سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رباتیک و هوش مصنوعی، جانشین پزشکان و جراحان

فناوری در پیشرفت مراقبت های پزشکی موثر است اما نمی‌تواند جایگزین روابط پزشک و بیمار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از forbes، ربات ها، هوش مصنوعی و فناوری خودمختار همگی کلیدواژه های حوزه نوآوری به حساب می‌آیند. امروزه این عناوین در عرصه مراقبت های پزشکی بسیار پربحث هستند و همواره این سوال وجود دارد که آیا فناوری می‌تواند جایگزین پزشکان شود؟

چندی قبل پاسخ این سوال قاطعانه منفی بود و گفته می‌شد یک ربات قدرت درک حجم زیادی از اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات با کیفیت را ندارد اما سرانجام امروزه رایانه ها به طور قابل توجهی پیشرفته تر شدند و می‌توانند اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به یک انسان معمولی پردازش کنند. 

ربات داوینچی به بخش جدایی ناپذیری از جراحی در سراسر جهان تبدیل شده است. ساده است که یک جراح آموزش دیده در کنسول نزدیک بیمار نشسته و 3 یا 4 بازوی روباتیک را که عمل جراحی واقعی را انجام می‌دهد کنترل می‌کند. این امر در جراحی هایی که اغلب نیاز به حرکات بسیار پیچیده دست و دامنه حرکتی دارد بسیار مفید است. توسعه دهنده سیستم می گوید ، داوینچی "دقت فراتر از محدوده دست انسان" را ارائه می دهد.

این سیستم "با الهام از دست انسان با دامنه حرکتی بیشتر گیرنده ها و محرک های سوزن و ابزارهای انرژی، به افزایش دقت عمل جراحی کمک می کند. سیستم داوینچی مقیاس حرکت دست و ابزار ها را به طور یکپارچه تنظیم می‌کند و کاهش لرزش کنترل نوک انگشتان را دقیق تر انجام می‌دهد. "

قلمرو پیشرفت های پزشکی در دست ربات ها

در عصر کنونی بازار ربات های جراحی با فناوری های پیشرفته درحال گسترش است. به عنوان مثال Neuralink در حال توسعه فناوری رابط عصبی است که مستقیماً در مغز بیمار جاسازی می‌شود. به گفته این شرکت، "نخ های روی پیوند آنقدر ظریف و انعطاف پذیر هستند که نمی توان آن ها را با دست انسان وارد کرد. در واقع این شرکت در حال ساخت یک سیستم رباتیک است که جراح مغز و اعصاب می تواند از آن برای قرار دادن دقیق تر این نخ ها دقیقاً در جای درست خود استفاده کند." البته این نمونه ها اطمینان می دهد که پزشکان و جراحان هنوز در پزشکی رویه نقش مهمی ایفا می کنند و قابل حذف نیستند، اما یک سوال مهم مطرح است؛  با توجه به گسترش سریع این صنعت، چه مدت دیگر این سیستم های رباتیک از حالت نیمه مستقل به سیستم‌های کاملاً خودمختار تبدیل می‌شوند؟  آیا تصور دنیایی که در آن حتی جراحی های پیچیده هم بدون دخالت انسان ها انجام شود دشوار است؟

هوش مصنوعی در خط مقدم تشخیص

توسعه دهندگان گام های باورنکردنی در پیشرفت هوش مصنوعی برداشته اند؛ به ویژه هنگامی که صحبت از تجزیه و تحلیل، پیش بینی و درک داده های بزرگ و استفاده از داده های تاریخی برای تصمیم گیری است. یکی از انقلابی ترین نام ها در این فضا، IBM’s Watson Health است که پیشگام بسیاری از کاربردهای اساسی هوش مصنوعی در پزشکی بود. این حوزه از نظر پیشرفت نوآوری در دهه گذشته انفجار عظیمی را تجربه کرده است. البته حتی اگر یک ربات در جراحی، فوق پیشرفته باشد یا یک سیستم هوش مصنوعی در پیش بینی و تشخیص فوق عالی عمل کند، همچنان پزشکان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و نمی‌شود نافی نقش آن ها شد.

فناوری ممکن است در افزایش گردش کار پزشک یا بهبود کیفیت تصمیم گیری مفید باشد اما واقعا نمی‌تواند جایگزین روابط انسانی و اجتماعی شود و جای عواطف را نمی‌تواند پر کند.

 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.