سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غم اینترنت و تبلت/ نقاط کور چگونه شاد را غمگین کرد؟

خرید تبلت برای بسیاری از خانواده ها مصیبت بود و این روزها نقاط کور آنتن دهی اینترنت در استان فارس شبکه شاد را به غم بزرگ خانواده ها تبدیل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، چند سالی است که مهر ماه و پاییز با چهره‌ای ناشناخته شروع می‌شود. چهره‌ای از رنج خانواده‌هایی است که به دلیل محرومیت یارای مقابله با گرانی‌های سرسام آور و شیوه جدید تدریس ندارند.

این روزها غم خرید تبلت و نبود آنتن دهی تلفن، برنامه شاد را به برنامه‌ای غمگین برای برخی از خانواده‌های استان فارس تبدیل کرده است.

کرونا به جز درد حامل رنج و اندوه مضاعفی شد که بر دوش خانوارهای کمتر برخوردار سنگینی می‌کند.

دردی که خیلی از خانواده‌ها را زمین‌گیر کرد و حتی نان شبشان را از آنان گرفت. غصه نداشتن تبلت و صورت شرمسار پدران و گونه‌های سرخ شده مادران برای رو زدن به همسایه برای علم آموزی بچه هایشان شان همپای پسرک همسایه دردیست که باعث بروز اتفاقات ناگوار شده است.

درد نان،  جان،  تحصیل، لوازم التحریر و از همه مهمتر تبلت این روزها پا بر گلوی خانوارهای نیازمندی گذاشته است که راه چاره‌ای برای برون رفت از این مصائب ندارند.

چندسالی است که اوضاع بر وفق مراد نیست و هیاهوی کودکانه‌ای که در حیاط مدرسه روح زندگی را به جریان می‌انداخت در سکوتی تلخ و گزنده جان داده است و شنیدن درد و دل والدینی که نتوانسته اند با شیوه جدید آموزشی خود را وفق دهند کم نیستند و غصه تبلت گران قیمت نیز برای کسانی که در تهیه نان شبشان هم گیر هستند به مسئله ای حل نشدنی تبدیل شده است.

با شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون فرهنگیان خبر از بازگشایی مجدد مدارس به گوش می‌رسد خبری خوشایند و البته کمی دلهره برانگیز و خوشایند از آن لحاظ که شیوه آموزش‌های مجازی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نبوده و شواهد نشانگر از افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دو سال گذشته است.

اما نکته غم انگیز ماجرا به تلفیق کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی است که نمک به زخم خانوارهایی می‌زند که توان تهیه تبلت یا تلفن هوشمند که هزینه مضاعفی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد، ندارند.

در این میان مادری به دلیل وابستگی زیاد و وسواس شدید و بیماری فرزندش حاضر نیست بچه اش را به خانه دوم خود بفرستد چون قامتش به زیر بار هزینه‌های کمرشکن دوا و دکتر خمیده شده و او عطای درس و مشق را به دلیل فقر حاکم بر روزگارش به لقایش بخشیده است.

رنج بیکاری ناشی از کرونا و گرانی سرسام آور اقلام و نیازهای معیشتی با برگزاری آنلاین کلاس دانش‌آموزان در روزگاری که تدریس به صورت مجازی پذیرای دانش آموزان شده باعث رنج مضاعف خانوارهای ضعیف بدلیل بار سنگین خرید تبلت شده است.

همین مصائب در سال‌های تحصیلی کرونایی باعث افت شدید تحصیلی دانش آموزان و در برخی مناطق باعث بازماندن دانش آموزان از تحصیل شده است.

پیشرفت تکنولوژی رهاوردش برای قشر محروم و مستمند چیزی جز اشک و آه به دنبال نداشته است. همه این مسائل باعث شده تا زبان گلایه خیلی از خانوارها باز شود.

بانوی میانسالی که سرپرستی نوه اش را بر اثر طلاق پسرش عهده دار شده است، گفت: من  نه سواد تمرین با این بچه را  دارم و نه توان تهیه گوشی.

او بیان کرد: مجبورم هر روز دست نوه ام را بگیرم و به خانه این و آن بروم که به دلیل کرونا دیگر همین امر هم برایم امکان ندارد چون نه پای رفتن دارم و نه کسی در به رویمان باز می کند.

این مادر بزرگ که خود نیز بی سرپرست است، تصریح کرد: زمانی که کرونا هم نبود مجبور بودم به خانه همکلاسی‌های نوه ام بروم تا مشکلات یادگیری اش حل شود. اما دیگر نه توانی برای رفتن دارم و نه می‌توانم برای نوه ام تبلت بخرم.

او با نا امیدی ادامه داد: نمی دانم سرنوشت نوه ام چه می شود اما خدا می‌داند که توان تهیه تبلت و یا آموزش را ندارم.

