به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، مشکلات ناشی از آموزش مجازی نظیر عدم دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل آموزشی نظیر تبلت، نبود زیرساختهای مخابراتی قوی برای پوشش دهی اینترنت در سراسر استان بویژه مناطق دور افتاده و روستایی و بدنبال آن افت تحصیلی برخی دانش آموزان به دلیل عدم ارتباط با مستقیم با معلم از جمله مهمترین مشکلاتی بوده که در این مدت دانش آموزان و مجموعه آموزش و پرورش با آن مواجه بوده اند.
مجموعه این مشکلات موجب شد تا آموزش و پرورش در کنار تلاش برای جلوگیری از اختلال در روند آموزشی دانش آموزان درصدد کسب چاره برای رفع این مشکلات برآید که نمونه آن تلاش معلمان برای تهیه درسنامه و تحویل به دانش آموزان در مناطقی که امکان آموزش مجازی میسر نبود و یا توزیع تبلت بین دانش آموزان بی بضاعت به همت نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی بوده است.
از طرف دیگر با وجود تعطیلی مدارس و عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در فضاهای آموزشی، اما این مساله خللی در توسعه و تقویت زیرساختهای آموزشی مدارس استان ایجاد نکرد و اداره کل نوسازی مدارس در این مدت اقدامهایی برای توسعه و بازسازی مدارس انجام داد تا بعد از فراهم شدن زمینه آموزش حضوری دانش آموزان این فضاها با کیفتتر از گذشته آماده پذیرایی از آنها باشند.
احداث ۶۶ فضای آموزشی در ایلام طی دو سال گذشته
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام توضیح داد: طی دوسال اخیر ۶۶ مدرسه با ۲۹۳ کلاس درس در مناطق مختلف شهری و روستایی استان به بهره برداری رسیده و یا در آستانه بهره برداری است.
نصرت الله رحیمی افزود: علاوه بر این ۱۰ چمن مصنوعی دانش آموزی و چهار سالن ورزشی نیز بهره برداری شده و به سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزی استان اضافه شده و همچنین پیگیری و تکمیل دو سالن ورزشی و دو استخر دانش آموزی دیگر نیز در دست اقدام است.
او عایقکاری ۷۸ هزار متر مربع از سقف مدارس، عقد قرارداد برای احداث ۲۰ سرویس بهداشتی در مدارس فاقد سرویس و آغاز عملیات اجرایی۳۶ چشمه سرویس بهداشتی جدید در مدارس در آینده نزدیک را از دیگر اقدامهای این اداره کل برای تقویت زیرساختهای آموزشی مدارس عنوان کرد.
جمع آوری یک هزار و ۴۰۵ بخاری نفتی از مدارس
به گفته مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، همچنین طی دو سال گذشته یک هزار و ۴۰۵ بخاری نفتی در کلاسهای درس جمع آوری و به سیستمهای استاندارد مجهز و بخش عظیمی از موتورخانه مدارس سطح استان از محل اعتبارهای سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بازسازی شدند.
او با ذکر اینکه در این مدت حدود ۱۲۰ میلیارد ریال تجهیزات در مدارس تازه تاسیس و مدارس قدیمی خریداری و توزیع شده افزود: ۷۰ میلیارد ریال تجهیزات دیگر نیز از محل اعتبارهای ملی سال جاری بزودی خریداری و در مدارس استان توزیع خواهد شد.
ایلام جایگاه قابل قبولی از نظر تراکم فضاهای آموزشی دارد
رحیمی همچنین به وضعیت تراکم فضاهای آموزشی در استان به نسبت سطح کشور اشاره کرد و گفت: ایلام جایگاه قابل قبولی در این زمینه دارد بطوریکه بیشترین ساخت و ساز مدارس جایگزین مدارس فرسوده و تخریبی بوده است.
ائ نمونه بارز این مساله را انعقاد تفاهم نامه بین معاون عمرانی وزیر و استاندار ایلام در سال گذشته عنوان کرد که در قالب آن ۵۹ مدرسه سنگی روستایی استان تا پایان سال جاری تخریب و بازسازی میشوند.
به گفته او ، تا کنون عملیات اجرایی و بهره برداری بیش از ۶۰ درصد از این مدارس انجام و مابقی نیز در صورت تحقق اعتبار از محل اعتبارهای ملی و استانی انجام خواهد شد.
به عقیده مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، تامین اعتبار برای توسعه و تکمیل فضاهای ورزشی دانش آموزی و هوشمند سازی کلاسهای درس و تامین اعتبار جهت تکمیل باقیمانده فضاهای آموزشی نیمه تمام میتواند بخش عمده و اساسی از مشکلات زیر ساختی آموزش و پرورش در این استان را رفع کند.
بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا آموزش دانش آموزان این استان در نخستین ماه سال تحصیلی جدید در مدارس پرجمعیت غیرحضوری و مجازی بوده و در مدارس کم جمعیت زیر پنج نفر دانش آموز که عمده شامل مناطق روستایی و عشایری است بصورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود، ولی با این وجود برخی دانش آموزان و معلمان با مشکلاتی در سال تحصیلی جدید مواجه هستند.
نبود سرویس رفت و آمد از مهمترین مشکلات معلمان و دانش آموزان روستایی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: دانش آموزان مناطق محروم و روستایی با توجه به فعالیت مدارس در عمده روستاها از سالهای قبل تاکنون مشکل خاصی برای تحصیل نداشته و همچنین معلمان نیز برابر ابلاغ محل تدریس در مدارس حاضر میشوند.
حشمت اله وردی در گفتگو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین مشکلات معلمان مدارس روستایی را رفت و آمد آنها و هزینههای سوخت و نداشتن سرویس عنوان کرد و افزود: از طرفی عدم پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان برای برخی مدارس و دانش آموزان روستایی چالش زا است.
برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی برای دانش آموزان
وی با اشاره به امکان افت تحصیلی برخی دانش آموزان به دلیل آموزش مجازی طی دو سال اخیر گفت: برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی و اختصاص زمانی از ساعت تدریس به یادآوری و بازآموزی مطالب سال قبل هم در محتوای کتابهای درسی پیش بینی شده و هم به معلمان تاکید شده که به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل اولویت آموزش و پرورش
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل از مهمترین اولویتهای این اداره کل بوده و در این زمینه تشکیل کمیته شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و هدایت آنها به مدارس همه ساله انجام میشود.
او پیگیری پروندههای راکد سنوات قبل دانش آموزانی که شرایط ادامه تحصیل دارند و ارتباط با خانواده این دانش آموزان جهت ثبت نام در مدارس را از جمله اقدامهای این اداره کل برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عنوان کرد.
۱۰۸ هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ د