سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

مبارزه با قاچاق کالا نیازمند تعامل دستگاه های مختلف

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بحث قاچاق منحصر به یک حوزه و یک دستگاه نیست و تعامل در حوزه‌های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا نیاز است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن حسینی شاهرودی دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران و ابراهیم زارعی مدیرکل دفتر اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امشب ۳۰ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی ادامه سریال قاچاق با کارگردانی شوتی ها پرداختند.


حسینی شاهرودی دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه بحث قاچاق کالا منحصر به یک حوزه، یک مرز، یک دستگاه و کالای خاص نیست گفت: تعامل پیچیده‌ای در حوزه‌های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا به امروز هنوز از فیلتر‌های مجلس خارج نشده و هنوز ابلاغی صورت نگرفته است افزود: در حالی که باید این موضوع اولویت اصلی و اساسی باشد.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا در کشور، رئیس جمهور است ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم رئیس جمهور پیشین حتی یک جلسه تشکیل نداد و حتی یک مصوبه به تصویب نرسید.

وی تصریح کرد: در این دولت رئیس جمهور اعلام کردند که در این حوزه ورود پیدا خواهند کرد لذا اراده حاکمیت بوده و رهبر معظم انقلاب در مباحث خودشان ۴۰ بار از تولید داخلی و ۲۳ بار در خصوص مبارزه با قاچاق صحبت کردند، اما دولت پیشین به مبارزه با قاچاق نپرداخت.

شاهرودی با اشاره به اینکه ته لنجی معنا ندارد گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۹۸ در یکی از مناطق آزاد حضور پیدا کرد به طوری که دیدیم لنجی از کشور عربستان در زمان قطع رابطه با این کشور وارد کشور شده که پر از کالا‌های اساسی بود.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد قاچاق کالا به ارزش ۲ میلیارد دلار در زمینه لوازم خانگی داریم گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیدگاه من تشریفاتی است و اختیارات به دبیرستاد تنفیذ نشده و لذا در این رابطه اختیاراتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از طریق گمرکات کشور مسیر کالا دنبال و مشخص می‌شود که کالا به کجا رفته است افزود : ۳۰ درصد کالای قاچاق درون بازار است و انبارهای ما پر از تولیدات داخلی است و قاچاق کالا به وفور دیده می‌شود به طوری که حدود یکصد هزار شغل را در حوزه لوازم خانگی از دست داده ایم.

شاهرودی با بیان اینکه افراد تحصیلکرده و جوان به واسطه قاچاق بیکار شده اند افزود: مجلس وظیفه نظارت بر اجرای قانون دارد،.در سال ۹۷ سران قوا تصمیم گرفتند واردات کالاهای ساخت داخل را ممنوع اعلام کنند ،در همان ایام برندهای خارجی از کشور خارج شد و ۷۰ درصد حجم بازار ما در اختیار برندهای خارجی قرار داشت و به یک باره با مشکل تامین کالا مواجه شدیم.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه در همین ایام فرصت برای تولید کننده ایجاد شد افزود : تولیدکنندگان با عزم ملی سقف تولید را از ۸ میلیون به ۱۵ میلیون دستگاه رساندند ولی هنوز تا سقف ۲۰ میلیون دستگاه باقی مانده است. اگر ساز و کار لازم را برای پیشگیری از قاچاق داشته باشیم تا پایان سال نیاز کشور تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ دستگاه باید هماهنگ شوند تا ۳۰ درصد قاچاق حذف شود ادامه داد : به دولت گذشته هیچ امیدی نداشتم و در آمار و ارقام و اجرا چالش داشتیم و امیدواریم این دولت اقدام عملی را برای مبارزه با قاچاق کالا در پیش بگیرد.

