سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر ساعت چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است؟

تغییر ساعت در کشور ما دو مرحله در سال به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق از طریق بهره‌گیری بیشتر از نور خورشید انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله در کشور ما در دو مرحله تغییرات ساعتی انجام می‌شود به طوری که در مرحله نخست اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو و در بامداد ۳۱ شهریور یک ساعت به عقب کشیده می‌شود این در حالی است که در برخی از کشور‌ها این موضوع در ۴ مرحله طی یک سال انجام می‌شود.

در سال ۱۳۷۰ بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در آخر تابستان به حالت اول بازگردد. ادامه مطالعات در آن دوره نشان داد که حدود ۱۰۰ مگاوات کاهش مصرف در زمان پیک (اوج مصرف) حاصل شده‌ است.

طبق بررسی‌های انجام شده تغییر ساعت در فصل بهار و تابستان در سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که این روند به منظور استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف برق با بهره‌گیری از نور خورشید و طولانی بودن ساعات روز‌های فصل بهار و تابستان به مرحله اجرا در آمده و در حال حاضر در ۷۷ کشور جهان تغییر ساعت در این دو فصل به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده و به طور قانونمند، نهادینه شده است.

امسال باتوجه به کاهش بارندگی و خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر در کشور رخ داده است، خاموشی‌ها در تابستان سطح وسیعی از کشور را در برگرفت به طوری که خاموشی از دوساعت به چندین ساعت رسید، اما نتایج بررسی ها نشان داده است که تغییر در ساعات می‌تواند به شدت مصرف انرژی را کاهش دهد.

تغییر ساعت در کاهش مصرف برق تاثیرگذار است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر مصرف برق با تغییر ساعات در کشور، گفت: به هر حال یکی از دلایل اصلاح ساعت در نیمه اول و دوم سال استفاده از نور روز خورشید است و قطعا این امر تاثیرگذار در مصرف انرژی است.

او ادامه داد: در واقع هر سال این روند ادامه دارد و تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش مصرف انرژی به خصوص برای خانوار‌ها دارد و این طرح در بسیاری از کشور‌ها در حال اجرا است.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: این برنامه ریزی که همه ساله در جهت تغییر ساعات می‌شود باعث شده عدد قابل توجهی یعنی حدود ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف انرژی را داشته باشیم.

رجبی مشهدی بیان کرد: یکی از دلایل تغییر ساعت در نیمه دوم سال استفاده بیشتر از نور طبیعی روز و در نتیجه کاهش مصرف انرژی است. این اقدام در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور به همین منظور انجام می‌شود. حدود ۱۵۰ سال پیش هم برای صرفه جویی در مصرف شمع و یا زغال سنگ هم تغییر ساعت انجام می‌گرفته است.

رجبی مشهدی ادامه داد: بررسی‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد که تغییر ساعت، حدود یک تا ۵.۱ درصد در کاهش مصرف برق تاثیر دارد که این میزان معادل مصرف برق استان سمنان در این دوره از سال است.

او افزود: حتی در سال‌های اخیر ما درخواست کردیم که به منظور کاهش بیشتر مصرف در نیمه اول سال که محدودیت‌ها در تامین برق و فشار بر نیروگاه‌ها بیشتر است، ساعت کاری ادارات هم تغییر کند؛ یعنی ادارات یک ساعت زودتر شروع به کار کنند تا با یک ساعت زودتر خاتمه دادن به کار و خاموش شدن وسایل سرمایشی، مصرف کاهش بیشتری پیدا کند.

این مقام مسئول تغییر ساعت در تابستان را تاثیر گذار‌تر از زمستان دانست و گفت: حتی این تغییر ساعت در برخی از کشور‌ها که عرض جغرافیایی بیشتری دارند تا ۴ بار در سال یعنی هر سه ماه یک بار اتفاق می‌افتد و در هر نوبت بیش از یک ساعت است.

صرفه جویی بیش از ۷۵‌گیگاوات  ساعت با تغییر ساعات در فصول

طبق آمار دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر، تغییر ساعت رسمی کشور  ۵/۱‌درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت و میزان این صرفه‌جویی ظرف ۶ ماه بیش از ۷۵‌گیگاوات ساعت تخمین زده شده است.

در واقع ایجاد تعادل بین تولید و مصرف حامل‌های انرژی یکی از مشکلات دنیای امروز بوده و این مشکل در کشور‌های در حال توسعه‌ای چون ایران به دلیل مصرف بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این میان برق یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی است که مصرف بالای آن به‌دلیل عدم‌سهولت در واردات، برای اقتصاد کشور چالش آفرین بوده و نتیجه‌ای جز خاموشی و اُفت ولتاژ را در پی نخواهد داشت.