مصیبت نبود آنتن دهی اینترنت

جعفر منوچهری  یکی از ساکنان شهرستان نی ریز در خصوص وضعیت مشکل آموزش از راه دور افزود: حتی با وجود داشتن گوشی هوشمند یا تبلت نیز در خیلی از مناطق استان مشکل همچنان باقی است.

 او اضافه کرد: در روستای ما اینترنت آنتن دهی ندارد و زیر ساخت‌های اینترنتی مشکلات جدی دارد و از این رو امکان اتصال به شبکه شاد فراهم نیست اما با این تفاسیر چرا وقتی که زیرساخت یک طرح در خیلی از نقاط استان ایجاد نشده است متولیان برای آن راهکاری اتخاذ نکرده‌اند.

این مشکل در خیلی از شهرها و روستاهای فارس وجود دارد. زیرساخت‌های اینترنتی فراهم نیست و مردم برای اتصال به شبکه شاد مشکل دارند.

قیمت تبلت سرسام آور است

 مرد جوانی که در خیابان ویترین مغازه‌ها را نظاره می‌کرد توجهم را جلب کرد، کمی پس از ورود به مغازه باچهره ای آشفته دست دخترش را کشید و رفت.

با کمی دست دست کردن با او هم مسیر شدم تا بدانم در آن مغازه چه بر او گذشته است، از چهراش رنج زبانه می‌کشید خود را مسعود معرفی می‌کند.

از روزگار درهم بر هم و آشفته اش می‌گوید و از کار مضاعفی که به صورت فصلی انجام می‌دهد و به هیچ کجا نمی‌رسد.

او اظهار کرد: نمی دانم با این قیمت های سرسام آور چگونه نان بچه‌هایم را تامین کنم.

مسعود گفت: وقتی قیمت لوازم التحریر یک بچه مهدی کودکی و پیش دبستانی این قدر گران است من بیچاره از کجا بیاورم که تبلت بخرم. تبلت‌ها قیمت‌های باور نکردنی ندارند، تبلت‌های ارزان قیمت زودتر خراب می‌شوند و گران قیمت ها هم برای خیلی از خانواده‌ها غیر قابل خریداری است.

او بیان کرد: قیمت تبلت به هشت میلیون می‌رسد و برای خیلی از خانواده‌ها امکان خرید آن وجود ندارد.

مسعود از گوشی چند منظوره ای که قسطی برای خانم و دو فرزند دیگرش خریده حرف می‌زند و من فقط گوش می‌دهم.

او تصریح کرد: برخی اوقات کلاس‌ها با هم تداخل پیدا می‌کنند و این دو بچه با هم درگیر می‌شوند.

مسعود ادامه داد: این شبکه شاد فقط باعث شده که همه ناشاد شوند زیرا ما در هزینه خرید بسته اینترنت هم مانده ایم، لباس فرم، خرید کیف و کفش و لوازم التحریر هم پیشکش.

بانوی جوانی نیز افزود: همسرم پاکبان شهرداری است حقوق ناچیز او کفاف زندگیمان نمی‌دهد و همین آب باریکه هم هر چند ماه یکبار پرداخت می‌شود.

او از استیجاری بودن منزلشان می‌گوید و از دستان ترک خورده و خالی همسرش از مال دنیا سخن به میان می‌آورد.

این بانوی جوان که دل پردردی از قیمت‌های افسار گسیخته دارد اضافه کرد: وقتی ما در نان شبمان مانده ایم چگونه تبلت برای بچه ام بخرم.

او از تنها گوشی هوشمند خودش که در اختیار بچه اش می‌گذارد سخن به میان می‌آورد و می‌گوید با یه گوشی درب و داغان مجبورم پسرم را در کلاس‌ها یاری کنم و همین موضوع اعصابم را به هم ریخته است.

جبران بازماندگی ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در فارس

محمد فیاض پور معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در مورد آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان گفت: بر اساس اطلاعات گرفته  شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش فارس ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته شناسایی و جذب شدند.

او با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از ۹۰ هزار دانش آموز پایه اولی در استان ثبت نام کرده اند، بیان کرد: پیش بینی شده بود  در سال تحصیلی جدید ۸۰ هزار دانش آموز پایه اولی به مدارس راه یابند اما این آمار از مرز ۹۰ هزار نفر نیز گذشته و تا نیمه اول مهر در مناطق روستایی و عشایری به این آمار اضافه  می شود که این خود نشان دهنده کاهش آمار بازماندگان از تحصیل است.

