفاهیم‌ خود به فراموشی سپرده و انواع دیگری از اقامتگاه‌ها ایجاد شدند.

«هتل‌آپارتمان»‌ها یکی از انواع مراکز اقامتی‌ هستند که در ایران مسافران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گروه واژه‌گزینی گردشگری و جهانگردی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۸۴، با انتخاب معادل «منزلگاه» برای این واژه و در کنار واژه «هتل‌آپارتمان»، راه را برای کاربرد واژه‌ای فارسی و باسابقه باز کرد.

اگر در مدتی که از تصویب این واژه می‌گذرد، متولیان امر و صاحبان این اقامتگاه‌ها واژه منزلگاه را به‌کار برده بودند، اکنون اثری از واژه هتل‌آپارتمان بر سردرِ این مراکز نبود.»

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
هیچ
م
۲۳:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
"حسرتکده" ،برای اکثریت که نه" کاشانه" یعنی آپارتمان دارند ونه پول اقامت در مهمانسرا
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اون قسمتی از فرهنگستان که داره کار معادل سازی واژه رو انجام میده باید تعطیل بشه. چون اصلا کارشون فایده ای نداره. معمولا واژه ها همونطوری که وارد می‌شن مشهور میشن
مرصاد
۲۱:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
انتخاب اسامی و معادل های فارسی ؛ باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد ، نه اینکه فقط روی کاغذ باشد ! تقریبا همه کالا ها ی تازه تولید ، با اسامی نامانوس غربی عرضه میشوند و کسی هم برخورد نمی کند !!
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
منزل خودش کلمه ای با ریشه ی عربی بر وزن مفعل یعنی جای فرود آمدن هست. اینهمه بودجه صرف فرهنگستان ادب فارسی میشه که آخرش یک واژه عربی را جایگزین یک واژه انگلیسی کنه.
رضا
۱۶:۱۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مکان
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اقامتگاه
منزلگاه سفری
منزلگاه مسافر