البته کاهش مصرف برق راه حل‌های دیگری هم داشته و به قطع یقین اولین و آخرین راه حل تغییر ساعات اداری نیست. راهکار دیگر استفاده از تکنولوژی روز و پیش بینی و برنامه‌ریزی برای وقوع چنین اتفاقی بود، با استفاده از تکنولوژی‌های به روز می‌توان انرژی تولید کرد و کشور را به خودکفایی کامل رساند برای مثال باتوجه به موقعیت استراتژیک کشور می‌توان از انرژی خورشیدی بهره‌مند شد.

چه کشور‌هایی  ساعت خود را تغییر نمی‌دهند؟

بیشتر مناطق آفریقا و همچنین کشور‌های آسیایی  از قبیل چین و هند  ساعت‌های رسمی خود را در بهار تغییر نمی‌دهند. این بدان معنا نیست که این کشور‌ها پیش‌تر «تغییر ساعت» را امتحان نکرده‌اند. به طور مثال، قطعی برق مداوم در بنگلادش مسئولان این کشور را وادار کرد تا سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، دی اِس‌تی را به طور آزمایشی اجرا کنند.

نارضایتی مردم از این روش باعث شد اجرای آن پس از ۶ ماه متوقف شود. مصر نیز سال ۲۰۱۴ و با هدف کاهش مصرف انرژی، «تغییر ساعت تابستانی» را اجرا کرد. این روش بدلیل نارضایتی مردم از ۴ بار تغییر ساعت در سال و همچنین بی‌نتیجه بودن آن در بهینه‌سازی مصرف انرژی، از سال پس از آن اجرا نشد.

حسن مرادی کارشناس انرژی  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به طور کلی تغییر  ساعات در کشور‌ها به این دلیل است که مردم بتوانند مقدار بیشتری از نور خورشید را به منظور روشنایی استفاده کنند.

او ادامه داد: هر چند این مسئله در میزان ساعت کار تفاوت چندانی ندارد و صرفا زمانی که آسمان زودتر روشن می‌شود، می‌توان از این شیوه برای استفاده حداکثری از نور بهره برد تا کمتر نیاز باشد از چراغ برای روشن کردن فضا استفاده کنیم.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: تغییر ساعت یک امر ارزشمندی است که سال‌ها در کشور ما انجام می‌شود به طوری که این روند در تغییر ساعات ادارات نقش بسیار مهمی را دارد.

مرادی گفت:  انگلستان هم که ساعت رسمی گرینویچ است از این امر مطابقت می‌کند چرا که جابجایی این ساعت‌ها می‌تواند در جابجایی کاهش بار انرژی نقش مطلوبی داشته باشد.

او بیان کرد: به طور کلی ما از سمت خراسان که آفتاب طلوع  و از سمت کردستان که غروب می‌کند اختلاف ساعت زیادی داریم به طوری که با این تغییرات ساعت می‌توان تا حدودی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد، اگر این میزان ساعات را صرفه جویی کنیم می‌توانیم به کشور‌های همسایه هم برق صادر کنیم.

بسیاری از کشور‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولاً یک ساعت به جلو می‌کشند، تا مدت زمان بیشتری از روز با ساعات کاری هم‌خوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

«مایکل داونینگ» نویسنده «جهش به جلو: جنون سالانه صرفه‌جویی در زمان نور روز» معتقد است اجرای «تغییر ساعت» هزینه‌ای برای مردم و مصرف‌کنندگان انرژی ندارد؛ بنابراین، این روش طرفداران زیادی در میان قانونگذاران کشور‌ها دارد.

وی همچنین می‌گوید اجرای دی‌اِس‌تی در کشور‌هایی که نزدیک خط استوا قرار دارند و مقدار نور روز در آن‌ها ثابت است، تأثیر چندانی در بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارد. اما دلیل استفاده آن‌ها از این روش، هماهنگ شدن با منطقه زمانی آمریکا است.

با توجه به اینکه مصارف خانگی ۶/۳۳‌درصد و مصارف عمومی و تجاری ۴/۱۸‌درصد از مصرف کل کشور را تشکیل می‌دهند، چنانچه با تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه اول سال، یک ساعت از زمان مصرف برق در اوج مصرف آن کاسته شود، شاهد صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای معادل ۵/۱‌درصد مصرف برق در کل کشور خواهیم بود.

