سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

سایه روشن آموزش‌های مجازی در مدارس/ از ناشادی شاد تا تجربه محتواسازی مجازی

رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش اصفهان گفت: با رفع مشکلات شبکه شاد، امیدواریم آموزش‌های مجازی در سال تحصیلی جدید برای معلمان و دانش آموزان آسان‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  کرونا که یکه تازی را آغاز کرد، در‌های مدارس به روی دانش آموزان بسته شد تا سلامتشان تهدید نشود؛ کلاس و نیمکت و صندلی و تخته سیاه و سفید، همه و همه شد تبلت یا گوشی تلفن همراه در دست معلمان و دانش آموزان برای آنکه در فضای مجازی یکی درس بگوید و یکی درس بیاموزد. تجربه‌ای که هم برای معلمان تازگی داشت و هم دانش آموزان.

پای صحبت‌های معلمان که می‌نشینی از روز‌های سخت تدریس مجازی می‌گویند و گله می‌کنند که در این یک سال و نیم کسی متوجه خستگی و روز‌های پر استرس آن‌ها نشد. از اینکه یکباره بدون هیچ آمادگی، ناچار شدند تدریس حضوری را به مجازی تبدیل کنند و هم آسیب‌های روحی را متحمل شدند و هم بابت کار مداوم با رایانه و تبلت، صدمات جسمی را؛ همه آنان البته از عشقی هم می‌گویند که همیشه شوق کار به آنان داده است.


بیشتر بخوانید 



تعریف معلمان از تدریس مجازی: نه چندان آسان!

 محمدی از معلمان مدرسه‌ای دولتی در اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۱۵ سالی است که در آموزش و پرورش فعالیت دارم و در کلاس سوم دبستان تدریس می‌کنم. با وجود سال‌ها تجربه با شنیدن خبر مجازی شدن مدارس استرس تمام وجودم را فرا گرفت که آیا می‌توانم طوری تدریس کنم که شاگردانم به درستی متوجه دروس شوند یا خیر؟

او افزود: در طول سال تحصیلی گذشته صبح که بیدار می‌شدم تا پاسی از شب باید پای دستگاه رایانه می‌نشستم، چون بعد از اتمام کلاس، مطالب و محتوا‌هایی مورد نیاز برای تدریس در روز بعد را باید آماده می‌کردم؛ با این وصف تصور کنید روزانه به چه میزان فشار جسمی به من وارد می‌شد.

 اکبرزاده یکی از معلمان مدارس ابتدایی اصفهان به خبرنگار ما گفت: بعضی از فعالیت‌هایی که در مدارس برای یادگیری بهتر دانش آموزان انجام می‌شد در قالب دست ورزی بود که در فضای مجازی این امکان نیست و همین سبب می‌شود تدریس سخت‌تر شود.

او ادامه داد: در کلاس‌های حضوری دانش آموزان را برای ارتباط بیشتر به چند گروه تقسیم می‌کردیم، اما در شیوه آموزش‌های مجازی این امر دیگر شدنی نیست.

این معلم اضافه کرد: مشکل دیگری که با آن مواجه بودیم کم توجهی دانش آموزان به تحویل باکیفیت تکالیفشان بود که خواندن آن‌ها را دشوار می‌کرد.


دانش آموزان کم حوصله، والدین نگران

 شکیبا دیگر معلمی که در این زمینه با خبرنگار ما گفتگو کرد اینطور گفت: در اوایل سال تحصیلی دانش آموزان هیچ انگیزه‌ای برای گوش دادن به درس نداشتند، اما کم کم هرچه پیش رفتیم علاقه و توجه آن‌ها بیشتر شد.

او بیان کرد: یکی دیگر از معضلات تدریس بر بستر فضای مجازی کندی اینترنت و مشکل برنامه‌هایی همچون شاد بود که دانش آموزان و معلمان را کلافه کرده بود.

 رهنما دیگر معلم اصفهانی با نیم نگاهی به مزایای تدریس مجازی گفت: کلاس‌های مجازی با تمام سختی هایش مزایایی همچون یادگیری تحقیق و جست و جو برای دانش آموزان را به دنبال داشت.

او افزود: خوشبختانه خانواده‌ها سختی تدریس مجازی را درک می‌کردند و با فرزندان خود و معلمانشان برای یادگیریشان همکاری خوبی داشتند.

یکی از مادران دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سر کلاس نگهداشتن دانش آموزان به ویژه در اوایل سال بسیار دشوار بود و آنان کلاس را ترک می‌کردند.

او افزود: افت بسیار شدید در یادگیری فرزندم با وجود تلاش بسیار معلمان مرا آزرده می‌کرد، فرزندم خانه را به عنوان کلاس قبول نمی‌کرد و نمی‌پذیرفت و بازیگوشی می‌کرد.

شاد، امسال واقعا شاد است

حمیدرضا خردمند رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در سال تحصیلی گذشته برنامه شاد با توجه به تعداد زیاد کاربران آن با مشکلاتی مواجه شد که امسال با یاری خدا این مشکلات در نسخه جدید برنامه شاد بر طرف شده است.

او افزود: کندی ارسال پیام و یکنواختگی و خسته کنندگی برای دانش آموزان از مشکلات شبکه شاد در سال گذشته بود که در نسخه جدید تلاش شده این مشکلات رفع شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در نسخه جدید شاد امکاناتی همچون گفت‌وگوی صوتی، ویس کنفرانس برای معلمان، تعامل معلم و دانش آموز و حضور و غیاب دانش آموزان اضافه شده است.

خردمند ادامه داد: خانواده‌ها و دانش آموزان نگران مشکلات سال‌های قبل این برنامه نباشند، چون شبکه شاد با امکانات بیشتر و سرعت قابل قبول در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

باید بپذیریم آموزش‌های مجازی که به اجبارِ کرونا به نظام آموزشی ما تحمیل شد مزایا و معایبی دارد، مزایایی که شاید باید زودتر به سراغش می‌رفتیم و معایبی که برخی از آن‌ها به لطف تجربه یک سال و نیمی استفاده از آن شناخته و برطرف شده است.

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در حالی آغاز شده که مشکل خرید گوشی تلفن همراه هوشمند و تبلت با کمک خیران برای بیشتر دانش آموزان کم بضاعت رفع شده؛ معلمان با تولید محتوا در فضای مجازی آشنا شده و دانش آموزان درس خواندن از راه دور را یاد گرفته اند. اما قطعا آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزینی کامل و ابدی برای تحصیل باشد.

مدارس چشم انتظار شنیدن صدای پرشور و شوق دانش آموزان هستند و آن‌ها هم نیازمند تعامل با معلم و هم شاگردی‌ها در دنیایی واقعی؛ بنابراین باید منتظر آبان و بازگشایی ترکیبی مدارس ماند و از تجربیات پیش رو بهره برد.

گزارش از اسماء جابری
انتهی پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.