تناقض در کشور درباره ته‌لنجی


در ادامه ابراهیم زارعی مدیرکل دفتر اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز با اشاره به تناقض در کشور درباره ته‌لنجی خاطرنشان کرد: در مجلس دوره قبل نمایندگان استان مرکزی اعتراض داشتند که چرا حجم ته‌لنجی در کشور زیاد است. نمایندگان استان بوشهر معترض شدند که چرا در مورد استان ما و در مورد ته‌لنجی صحبت می‌کنید، بخش تجارت خارجی وزارت صمت واردات ته‌لنجی لوازم خانگی را مجاز اعلام کرده ولی بخش صنعت مخالف است .


وی در واکنش به عدم برگزاری جلسات مبارزه با قاچاق کالاوارز توسط رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: جلسه برگزار شده ولی تعدادش محدود بوده است، قانون‌گذار گفته است که جلسات به ریاست رئیس‌جمهور یا نماینده ویژه‌ای که وی تعیین می کند تشکیل شود.

مدیرکل دفتر اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در سال ۹۶ بحث معافیت ۱۵ میلیون تومانی ۶ بار در سال مطرح شد گفت: در دولت قبل مصوبه گذاشته شد تا حوزه ته لنجی ساماندهی شود ،بنا به دلایل متعدد حقوق مرزنشین دیده نمی‌شود این درحالی است که منافع مرزنشین ها باید لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه باید تعداد جلسات و خروجی های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی کرد گفت: به اندازه سهم و اختیارات مسئولین تلاش کردند و موفق بودند لذا حقوق و تکلیف در کنار هم قرار گرفته است. اصناف باید کد شناسه کالا می‌گرفتند ، واحد صنفی که فاقد پروانه کسب است ممکن است اقدام به فروش کالای قاچاق کرده باشد ،مگر می‌شود افزایش تولید داشته باشیم و در کنار آن قاچاق افزایش پیدا کند.


سرهنگ جلال امینی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالاوارز در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ۱۶ هزار خودرو را توقیف و ۱۷ هزار نفر را دستگیر کردیم افزود: ۶ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال فقط ارزش کالاهای توقیفی خودروهای شوتی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ برخوردی با خودروهای شوتی در حوزه قاچاق جواب‌گو نیست ادامه داد: خودروهای شوتی با سرعت بسیار زیاد به سمت مامور حمله می‌کنند. همکارم به علت تصادف با خودروی شوتی یک ماه در کما بود، بر اثر همین مسائل یکی از خودروهای سازمانی ما در بوشهر واژگون شده است.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قانون سال ۹۲ مصوبه مجلس دارد و سال ۹۵ باید اجرایی می‌شد تصریح کرد: تولید کننده و وارد کننده موظف بودند کد شناسه و کد رهگیری را داشته باشند که این موضوع اجرایی نشد و در سال ۹۹ اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تولید به یکباره از سال ۹۶ جدی شد اظهار کرد: از سال ۹۶ به بعد فروشگاه های لوازم خانگی فقط باید کالای ایرانی بفروشند، به یک بار تولید باید ۷۸ درصد اضافه می شد و هنوز هم تولیدات ما کفاف بازار داخل را نمی‌دهد . وقتی قانون اجرا نشده فروشگاه دار چه کاره است که بخواهد قانون را اجرا کند.

از ابتدای سال ۹۹ باید شناسه کالا و کد رهگیری را ایجاد و اجرایی می‌کردیم

کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه وظایف دستگاه‌ها کاملاً مشخص است گفت: بخش‌های تولیدی و تجاری هر یک وظایف شان مشخص شده است،ما باید بتوانیم زمینه را برای برخورد با قاچاق کالا در سطح کشور فراهم کنیم .

وی تصریح کرد: ما عملاً از ابتدای سال ۹۹ باید شناسه کالا و کد رهگیری را ایجاد و اجرایی می‌کردیم. در حوزه ماشین لباسشویی ۴۸۱۶ فعال داریم، از پارسال تا به امروز برای ماشین لباسشویی ۲۷۶۶ شناسه کالا ایجاد شده است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.