با توجه به حدود ۱۰۰‌میلیون مگاوات ساعت انرژی مصرف شده در شش ماهه اول سال ۱۳۸۵، میزان کاهش مصرف انرژی برق معادل ۵/۱‌میلیون مگاوات ساعت به ارزش تقریبی ۴۵۰‌میلیارد ریال خواهد بود.

اگر چنانچه سوخت نیروگاه‌ها را گازوئیل در نظر بگیریم، بنابراین این کاهش مصرف، صرفه‌جویی ۶۲۲‌میلیون لیتر گازوئیل را نیز در پی خواهد داشت.

۳۵۰۰ مگاوات مصرف برق مربوط به ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها است

غلامعلی رخشانی مهر معاون توزیع و هماهنگی توانیر در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مصرف برق شهر تهران یعنی ۳۵۰۰ مگاوات مربوط به ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها است که بیشترین  آن صرف وسایل سرمایشی می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیشترین مصرف برق در زمان اوج مصرف روز (۱۲ تا ۱۶) است  ادامه داد: ۵ میلیون مشترک در تهران بزرگ وجود دارد که ۱۳ درصد مشترکان کشور را شامل می‌شود و ۱۰ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند، ۹ درصد پیک بار کشور در تابستان در شهر تهران اتفاق می‌افتد.

رخشانی مهر بیان کرد: براساس این مصوبه دستگاه‌های دولتی موظفند مصرف برق خود را نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش دهند. مولد‌های اضطراری را به مدار بیاورند، بعد از وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش کنند و در ساعات اداری نیز دمای محیط را در دمای ۲۵ درجه تنظیم کنند.

