سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایش از عاشورا تا اربعین؛ پیام‌ها و پیامدها

هیئت های حسینی(ع) مسئولیت سنگینی دارند/نرفتن افغانستان به سمت درگیری قومی و مذهبی

سخنرانان همایش از عاشورا تا اربعین گفتند: همه تلاش ما و علما و بزرگان شیعه افغانستان، این است که با مردم صحبت شود تا خدایی نکرده وضعیت افغانستان به سمت نزاع کشیده نشود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عصر روز پنج شنبه (۱ میزان  برابر با اول مهر ۱۴۰۰)  و در آستانه اربعین حسینی (ع)، همایش از عاشورا تا اربعین؛ پیام‌ها و پیامد‌ها و همچنین در حاشیه آن، تقدیر از هیئت های فعال مذهبی مهاجرین افغانستانی در تهران از سوی دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در تهران با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سازمان تبلیغات جمهوری اسلامی ایران، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع شهدای انقلاب فرهنگی تهران (سرچشمه) برگزار شد.

این مراسم پر فیض معنوی، با اجرای سید بشیر موسوی، مجری موفق مهاجر و همچنین حضور فعالین مهاجر در بخش‌های دینی مذهبی، مسئولین هیئت امنا، مسئولین اجرایی و اعضای فعال هیئت های مذهبی مهاجرین افغانستانی در تهران و   امورمهاجرین سفارت افغانستان در تهران برگزار شد.

سخنرانان این همایش، حجت‌السلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی معینیان، مدیرکل آسیا ـ اقیانوسیه مجمع جهانی اهل بیت (ع) بودند.

مداحان این برنامه نیز، حاج مرتضی طاهری، رییس هیئت مدیره خانه مداحان جمهوری اسلامی ایران و همچنین علی اصغر طهماسبی، مداح سرشناس مهاجر و عضو جامعه مداحان افغانستان بودند.

معینیان: مهمترین دغدغه مجمع جهانی اهل بیت (ع) حفظ منافع جامعه شیعه افغانستان است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی معینیان، مدیرکل آسیا ـ اقیانوسیه مجمع جهانی اهل بیت (ع) که در ابتدای این همایش سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که خداوند برای این‌که جریان هدایت بشری از دست نرود، جانشینانی را برای وجود، ولی خاتم (ص) تعیین کرد، و آن امامان معصوم (ع) و وجود حضرت امام زمان (عج) است  گفت که این بزرگواران در واقع جانشینان پیامبر خاتم (ص) تا زمان قیامت هستند و مهمترین وظیفه آن‌ها، صیانت و حفاظت از دین خدا است.

معینیان در مورد در عصر امام حسین (ع) گفت که جریان به گونه‌ای رقم خورد که ظواهر اسلام رو به نابودی بود و جای معروف و منکر تغییر کرده بود، به خصوص بعد از مرگ معاویه، که یزید قدرت را در دست گرفت، رشد منکر در جامعه و اشاعه زشتی‌ها به سرعت بالا گرفت و کار به جایی رسید، که امام حسین (ع) فرمودند: دیگر چیزی از اسلام باقی نمانده بود، از اسلام فقط یک اسم مانده است. در چنین فضایی، وظیفه امام صیانت و حفاظت از دین خدا بود و امام فرمودند، اگر ماندن این دین با کشته شدن من محقق می‌شود،‌ای شمشیر‌ها بیایید من را در بر بگیرید.

به گفته وی، دینی که امروز به دست ما رسیده، مدیون خون سیدالشهداست.


بیشتر بخوانید


این عضو ارشد مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه به دو پیام و پیامد مهم حرکت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت که مهمترین پیام، امر به معروف و نهی از منکر است و امام در وصیت‌نامه‌اش نوشت که "من می‌روم امر به معروف و نهی از منکر کنم، امت جدم را اصلاح کنم"، امتی که در شرف نابودی قرار داشت.

معینیان دومین پیام حرکت امام حسین (ع) را با اشاره یک آیه قرآن کریم، بحث هجرت و مجاهدت خواند و به نقل از قرآن کریم گفت: اگر کسی به ایمان واقعی دست پیدا کرد، ثمره واقعی ایمان، هجرت و مجاهدت در راه خداست و امام حسین (ع) برای حفظ دین و باقی ماندن اسلام هجرت و مجاهدت کرد.

معینیان در بخش دوم سخنان خود نکاتی را پیرامون مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیان کرد و گفت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) حدود سه دهه است که تأسیس شده، مرکزیت این مجموعه در تهران است و انشعاباتی متشکل از ۷۰۰ عضو از شخصیت‌های برجسته، علما، اساتید دانشگاه و نخبگان در اقصی نقاط جهان دارد که هر ۴ سال یک بار، تحت عنوان اجلاس عمومی دور هم جمع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد که یکی از اولویت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) توجه ویژه به کشور‌های همسایه که تمرکز پیروان اهل بیت و شیعیان در همین مناطق است، بوده و در این میان، افغانستان شاید در ردیف اولین اولویت‌های حمایتی این مجمع قرار دارد و از بین ۷۰۰ عضو اصلی مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حدود ۲۰ نفر از جمله حجت‌السلام والمسلمین حسینی مزاری، رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی جتماعی تبیان، اهل کشور افغانستان اند که در جلسات عمومی حضور و تأثیرگذاری دارند.

