سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکارهای اجرای قانون حذف یارانه افراد ثروتمند/ ۱۰۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها گفت: در حال حاضر ۱۰۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قوامی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص حذف یارانه افراد ثروتمند تصریح کرد: هم اکنون یارانه پنهان در کشور ما معادل  ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

او ادامه داد: پرداخت این میزان یارانه منجر به کسری بودجه دولت ها که نتیجه آن تورم است، می شود  و در نهایت منجر به فشار به دهک های پایین خواهد شد .

قوامی بیان کرد: اگر یارانه چند نوع سوخت را در نظر بگیریم، ۵۰میلیارد دلار  و در صورت اینکه همه یارانه ها از جمله یارانه بخش پتروشیمی ، کالاهای اساسی و دارو را حساب کنیم ، ۱۰۵ میلیارد دلار یارانه پنهان در اقتصاد کشور پرداخت می شود. البته اگر طبق اصل ۴۵ قانون اساسی که در خصوص انفال است، یارانه ها را محاسبه کنیم عدد از این هم فراتر می رود.

این مقام مسئول گفت: مشکلات بازار، ضرورت توجه به اصلاح یارانه ها را افزایش می دهد. پرداخت یارانه باید منجر به توزیع مناسب درآمد از ثروتمندان به فقرا شود اما اکنون برعکس است و  افراد پردرآمد بیشتر از یارانه استفاده می کنند.

او افزود: ضریب جینی از سال ۹۰ از ۳۷ درصد به ۴۰ درصد در سال ۹۹ اضافه شده است و این نشان می دهد شیوه پرداخت یارانه ها مناسب نبوده است.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: یارانه بنزین در دهک دهم ۲۸ هزار میلیارد تومان و در دهک اول هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است  یعنی  افراد  پردرآمد  ۲۳  برابر  بیشتر  از  دهک  های  پایین،   یارانه  بنزین  استفاده  می  کنند.

قوامی گفت: طبق قانون باید انفال را به ثروت تبدیل کرده و آن را  به درستی توزیع کنیم اما اکنون به این صورت نیست.

این مقام مسئول گفت: در بودجه ۱۴۰۱ بحث هایی  برای اصلاح یارانه ها مطرح است  اما باید این امر به درستی انجام شود تا باعث شوک قیمتی نشود.

او ادامه داد: با اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها باید رفتار را اصلاح کنیم. با شیوه کنونی نه ضریب جینی اصلاح شده و  نه این منایع  در کارهای عمرانی به کار گرفته شده است.

قوامی تاکید کرد: این مسیر قابل ادامه نیست حتما باید اصلاح جامعی در یارانه ها در نظر گرفته شود.

هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است

در ادامه زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است. یارانه‌های پنهان و آشکار بیش از بودجه عمومی کشور است و معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور است.

او افزود: یارانه انرژی که به دهک‌های درآمدی دهم داده می‌شود ۲۳ برابر یارانه انرژی است که به دهک درآمدی اول داده می‌شود.

زارع با بیان اینکه از آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک ۱۱ سال می‌گذرد گفت: بیش از ۷۱ میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند تقریبا همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی (یارانه آشکار) برخوردار می‌شوند و این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است.

این نماینده مجلس گفت: عدم شناسایی دقیق دهک های پایین یکی از مشکلات برخورداری از یارانه های نقدی است.