گفتنی است؛ تغییر ساعت روشی مناسب و هوشمندانه در جهت کاهش مصرف انرژی الکتریکی بوده که سابقه تاریخی و تجارب کشور‌های مختلف را دارد .  تغییر ساعت اثرات دیگری به‌جز صرفه‌جویی در انرژی، همانند کاهش ترافیک را هم به دنبال دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
ابو علی
۰۶:۳۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
دروغ هستش هیچ تاثیری در مصرف انرژی ندارن خواهشاً ساعت بزارین سرجاش باشه...با تغییر ساعت مخالفیم ...از طرف کارکنان منطقه ........
ناشناس
۱۹:۳۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام.میشه این تغییر ساعت رو لغو کرد اما بجاش کارهای دیگ واسه صرفه جوییی کرد.مثلا ادارات از کولر ها و لامپ ها و وسایل برقی پر مصرف استفاده نکنند.مثلا اون مدیری که گفت کارمندا کت نپوشن تو اداره خدایی خیلی خوب گفت.چون طرف کت میپوشه تو گرما بعدش کولرو میزنه درجه اخر.تغییر ساعت واسه ما خیلی ازار دهندس.تمام زندگیمونو بهم میریزه.فقط کافیه با چند نفر از اهل علم در این مورد صحبت بشه تا کلی راه حل واسه کم کردن مصرف نشونمون بدن.تنهاراهش که تغییر ساعت نیست.
ناشناس
۱۷:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به نظر منم که تاثیری نداره فقط واسه هماهنگ شدن با بقیه کشورهاست اصن چه کاریه مگه همین چند روز پیش خود باشگاه از تاثیرات بد دستکاری زمان گزارش نداد خب وقتی همه مخالفن چرا طرح باید اجرا بشه :(
ناشناس
۱۷:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دروغ که حناق نیست کسی رو بکشه
فتاح اون موقع که وزیر نیرو بود ثابت کرد هیچ تاثیری نداره
به فرض محالم که یه درصد تاثیر داشته باشه یعنی روح و روان مردم اینقدر برای حضرات بی ارزشه
خب خبر مرگتون ساعت ادارت رو عقب و جلو کنین نه ساعت مردمو
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
وقتی مدیریت نباشه . نتیجه بر عکس هم میده . مدیریت صفر
حسین
۱۵:۲۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
کل اداره ما از اول صبح برقش روشن تا بعداز ظهر ساعت دو و نیم عصر ، خیلی ادارات که رفتم از جمله سازمان بازنشستگی، تامین اجتماعی، خود اداره برق بخاطر تاریکی ساختمان حتی خونهای مردم تهران بخاطر نوع ساختش از اول صبح برقش روشن است
رضا
۱۵:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به نظر من و خیلی از دوستان که هم عقیده هستیم نیم ساعت به عقب کشیده شود و. برای همیشه ثبات بماند
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
از خبرگزاری مردمی و انقلابی باشگاه خبرنگاران واقعا عجیب و بعیده که مخالف لغو جلو کشیدن ساعت ها باشه چون جلو کشیدن ساعت ها نه تنها مورد مخالفت شدید علما و مراجع دینی کشور از لحاظ به هم اوقات شرعی هست بلکه واقعا مردم هم خسارت های زیادی از جلو کشیدن ساعت ها در اول فروردین می بینند و دلیل دیگه اینکه وقتی اروپایی ها که مبدع این طرح بودند الان اکثرشان لغو کرده اند واقعا چه دلیلی هست که اول فروردین ساعت جلو کشیده بشه
ناشناس
۱۸:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
شاید خشکه حساب کرده اند!
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
کدوم کشور اروپایی لغو کرده؟
علما مخالفند؟ شدید؟
اگر فروردین ساعت را جلو نکشند که باید ساعت 2صبح پاشید روزه بگیرید
کیوان
۱۳:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ساعت 6 صبح همه خوابن کسی برق مصرف نمیکنه به جاش غروب یکساعت زودتر هوا تاریک میشه میشه اوج مصرف
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به جای تغییر ساعت رسمی کشور، بهتره که ساعت کاری ادارات و مدارس و غیره رو تغییر بدن.
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به جای تغییر ساعت رسمی کشور، بهتره که ساعت کاری ادارات و مدارس و غیره رو تغییر بدن.
علی
۱۰:۵۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
برای افرادکم درآمدودوشغلی که بعدازظهرمیروند سرکارخوب است...........
ناشناس
۱۰:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چند بار به خاطر عقب و جلو شدن ساعت از سرویس جا موندم .که چی بشه
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بابا ول کنید این مسخره بازیارو . به اندازه کافی گیج هستیم
ناشناس
۰۹:۵۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دوباره جدید و قدیم شروع شد
ناشناس
۰۹:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به جای این کارای بیهوده حقوقمونو تغییر بدن.
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
امشب شب کار بودیم یه ساعت اضافه کار کردیم
بدون هیچ پولی