مدیرکل آسیا ـ اقیانوسیه مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت که حجت‌الاسلام حسینی مزاری در حوزه فعالیت‌های حقیقی و رسانه‌ای بسیار با قدرت عمل کرده و و تلاش می‌کند  و از زحمات وی تقدیر و تشکر کرد.

وی در پایان در مورد شرایط کنونی افغانستان، با بیان این‌که مهمترین دغدغه مجمع جهانی اهل بیت (ع) دفاع از کیان جامعه پیروان اهل بیت (ع) و شیعیان است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که الان توسط بخشی از اعضای ما و شورای علمای شیعه افغانستان انجام شده، اقدامات خوبی است و همه تلاش‌ها و جلسات بر این است که جامعه شیعه به خطر نیافتد و منافع آن حفظ شود.

معینیان تصریح کرد: این که جریان سیاسی آینده افغانستان چه می‌شود، کار ما نیست، ما سیاسی نیستیم، بلکه توجه ما به جامعه شیعه و محبین و پیروان اهل بیت (ع) است، اما همه تلاش ما و علما و بزرگان شیعه افغانستان، این است که با مردم صحبت شود تا خدایی نکرده وضعیت افغانستان به سمت نزاع و درگیری قومی و قبیله‌ای و مذهبی کشیده نشود.

حسینی مزاری: زن در بدترین شرایط می‌تواند مسئولیت داشته باشد/ هیئات حسینی مسئولیت سنگینی دارند

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با تشکر و تقدیر از برگزارکنندگان این همایش، ابتدا گفت که اگرچه قرار بود مراسم گسترده‌ای برگزار شود، اما باتوجه به شرایط کنونی مجبور شدیم مجلس در همین سطح برگزار شود.

وی در ادامه حول موضوع همایش که "از عاشورا تا اربعین؛ پیام‌ها و پیامد ها" است، نکاتی را مطرح کرد.

حسینی مزاری با اشاره به وظایف حضرت زینب (س) بعد از عاشورا گفت: اولین پیام از عاشورا تا اربعین این است که زنان می‌تواند در خطیرترین شرایط و در بدترین فضا می‌تواند مسئولیت داشته باشد و حضرت زینب کبری (س) بعد از عصر عاشورا سه وظیفه سرپرستی بازماندگان حضرت امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا، محافظت از حضرت امام سجاد (ع) و وظیفه مدیریت تبلیغ را به عهده داشت.

به گفته وی، اگر زنان مسلمان همانند حضرت زینب (س) عمل می‌کردند، جامعه با این مشکلات مواجه نمی شد.

رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با اشاره به افراط و تفریط در برخورد با زن در افغانستان؛ از کمونیست‌ها تا غربی‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در برابر زن دو گونه برخورد صورت گرفته است؛ گاهی افراط شده و گاهی تفریط. گاهی زن پایین‌تر از کالا به حساب آورده شده و با شخصیت زن بازی شده است و گاهی هم در پستو‌های تاریک زندگی نگه داشته شده و از آن صرفا بهره‌برداری جنسی صورت گرفته است. این دو رویکرد در کشور ما افغانستان وجود داشته است.

 حسینی مزاری افزودکه نگاهی دیگر به زن، نگاهی طالبانی است؛ چه طالبان در پنج سال حکومت‌شان در بیست و پنج سال قبل برخورد بسیار متوحش و غیرانسانی به زن داشتند، که از تمام حقوق و مزایا به دور بودند و چه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر که باز هم طالبان آمدند و در افغانستان حضور دارند.

البته به گفته وی اگرچه وعده‌هایی دادند و گفتند که تعامل ما با زنان مثل قبل نیست، اما بازهم نشانه‌هایی دیده می‌شود که حقوق زن رعایت نمی‌شود.

این فعال فرهنگی اجتماعی تأکید کرد: ما به دنبال حقوق زن که غربی‌ها برای ما تعریف کرده، بوده و نیستیم، ما طرفدار حقوق زنی که تحت ریاست اشرف غنی و کرزی برای افغانستان تعریف شده بود، نیستیم، ولی طرفدار این حقوقی را هم که طالبان دارند برای زن تعریف می‌کنند، نیستیم.

به گفته وی، پیام دوم از عاشورا تا اربعین این است، زن در عین این‌که می‌تواند در عرصه مبارزه حضور جدی داشته باشد.  عبد مطلق هم می‌تواند باشد و هیچ‌گاه بین مبارزه و حضور در اجتماع با عبد بودن مطلق خداوند متعال فاصله و جدایی نیست. در حالی‌که در شرایط موجود این‌گونه است. ما در مجامع و محافل مختلف، زنان را می‌بینیم که وقتی وارد مبارزه شدند، دیگر از اسلام خبری نیست.