او با بیان اینکه روزی ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی افزایش می یابد که عامل ایجاد تورم  است، گفت: یکی از دلایل این تورم اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بیش از ده میلیون نفر از سه دهک پردرآمد جامعه نباید یارانه نقدی بگیرند. در حال حاضر پرداخت همگانی در حال انجام است که این امر اثربخشی را کاهش داده است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
مگه چنددرصد مردم دهک بالاست که یارانه شون قطع بشه امروزه ازدارا وندار میبینیم که همه مینالن دولت هم ازهمه بیشتر میناله لطفا اینه هم قطع کنید
ناشناس
۰۸:۰۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
کاش این یارانه را حذف میکردید خیال مردم راحت..ابروی ملت بردید بخار 45000تومن .خجالت بکشید
ناشناس
۰۷:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بدترین عمل احمدی نزاد
دادن یارانه بدون تحقیق و کار کارشناسی بود
فقط میخواست بخاطر اینکه در ذهن ها بماند
کاری کرده باشد
ایکاش با این پول .ایجاد کار میکرد
دانشگاه حرفه و فن ایجاد میکرد که جوانان حرفه ای یاد بگیرند و تولید کننده شوند .
نه مصرف کننده
h
۰۶:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ریخت وپاش خودتون روکم کنید.خوداقایون کلی ثروت دارن اونارواعلام کنیدبعد
ناشناس
۰۶:۲۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بروبابا ابرویتان در دنیا که رفته .به هرنفر یک دولارو اندی می دهید بعد در بوق وکرنا هم می کنید واقعا برای هم چین ملتی باید خون گریست با این همه ثروت خدادادی
ناشناس
۰۶:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
یارانه پنهان یعنی:
مثلا پول برق علی کریمی که شده حدود ۶ میلیون بدون احتساب یارانه میشده مثلا ۴۰ میلیون تومن یعنی ۳۴ میلیون در یک ماه یارانه گرفته
ناشناس
۰۶:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اگه بجای دهگ بالاکه همان ثروتمندان است یارانه ضعفا را هم قطع کنید شما باز هم کسری دارید میدانید چرا چون دغدغه شما ایران نیست دغدغه یمن وسوریه است شما مشکلات پیش آمده از تحریمها را ثروت غارتگران دو تابعیتی را خیانتکاران نجومی بگیر را خروج ارز دلار و طلا را درنظر نگیرید بروید یه کم به دنیا نگاه کنید اینقدر مردم را خر فرض نکنید
ناشناس
۰۴:۴۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
از تمام ثروتمندان انتظار داریم که از گرفتن یارانه بگذرند
چونکه احتیاجی ندارند
نگویند حق مان است
ملت هم حق از درامد های میلیاردی شماها دارند
بیشترین یارانه ها را شما ها مصرف میکنید
با پر کردن استخر تون از اب اشامیدنی و
بعد چراعان ویلاهایتون
واقعا در حق ملت و دولت ظلم میکنید
با زد وبند و پارتی بازی مالیات هم کم میدهید
حق فقرا را که خداوند برتون واجب کرده
نمیدهید .
ناشناس
۰۳:۱۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
یارانه هر ایرانی ۴۵۵۰۰تومان دبه ماست پرچرب ۵۰۰۰۰ تلخ ترین لطیفه ست
ناشناس
۰۲:۰۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ایا حضرت علی از بیت المال ب افراد ثروتمند نمیداد با تفسیری که اقایون دارن گدا بودن در این مملکت ارزش بالاتری داره اونکه داره زحمت کشیده ب جایی رسیده همه که دزد نیستن .مطمئن باش حذف یارانه هیچ ضرری ب افراد پولدار نمیزنه تازه از همه لحاظ خوبه واسشون .حذف یارانه تاثیر مستقیم بر افراد کم درامد داره ولهشون میکنه.هدفتون پر کردن جیب دولته ن کمک ب اقشار کم درامد تو سوییس زندگی نمیکنید که تصمیم سوییسی میگیرن اینجا ایرانه جایی که هیچی سر جاش نیست
ناشناس
۰۰:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
پس کی؟
وقت گل نی
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
45هزار مایه خجالته واسه دولت وملت بزرگه
ناشناس
۲۳:۱۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
ریخت و پاش های ادارت دولتی را کم‌کنید انضباط اداری را بیشتر کنید حقوق های دولتی ها را ریاضتی کنید.جیب ملت خالی شد از کلاهبرداری دولت قبل در بورس و تورم های بی اندازه.از یک نقطه شروع می کنید اما پایان راه نامعلومه. آقای احمدی نژاد که همه جا ، جار میزنی و حقت را می خواهی شروع این شرایط خیانت بار در زمان شما بوده. مطمئن باشید که حساب حق است. جوانانی که نمی توانند ازدواج کنند به خاطر تورم بی اندازه، باید جواب بدین.اول معلوم کنید به کجا می خواهید برسید بعد با سرعت اجراء کنید.گرانی بدترین سم برای اقتصاده ، دنبال شرق و غرب هم نباشید هیچکدام خیر برسان نیستند اگر در جایی بالا بردندتون بدانید که می خواهند محکم تر زمین بزنند.
ناشناس
۲۳:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
مطمئن باشین ثروتمند واقعی به یارانه شما نیازی نداره دولت خودش نمیتونسته کاراش رو جمع و جور کنه هی میگه یارانه ثروتمندا
هر وقت هم اومدن یارانه بقول خودشون ثروتمندا رو کم کنن افتادن به جون مردم عادی و همین چندرغاز رو هم حذف کردن