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
درصورت صحت این مطلب باید رفع بشه. لطفا به نهادهای قانونی و اجرایی اطلاع بدید
ناشناس
۰۹:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
جمعش کنید وبه حال سابق برگردانید تغییرساعت یعنی چه بازمان بازی نکنید
ناشناس
۰۹:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
هرچه سریعتر جمعش کنید آقا ملغی بدون چون چرا ودراسرغ وقت انگشت کردن در زمان کار خوبی نیست ما که به جز سردرگمی واسترس وبهم خوردن برنامه زندگی چیزی از این برنامه تغییر ساعت ندیدیم برهم زدن حالات طبیعی درهر چیزی به ضرر بشریت وانسانهاست این ظلم راپایان دهید.
حیدر
۰۹:۳۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
کاهش مصرف برق به چه قیمتی ؟!؟! به قیمت سلامتی مردم !؟؟!
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا برای سلامتی و امنیت مردم لازم هست مخصوصا خانم های شاغل که مجبور نیستن تو شب و وقتی کلی از غروب افتاب گذشته به سمت منزل برن...
ناشناس
۰۹:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
نمایندگان محترم مجلس لطفا این طرح راجمعش کنید وبه حال اول برگردانید وبازمان بازی نکنید واین طرح رابه دور اندازید بانیان این طرح( اروپا ) این طرح رالغو کردند چون هیچ فایده ای نداشت به قول حضرت امام خمینی ( ره ) این پدرو پسر بازمان هم بازی کردند.شماها چرا؟
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
در پاییز زمستون ساعت 4 رو نیم هوا تاریک میشه اما در بهار تابستون تا ساعت 8 تو نیم شب هوا روشن
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چی میشد اگه 6 ماه دوم هم ساعت رو جدید بود عالی میشد
ناشناس
۰۹:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
این عقب جلو کردن ساعت فقط لطمه به مردم میزنه
ناشناس
۰۹:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
یکی از گناهان کبیره اینکه در کار خدا دخالت کنیم که یکیش همین تغییر ساعت 6 ماه عقب بردن 6 ماه جلو اوردن پس از خدا بترسید و هی نگید کاهش مصرف انرژی
nashenas
۰۹:۲۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
یکی از شیوه های مردم آزاری در ساعت زندگی و کار و استراحت مردم هم اخلال ایجاد کرده اند چه آسیب های روانی که با این تغییر بی معنی و بی سود ساعت به مردم خصوصا کودکان و بچه های مدرسه ای وارد کرده اند
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
با سلام همین دو سه سال قبل اتحادیه اروپا اعلام کرد این تغییرات ساعت برای سلامتی افراد مضر است و تاثیر بر مصرف انرژی چندان محسوس نیست.
در عمل هزاران راه کار برای بهینه سازی انرژی وجود دارد. ساده ترین راه حل بهترین راه حل نیست و این آمار قطعا از جامعه آماری کل کشور نیست و احتمالا از چهار مرکز بزرگ شهری جمع آوری شده است نه تمام کشور. به عقیده بنده این برای کشوری مناسب است که همه راه کارها رو انجام داده و به دلیل کمبودمنابع آخرین راه کارش این بوده باشد. نه کشور ما که ساعت 6 صبح تا 4 عصر تو ادارات برق ها باید روشن باشند. و از انرژی های بادی و خورشیدی بی بهره هستیم. در واقع این یک تقلید ناشیانه و بدون کارشناسی از غرب است. در حالیکه ما شرقی و جهان سوم هستیم. اما منابع انرژی بسیلری داریم. امیدوارم این قانون زودتر لغو شود. واقعا تغییر ساعت بیداری و خواب بر عملکرد بدن موثر است.
ذشذش
۰۸:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اصلا موثر نیست
ناشناس
۰۸:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تغییر ساعت برای بهار و تابستان از دو جنبه مهمه
اول اینکه اگه ساعت تغییر ندیم مردم در تابستان باید دو ساعت در تاریکی صبح ( 6 تا 8 ) و 2 ساعت در تاریکی عصر گاهی ( 5 تا 7 ) زندگی کنند که در کل نیاز به 4 ساعت برق وجود داره
برای مفید بودن این کار کافیه در تابستان و بهار به طور شخصی ساعتتون تغییر ندهید.
نکته بعدی اینکه کارشناسان و مردم تصورشون همون برق خانگی و ادارات هست ولی بیشتر روشنایی معابر و خیابان و بزرگراه ها در نظر گرفته می شود. نکته بعدی برودت هوای سرد صبحگاهی و استفاده کمتر از دستگاه های خنک کننده در تابستان هست.
اما در مورد زمستان و پاییز: در فصل پاییز با تغییر ساعت ما از روشنایی و انرژی گرمایی خورشید بیشتر استفاده می کنیم. در واقع طبق گزارشات وزارت نیرور در سال 90 تغییر ساعت باعث می شود که خیلی از مراکز، ادارات، سازمان ها و مدارس از سیستم گرمایشی خودشون کمتر استفاده کنند. مهمتر اینکه با تغییر ساعت در زمستان و پاییز آفتاب بیشتری بین ساعات 8 تا 14 خواهیم داشت. البته این مورد بیشتر در مناطق غرب و شمال غربی کشور محسوس تر است.
کارمند