رییس خبرگزاری صدای افغان (آوا) پیام سوم از عاشورا تا اربعین را تبعیت از امام دانست و تأکید کرد: اگر ما می‌خواهیم که مبارزه ما ماندگار باشد، اول باید بایستی مبارزه ما بر اساس و مبانی احکام دین باشد و بعد تحت رهبری مطلق، ولی امر باشد. ولی امر و رهبر اصلی حضرت زینب (س)، حضرت امام سجاد (ع) بود، امروز هم ما  ولی امر داریم و این  ولی امر تداوم بخش مسیر ولایت خدا و پیامبر (س) و تمام ائمه معصومین (ع) تا امروز است.

امروز  ولی مسلم و مسجل مردم مسلمان، حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی) است و قطعا و طبعا هر فرد و جریانی که مطابق این خط و این تفکر در عرصه‌ها حضور داشته باشد، موفق است.

وی پیام چهارم عنوان این همایش را وجود سختی در مسیر مبارزه خواند و گفت که حضرت زینب (س) از عصر عاشورا به بعد با کوهی از مشکلات و مصایب مواجع می‌شود، اما عقب‌نشینی و شکایت نمی‌کند.

پیام پنجم به گفته حسینی مزاری  وجود انگیزه است و انگیزه حفظ ولایت و فراهم‌آوری زمینه تداوم ولایت الله باعث شد که ایشان بعد از عصر عاشورا با توان جدی‌تر در عرصه حاضر می‌شود و عمل می‌کند.

اما در بخش پایانی  رییس کل مرکز تبیان این سوال را مطرح کرد که وظیفه ما در شرایط موجود چیست؟ وی پاسخ داد: وظیفه مشخص ما در چنین شرایط و زمان موجود این است که اولا خود ما بایستی عامل به این پیام‌ها باشیم و وارد عمل شویم و دوم این‌که اهداف امام حسین (ع) که در روز عاشورا و بعد از عاشورا اتفاق افتاد را درست تبیین کنیم و اینجا است که وظایف علما سنگین می‌شود.

وی در مورد وظیفه هیئت حسینی (ع) نیز تأکید کرد: هیئت حسینی مسئولیت سنگینی دارند. مسئولین و اعضای هیئت حسینی باید پیش خود فکر بکنند که آیا درست عمل می‌کنند یا خیر؟!. هزاران نفر در یک محیط جمع می‌شوند و مردم وقت خودشان را در اختیار شما قرار می‌دهند. مسئولین هیئت عزاداری اگر درست برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی نکنند و افکار عامه را در مسیر خواست خدا و ائمه معصومین درست هدایت نکنند، مسئول بوده و روز قیامت جدا گرفتار اند.

برادران افغانستانی جزء دلداده‌ترین عاشقان اهل بیت (ع) هستندحاج مرتضی طاهری، رییس هیئت مدیره خانه مداحان جمهوری اسلامی ایران نیز که در همایش از عاشورا تا اربعین، پیام‌ها و پیامد‌ها ذکر مصیبت می‌خواند، در سخنانی تأکید کرد: برادران افغانستانی جزء دلداده‌ترین عاشقان اهل بیت (ع) هستند و من قلبا به این عزیزان ارادت دارم.

وی خاطرنشان کرد که در خیلی از سفر‌ها به مراکز اسلامی غرب دیده که حتی گرم‌کننده مراکز اسلامی ایرانی‌ها، برادران افغانستانی و خانواده‌های‌شان بودند.

تقدیر از شخصیت‌ها و هیئات فعال مذهبی مهاجر در تهران

در پایان این برنامه به ۵۰ هیأت فعال مذهبی مهاجرین افغانستانی از اقصی نقاط ولایت تهران که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فعالیت‌های خوبی در جریان ماه محرم و صفر امسال و همچنین فعالیت‌های متنوع دیگر در طول سال دارند، تقدیرنامه و پرچم متبرک حضرت امام رضا (ع) اهداء شد.

در این مراسم، به صورت ویژه از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی صالحی، معاون مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله  کشور جمهوری اسلامی ایران به خاطر تلاش‌های خستگی ناپذیر برای ارائه سهوت‌ها به مهاجرین به خصوص در ابعاد مذهبی و بحث شرکت مهاجرین در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع)، حجت‌الاسلام علی ناطقی، ریاست جامعه روحانیت انصارالمهدی (عج) و مسئول فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله فاضلی بهسودی در تهران به خاطر فعالیت‌های گسترده مذهبی و نمایندگی از جامعه مهاجرین، حاج مرتضی طاهری، رییس هیئت امنای موسسه امین نیکوکاران و رییس هیئت مدیره خانه مداحان جمهوری اسلامی ایران به خاطر یک عمر تلاش برای نشر و اشاعه معارف مکتب اهل بیت (ع) و همچنین علی دشتی، رییس هیئت مدیره موسسه امین نیکوکاران ایران برای دست‌گیر از مهاجرین نیازمند در ایام محرم در تهران، تقدیر شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.