مشق عشق فرهنگیان فارس با اهدای ۲۵ هزار تبلت و گوشی به دانش آموزان نیازمند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه تهیه تبلت و گوشی‌های هوشمند برای دانش آموزان بی بضاعت از وظایف نهادهای حمایتی بوده است، تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته فرهنگیان استان فارس به دلیل ارتباط تنگاتنگ خود با دانش آموزان و لمس محرومیت‌ها و رنج آموزش آنان در فضای مجازی در اقدامی خودجوش ۲۵ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم از امکانات فنی و تلفن‌های هوشمند اهدا کردند.

فیاض پور بر لزوم توجه ویژه به حوزه آموزش به عنوان زیرساخت اصلی توسعه فرهنگی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: به همین منظور اداره کل آموزش فارس در اقدامی با تهیه اطلس یادگیری و آموزش به عنوان اولین استان کشور در قالب جدول تک به تک ۴۸ هزار دانش آموز فارسی را در حوزه‌های مختلف یادگیری اعم از اینترنتی، تلویزیون، گوشی همراه و تبلت شناسایی و دسته بندی کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس افزود: از این ۴۸ هزار دانش آموز شناسایی شده در اطلس آموزشی ۲۶ هزار نفر  به زیر ساخت های ارتباطی  از جمله تلفن و اینترنت دسترسی نداشتند.

او اضافه کرد: معلمان ما حاضر بودند برای این ۲۶ هزار نفر از طریق تلفنی آموزش‌ها را ادامه بدهند اما نبود هیچ راه ارتباطی مانع از هر گونه آموزش برای این دسته بود.

نقاط کور اینترنت و پیگیری استانداری برای حل مشکل

فیاض پور از شناسایی ۸۰۵ نقطه استان فارس که هیچ گونه سیستم ارتباطی در آن جریان ندارد خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری استاندار فارس و حمایت های وزیر سابق ارتباطات نیمی از این نقاط کور پوشش و در مدار ارتباطی قرار گرفت.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: با تکمیل اطلس یادگیری و آموزش در فارس برای ۲۶ هزار دانش آموزی که امکان دسترسی به هر گونه آموزش با ساختار جدید آموزشی کشور فراهم نبود درس نامه با جلوه‌های بصری چشم نواز که حاصل تلاش سرگروه‌های با تجربه و معلمان نمونه استانی بود تهیه و با ارسال آن به درب منازل دانش آموزان و پیگیری مستمر معلمان با حضور در فضای باز و تمرین تا حدود زیادی مشکلات یادگیری این دسته رفع شد.

او بیان کرد:  معتقدم آموزش غیر حضوری هیچ گاه به لحاظ عاطفی، روانی و ارتباطی با معلم و همسالان نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود.

فیاض پور تصریح کرد: تمام تلاش دست اندرکاران آموزشی استان حذف موانع پیش روی آموزش است و حتی درشرایط آموزش حضوری نیز از تولید محتواهای آموزشی و تجهیزات فنی آموزش مجازی برای تقویت کیفیت آموزش ویادگیری وبه روز کردن آموزش بهره خواهیم گرفت.

او ادامه داد: با انجام یک دوره آموزشی گسترده در تابستان امسال ۳۰۰ مدرس آموزش تولید محتوای چندرسانه ای در حوزه ابتدایی استان آماده برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید محتوای آموزشی هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مشارکت خیران در حوزه‌های مختلف را خوب اما ناکافی دانست و افزود: مشارکت خیران در تهیه تبلت و سه جلسه‌ای که با مؤسسات نیکوکاری بزرگ استان داشتیم به نتیجه نرسید و حتی یک دستگاه تبلت نیز از سوی این مراکز به آموزش و پرورش استان فارس تحویل داده نشد.

فیاض پور اضافه کرد:  انتظار می رود در سال تحصیلی جدید با حمایت نهادها و خیران بتوانیم با تهیه نیازمندی‌های آموزشی دانش آموزان محروم لبخندی سرشار از مهر را در آستانه بازگشایی مدارس به آینده سازان میهمن اسلامی مان هدیه دهیم.

رهاورد بررسی‌های میدانی تبلت‌های ۳ میلیونی تا ۸ میلیونی

آنچه که در سرکشی از واحدهای صنفی خرید و فروش موبایل و تبلت دستگیرمان شد، نشان می‌دهد که در سال تحصیلی جدید با توجه به تورم حاکم بر بازار ارزان‌ ترین و بی کیفیت ترین گوشی‌های چینی هوشمند کمتر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست و برای اتصال به برنامه‌های آموزشی نیاز است تا حداقل تبلتی با قیمت هشت میلیون به بالا تهیه شود.

حال با این وضعیت معیشت مردم و گرانی گوشی و تبلت تکلیف خانوارهای نیازمند و مستمند چیست؟ و یا خانواده‌هایی که با وجود خریداری تبلت، بازهم به خاطر عدن آنتن دهی شبکه اینترنت یا زیرساخت‌های دیگر امکان اتصال به شبکه را ندارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.