۰۸:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
استفاده بیشتر از نور خورشید باعث خاموش کردن لامپ بیشتر و در نتیجه کاهش مصرف برق می باشد. شوربختانه بعضی ها برای یک شب کم و زیاد شدن خوابشون این همه منفعت تغییر ساعت را نمی بینند.این روش علمی و با تجربه و کارشناسی شده هست و توی اکثر نقاط دنیا تغییر ساعت برای استفاده از نور خورشید مرسوم بوده و باعث صرفه جویی در برق و در نتیجه کاهش گازهای گلخانه ای،ترافیک کمتر،آلودگی کمتر و.....
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
آقای سخنگوی برق بجای این حرفها، باید جواب پس بدهید که چرا در این هشت سال نیروگاه نساختید و تولید برق را زیاد نکرده اید.
ناشناس
۰۸:۱۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
(رجبی مشهدی بیان کرد: یکی از دلایل تغییر ساعت در نیمه دوم سال استفاده بیشتر از نور طبیعی روز و در نتیجه کاهش مصرف انرژی است.) باشه در نبمه دوم سال از نور طبیعی استفاده میکنیم ولی چرا نیمه اول ساعت را دستکاری میکنید؟ در نیمه اول که روز بلندتره!
ناشناس
۰۸:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
آیا اسناد و مدرک مستدلی هم برای ادعای خود دارید!؟ نوشتن چندتا عدد نامعلوم که نشد دلیل.
ناشناس
۰۸:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بجز به هم ریختن ساعت بیولوژیک بدن و ایجاد مشکلاتی در بدن افراد ، نتیجه دیگری نخواهد داشت
اتجادیه اروپا مدتیه که دیگه این طرح رو حذف کردن
رضا
۱۰:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
این چه قانون چرتی است که ساعت را جلو وعقب می بردند اگر میخواهند برق کمتری هم مصرف شود میتوانند بگویند وقت اداری از اول فروردین به جای ساعت هشت از ساعت هفت شروع شود
ناشناس
۰۷:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
هر قانونی که در اروپا اجرا شد وباعث مشکل شد مثل وسایل دست دوم بخورد آسیا دادن !!!!و عهد ای را به ای نحوا" تتمیع کردند که آنرا در مملکت خود گل وبلبل جلوه بدهند !!!
ناشناس
۰۷:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چه ربطی به مصرف برق داره در زمستان ساعت پنج هواتاریک میشه و همه برقا رو روشن میکنن و درتابستان ساعت هشت شب هوا تاریک میشه و همه برقارو روشن میکنیم
ناشناس
۰۷:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام به جای تغییرات که پیاده رویی روی اعصاب مردم راه رفتن در ایران است بیایید به دولتیها وارگان های دولتی وغیر دولتی ومردم از طریق تلویزیون وفضای مجازی صرفه جویی در مصرف برق را اموزش بدهید در بعضی از ساختمان های دولتی وغیر دولتی و منزل مردم که می روید در تابستان از سرما آدم یخ می کند ودر زمستان آدم تب می کند این کارها وغیره اگر از طرف دولت انجام شود بهترین نتیجه را می دهد برای راحتی کا ر خودشان آنهایی که تصمیم گیرنده هستند زحمتی برای ارائه راهکارهای بهتر نمی دهند وگرنه نیازی نیست که ما طرح برنامه کشور دیگری را مثلا در آن کشور جواب داده در ایران پیاده کنیم ما می توانیم را برای هر کاری به اثبات رسانیدیم صرفه جویی در مصرف برق یک کار بسیار ساده است الهی همیشه سلامت باشید
ابیک هادی
۰۷:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام چند سالی هست به خاطر همین کشیدن ساعت به جلو .استرس شب زود خوابیدن و زود بیدار شدن رو داریم
خدا ازشون نگذره که کل زندگی ما کارگرها رو بازیچه قرار دادن
این همه ساعت ها به اصطلاح خودشون برای صرفه جویی در انرژی بود ولی امثالی مثل خاوری و اون زن حجت السلامی و...
پول مملکت رو به قارت بردن و اگر هم صرفه جویی بود دودش به چشم ما رفته و می رود
امید وارم از اینده ساعت جلو کشیده نشه اگر رهبر معظم و مجلس این مطلب رو ببینند و ملاحظه فرماییند
ناشناس
۰۷:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
گبر دادی به ساعت
علی
۰۷:۰۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
صبح زود هوای خنک باید رفت سر کار
2 ساعت باشه تازه بهتره
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
زود بیدار شدن یک امر شخصیه. برخی ها ساعت 4 صبح بیدار می شن از اون طرف عصرها و یا 8 شب می خوابند. برخی ها سیستم بدنشون برای اول صبح کارایی کمتری داره. اما بهترین راه رفتن به سر کار بعد از خوردن صبحانه است. دلیل نداره زود رفتن سر کار بر عملکرد کاری هم اثر مثبت بذاره و یا باعث صرفه جویی برق بشه. تغییر ساعت یعنی کلک زدن به خود. ولی بدن انسان وساعت بیولوژیک بدن عادت نداره بجای 6 صبح 5 صبح صبحانه دریافت کنه.
سعید
۱۲:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا همین جوره
