سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از شگرد آلفا برای فریب مخاطب / ماجرای تطهیر خاندان پهلوی دقیقا از کجا آب می‌خورد؟

رسانه‌های بیگانه در این چند ساله تاریخ ایران را شخم زدند تا بگویند خاندان پهلوی متخصص و محبوب بودند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تاریخ فقط علم مرور گذشته و عبرت گرفتن نیست بلکه رسانه کاری کرده است که تاریخ علم درک امروز و ساختن فردا شده است. چند سالی است که تاریخ ایران معاصر مورد توجه جدی رسانه‌های بیگانه قرار گرفته است، هدف آن هم فقط بیان قصه‌های گذشته نیست بلکه تاثیر در سیاست امروز ایران است. اینجاست که شگرد رسان‌های ” بازخوانی برای تحریف “ به میدان می‌آید.


بیشتربخوانید


در این چند ساله تاریخ ایران را شخم زدند تا بگویند خاندان پهلوی متخصص و محبوب بودند. هر کاری کردند تا بگویند آمریکا و انگلیس در تاریخ ایران نقش سازنده‌ای داشته اند. شگرد ”بازخوانی برای تحریف“ مرور خاطرات مردم به صورتی است که رسانه بیگانه دوست دارد.

علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ضمن تشریح کارکرد رسانه‌های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” بازخوانی برای تحریف “ گفت: این تکنیک از تکنیک‌های آلفا است که در حوزه شناختی برای تاثیرگذاری روی فرآیند ذهن مخاطب، جهت دریافت، تحلیل و جمع بندی اطلاعات موثر است.

وی افزود: در این مسیری که شما دارید حرکت می‌کنید نسبت به هر پدیده‌ای شما یک عقبه (back) دارید، یا شنیدید و یا در آن بودید، از این دو حالت خارج نیست، اگر شنیده باشید و یا اگر دیده باشید، زمان باعث شده بین شما (بین ذهن شما) و ریزِ اطلاعاتی که در آن واقعه اتفاق افتاده، یک فاصله‌ای بیافتد.

کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: اگر حضور داشته باشید که ناظر هستید، اما اگر حضور نداشته باشید پس همه آن، روایتی است که شنیدید. رسانه آن ریزِ اطلاعات را شروع می‌کند به بازخوانی مجدد برای اینکه بتواند اصل واقعه را در ذهن مخاطبانش تحریف کند.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی تاکید کرد تحریف جزو تکنیک‌های عملیات روانی است، اما تکنیک بازخوانی برای تحریف علوم شناختی می‌شود.

داودی گفت: به عنوان مثال شبکه من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی و... این گونه از اطلاعات ریزِ خاندان پهلوی صحبت می‌کنند که مثلا اعلی حضرت خودشان با دست خودشان نان درست می‌کردند و برای مردم می‌بردند در واقع چرت و پرت تحویل مخاطب می‌دهند.

وی افزود: یا مانند قصه رضا خان، بگونه‌ای این ریز اطلاعات را کنار همدیگر می‌گذارند که مخاطب اساسا احساس می‌کند خاندان پهلوی در حق شان اجحاف شده است و متاسفانه یک استاد دانشگاه با علاقه‌ای وافر رضاخان شناس شود.

کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد بنابراین بازخوانی ریز اطلاعات برای تحریف همان واقعه‌ای که تازه خودِ فرد در آن واقعه حضور داشت که اگر نبود کارشان راحت‌تر می‌شد، قلمداد می‌شود.

داودی گفت: این خود یک مسیر است، مسیری که برای مخاطب طراحی می‌کنند، همه آن وقایع پیشین را به واسطه همین مسیر، مخاطبان بازخوانی و تحریف می‌کنند.

شگرد‌های رسانه‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است؛ بنابراین رسانه‌ها تلاش می‌کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکرد‌های رسانه‌ها در همراه سازی مخاطبان است.

مادامیکه حوزه شناختی را نشناسیم، نمی‌توانیم اتفاقاتی را که رخ می‌دهد درک کنیم چرا که انتخاب یک محتوا از میان هزاران محتوایی که در جریان است یا انتخاب یک جریان خبری برای نشر در مقابل سایر جریانات خبری که جاری است، نیاز به شناخت عمیق تری از انسان دارد و آن نظام انتخاب گر مغزی است.

علوم شناختی در کشور‌های دیگر جهان هم مورد توجه بسیار است به طوری که در حال حاضر دانشگاه‌هایی در سراسر جهان علوم شناختی را با هدف دگرگون کردن جامعه خود به دانشجویان تدریس می‌کنند، با این وجود می‌توان به خوبی لزوم بهره گیری از علوم شناختی در رسانه را نیز درک کرد.

همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم گیری هستیم، روزانه ممکن است ده‌ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی بگیریم که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که داریم اثرات خرد و کلانی به همراه داشته باشد. هر اندازه که این تصمیمات دقیق‌تر و صحیح‌تر باشد، مسیر رو به جلوی حرکتی ما هوشمندانه‌تر پیموده خواهد شد، برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است، بار‌ها دیده ایم که تصمیم‌های غلط چه خسارت‌ها و زیان‌هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

در ریشه یابی بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در سطح با آن مواجه هستیم، به تصمیمات غلط فردی یا سازمانی می‌رسیم؛ بنابراین باور داریم جامعه‌ای به پیشرفت می‌رسد که اعضاء آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند. سوال اینجاست که یک رسانه چطور می‌تواند به ارتقاء سطح تصمیم گیری و کیفیت بخشیدن به آن کمک کند؟ مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه‌ها می‌شنوند و می‌بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می‌خورد، اما در فرآیند تصمیم گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکرد‌های ذهن و مغز انسان مرتبط است. تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم گیری است در ذهن و مغز انسان صورت می‌گیرد و رسانه‌ها تلاش می‌کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند؛ بنابراین ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکرد رسانه‌ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“ روایتی از تکنیک‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفتگو تولید و پخش می‌شود.

تکنیک‌های رسانه‌ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفتگو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگرد‌های رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختار‌های نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفتگو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌های رسانه‌های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می‌پردازد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.