تا دیروز وقتی می رفتیم سرکار 2ساعت کولرها خاموش بود ولی امروز وقتی میرسیم سرکار باید کولر رو روشن کنیم
ای کاش ساعت کار ادارات رو تغییر می دادن صبح که میایم سرکار افتاب وسط اسمونه بعداظهر هم که می خوایم بریم سرکار دم غروبه
ناشناس
۰۶:۵۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به جای تغییر ساعت و سردرگمی مردم بین ساعت جدید و قدیم ، فقط و فقط ساعت کار ادارات و بانکها و مدارس را نیم ساعت یا یک ساعت تغییر دهید
ناشناس
۰۶:۵۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تغییر ساعت کار بی معنی هستش. اگر اداره ای پر مصرفه ساعت کاری اون اداره باید تغییر کنه.۴ ساعت به گرینویچ اضافه کنید میشه ساعت شهر مشهد که بهترین ساعت برای ایرانه. یعنی طلوع در شرق ایران بهترین ساعت برای ایرانه.اینطوری نگاه به شرق هم تقویت میشه و دیگه ساعت جلو عقب نمیشه.
ناشناس
۰۶:۴۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
وقتی در تهران افراد از ساعت ۹ میروند سر کار و پنج شنبه هم تعطیل است عملا در ساعات اوج گرما و مصرف برق در محل کارشون هستند و این ساعت جلو کشیدن بی تاثیر میشه
ناشناس
۰۶:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
یک روش ... برای اذیت کردن مردم و به هم زدن ساعت خوابشان و ایجاد مشکلات روحی.
علی
۰۶:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
مرض دارن، درد دارن، می خوان بمیرن، از مردم بپرسید ببینید مردم راضی هستن
ناشناس
۰۶:۲۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
گناه این کار به پای کسانی که در آن زمان این کار را قانونی کردن
ناشناس
۰۶:۲۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به نظر می رسد که این نسخه ای است که غرب برای ما از سال ها قبل پیچیده وحکومت هم چشم بسته وسمعا"و طاعتا" قانونی کرده وبدون ملاحظات دینی ومنطقه ای وجغرافیایی و طبیعی و.....و صد البته بدون آسیب شناسی برای اینکه ابرو را درست کند زده چشم یک ملتی را کور کرده !!!
ناشناس
۰۶:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
باز هم صد هزار مرتبه شکر که دست تان به کره ماه نمی رسد !!!!!!
ناشناس
۰۶:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به نظر من امشب بلند ترین شب ساله نه شب یلدا.
ناشناس
۰۶:۰۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بهتر بود بجای این کار خطر ناک صدا وسیما برنامهی روزانه وشبانه درست می کرد وشب ها مردم را به بیداری دعوت نمی کرد وبرای این کار لازم بود یک مرغ ویک خروس در صدا وسیما مسئولیت را به عهده می گرفتند
ناشناس
۰۶:۰۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
در همه چیز دست برده اند به زمان هم دستبرد زده اند واین کار هم یک نوع تغییر عادت طبیعی به غیر طبیعی ویک نوع نسل کشی است که به خورد ما داده اند
ناشناس
۰۶:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
برای صرفه جویی در مصرف برق نباید دست به کار های نابود کننده مثل تغییر ساعت زد درست مثل این است که به آدم هابگوییم برای سرفه جویی در دید همه انسان ها باید یک چشم خود را کور کنند !!!
ناشناس
۰۵:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
کار درست این است که به مردم آموزش دهید شب ها زودتر بخوابند وصبح هازودتر بیدار شوند وهزاران مگاوات برق هم در طول شب هدر نرود وصدا وسیما هم 24 ساعته برنامه های مادام العمر نداشته باشد وباعث تغییر عادات درست نشود و....
ناشناس
۰۵:۴۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
در طول تاریخ گاهی انسان ها اشتباهاتی را مرتکب می شوند که حتی یک مورچه نمی کند و یک ملتی را به سوی نابودی می برد مثل همین دستکاری ساعت طبیعی
ناشناس
۰۵:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
حالا هی بشینید مزایای عدم تغییر ساعت بگید چطور اون موقع که احمدی نژاد اجراییش کرد همه شمشیر از رو بسته بودید!
ناشناس
۰۵:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
حداقل به اندازه یک مرغ وخروس زمان را درست درک کنید واینقدر همه چیز را تراریخته وغیر طبیعی نکنید !!!
ناشناس
۰۵:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
این کار یک جنایت بوده در لباس خدمت
ناشناس
۰۵:۴۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دشمن گاهی یک ملتی را اینطوری از پای در می آورد !!!!!
ناشناس
۰۵:۳۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دست کاری در ساعت عواقب بدی برای جامعه ما داشته
ناشناس
۰۵:۳۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ملت را با ساعت طبیعی نور وروشنایی وشب هماهنگ کنید نه با ساعت روی دیوار
ناشناس
۰۵:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دشمن نمی توانسته از راه دیگری به ما آسیب برساند این طرح را جلو پای ما گذاشته تا مردم گیج ومنگ زمان شوند و.....
ناشناس
۰۵:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دستکاری در طبیعت وتولیدات فراریخته و....را بشر انجام داده ونتیجه اش را دیده دستکاری در ساعت غیر طبیعی هم همین بوده !!!!
ناشناس
۰۵:۳۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ما باید به ساعت طبیعی برگردیم وخود را با خلقت وروز شب هماهنگ کنیم نه اینکه در کار خدا دستکاری کنیم !!
ناشناس
۰۵:۳۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
مگر اینجا اتریش یا سویس است که روز وشب بخاطر دوری از خط استوا معلوم نباشد این قانون ضد کشور های نزدیک خط استوا ونزدیک قبله ومکه است وهزاران ضرر مادی ومعنوی دارد !!!
ناشناس
۰۵:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
این قانون انگلیسی است وبدرد کشور های نزدیک خط استوا نمی خورد در عوض مردم ساعت ها در شب بیدار می مانند ونه سحر خیز می شوند ونه میدانند سحر کی است وهزاران مگاوات برق در شب ها هدر می رود
ناشناس
۰۵:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ما نزدیک خط استوا زندگی می کنیم وباید از نعمات ساعت طبیعی که با ساعت بیولوژیکی بدن هماهنگ است استفاده کنیم وبجای تنظیم کردن طبیعت با ساعت ساعت را با طبیعت یکی کنیم تا مردم درک طبیعی از روز وشب داشته باشند درست مثل پرندگان وحیوانات که نزدیک غروب به سمت لانه می روند ونزدیکی های صبح خروس می خ اند وشما نمی بینید که هیچ مرغ وخروسی سرطان بگیرد وهزاران بیماری ناشناخته ما مثل کشور های دور از خط استوا نیستیم که شش ماه سال روز وششماه سال شب باشد شب وروز ما طبیعی است در کشور هایی که شب وروز طبیعی نیست آمار افسردگی وخودکشی و....بالاست واین قانون یک قانون اروپایی است که در عصر جاهلیت سیاستمداران ما بر کشور تحمیل شده وباعث شده مردم در شب ها ساعت ها پای تلویزیون بنشینند وروز ها بخوابند وهزاران مگاوات برق هدر برود ومردم بی دینی وبی طاعتی بیاموزند وانواع واقسام بیماریها ار مقان آورده و.....ما باید خود را با خلقت هماهنگ کنیم نه اینکه بخواهیم خلقت را با خود هماهنگ کنیم حداقل به اندازه یک مرغ وخروس به فکر سلامتی انسان باشیم !!!!!!!
ناشناس
۰۴:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
مگه این حکومت مفتی برق به مردم میده اینقدر از کاهش مصرف خرافی میکنید معلومه فقط روان و بیولوژیک مردم هدف قرار دادید بهاء برق دو برابر کردید اینهمه گرانی و تورم و مشکلات دیگر هست کی بفکر مردم بودید اینجا بنفع مردم کار و اقدام کنید
ناشناس
۰۳:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چیز الکی هست واسه ایران. این آمار باید چندین سال مورد آزمایش قرار میگرفته. همه کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل بی فایده بودن اینکار تغییر ساعت کشورها رو لغو کردن.
شهروند گمنام
۰۲:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به جای پس و پیش کردن ساعت کشور، ساعت کاری نیمهء نخست سال را یک ساعت زودتر آغاز کنید.
شهرام
۰۱:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تولید برق را میشود اضافه کرد ولی آثار مخرب بر اعصاب و روان مردم را نمی شود جبران کرد.طرفداران قانون تغییر ساعت اعتقاد دارند که این کار به نفع میزان مصرف انرژی است اما پژوهش 11 سال پیش دانشگاه سانتاباربارای کالیفرنیا نشان داد که این تصور غلط است. بنیاد ملی خواب آمریکا هم اعلام کرد که تغییر ساعت ها موجب افت 40دقیقه ای خواب شهروندها و تاثیر مخرب بر سلامتی آنها می شود.



آمریکایی ها هم از مخالفان سرسخت این قانون هستند و می خواهند راهی برای جلوگیری از اجرای تغییر ساعت ها پیدا کنند.



حال اروپایی ها هم به بهانه سلامتی مردم و برای نیاز مردم کشورهایی که زندگی شبانه در آن جریان دارد به دنبال آن هستند تا از بروز ضررهای مادی به زندگی شهروندان جلوگیری کنند.



ممکن است ظرف چند ماه آینده داستان 100ساله تغییر ساعت، دست کم در اروپا که زادگاه این ایده بوده است، به پایان خود برسد. جرقه مصوبه ماه گذشته پارلمان اروپا، مبنی بر لزوم بررسی تاثیر ابعاد انسانی اجرای قانون بهره گیری حداکثری از نور خورشید، از سوی برخی کشورهای اروپای شرقی، از جمله لیتوانی، زده شد.



گزارش: فرزان
ناشناس
۰۱:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
به نظر من هیچ اثری ندارد
بینوا_ام
۰۱:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سالهاست بخاطر این سیاست اشتباه داریم ضررمیدیم ضررش از منفعتش بیشتره ولی حیف کو گوش شنوا و نخبگان کاردان