سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم مشارکت دستگاه‌های متولی در ساماندهی ورودی‌های شهر

در نشست عمومی شورای شهر کرمان، بر لزوم مشارکت دستگاه‌های متولی در ساماندهی ورودی‌های شهر و جلوگیری از تخلیۀ غیرقانونی پسماند تأکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان، بیست‌ونهم شهریورماه، در نشست عمومی شورا، با بیان اینکه تخلیۀ پسماند و نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، چهرۀ شهر را بسیار نازیبا کرده، ضمن اینکه این اقدام غیرقانونی، خطرساز است، به وجود خلاء قانونی در این رابطه اشاره کرد و افزود: در این خصوص علاوه بر بررسی خلاء‌های قانونی و چاره‌اندیشی برای آن، باید محل‌های مشخصی برای تخلیۀ این زباله‌ها در نظر گرفته شود؛ ضمن اینکه وضع جریمه‌های سنگین برای متخلفان نیز ضروری است.

 نادری، در مورد مشکل فاضلاب در شهرک «شکوه» واقع در انتهای بلوار «جمهوری‌اسلامی»، خاطرنشان کرد: مشکل فاضلاب فقط مربوط به این شهرک نیست و باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

او گفت: بالا آمدن آب‌های زیرسطحی انتهای بلوار «جمهوری‌اسلامی»، مشکلی است که با مدیریت صحیح می‌توان آن را تبدیل به فرصت کرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با تأکید بر اینکه مشکل فاضلاب در شهرک «شکوه» یک مسئله مهم است و باید با قید فوریت بررسی و مرتفع شود، ادامه داد: با سرمایه‌گذاری اندک می‌توان از آب‌های زیرسطحی یادشده، استفادۀ بهینه کرد به‌گونه‌ای که درآمدزایی هم داشته باشد.

نادری بیان کرد: سدّ معبر، یکی از مشکلاتی است که در نقاط مختلف شهر دیده می‌شود و باید به شکل ریشه‌ای و اساسی حل شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز با اشاره به برگزاری جلسۀ این کمیسیون با حضور مهندس عسکری، مدیر واحد اجرائیات شهرداری، درخصوص مشکل سدّمعبر در سطح شهر و به‌ویژه بازار «مظفری» و «قدمگاه»، اعلام کرد: قرار شد با دستور سرپرست شهرداری با جدیت نسبت به حل این مشکل اقدام شود.

فتح‌الله مؤیدی با اشاره به اینکه رسیدگی به مسایل مربوط به اجرائیات در بازار از دوره‌های قبل شهرداری به سازمان میادین واگذار شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این سازمان نیروی کافی برای ساماندهی به این مسئله را در اختیار ندارد، مقرر شد از نظر نیرو و تجهیزات همکاری شود.

او با تأکید بر ضرورت ساماندهی ورودی‌های شهر و جلوگیری از تخلیۀ پسماند ساختمانی و نازیبا کردن چهرۀ شهر، ضمن انتقاد از عدم مشارکت دستگاه‌های مسئول در این زمینه، بیان کرد: هفتۀ گذشته جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل شد و نمایندگان ۱۵ ارگان متولی این مسئله دعوت شده بودند که متأسفانه بسیاری از نهاد‌های مهم و مؤثر در این جلسه شرکت نکردند.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا با بیان اینکه معضل تخلیۀ نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، هزینۀ سنگینی برای شهرداری در بردارد و شهرداری به‌تن‌هایی نمی‌تواند این مسئله را ساماندهی کند، ادامه داد: پیشنهاد دادیم جلسه‌ای درخصوص ساماندهی ورودی شهر و جلوگیری از تخلیۀ نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، با حضور دادستان، فرماندار، اعضای شورا و سرپرست شهرداری برگزار شود.

مؤیدی تأکید کرد: باید اختیاراتی به شهرداری داده شود که بتواند با متخلفانی که نخاله‌های ساختمانی را شبانه تخلیه می‌کنند، برخورد جدی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه درخصوص برخورد با تخلیۀ غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، قانون وجود دارد، افزود: لازم است در چهار نقطه از شهر، محل‌های مناسبی برای تخلیۀ این پسماند‌ها در نظر گرفته شود.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با بیان اینکه درخصوص سدّ معبر و پسماند، خلاء‌هایی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری وجود دارد، خاطرنشان کرد: عدم انضباط در مدیریت شهری فقط مربوط به حوزۀ شهرداری نیست و برای مثال در مورد ترافیک و عبور و مرور شهری هم این عدم انضباط شهری به چشم می‌خورد.

حسین چناریان، با اشاره به اینکه برای مقابله با تخلیۀ غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی قانون داریم، اما اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: باید محل مناسبی به دور از فضا‌های مسکونی برای این منظور مشخص شود؛ نمی‌توانیم در این مورد فقط از شهرداری انتظار داشته باشیم؛ سایر دستگاه‌های متولی نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

او خاطرنشان کرد: لازم است شورا گزارش جامعی از هر آنچه مربوط به حوزۀ امنیت و انضباط شهری است تدارک ببیند و دستورالعمل‌های لازم در این خصوص تدوین شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا درمورد ساماندهی آب‌های زیرسطحی انتهای بلوار «جمهوری‌اسلامی» بیان کرد: درست است که شهرداری هم از این آب سهم دارد، اما ساماندهی و تعیین‌تکلیف آب‌های زیرسطحی به عهدۀ سازمان آب و فاضلاب شهری است.

چناریان با بیان اینکه به نظر می‌رسد پیمانکار طرف قرارداد شرکت آب و فاضلاب شهر کرمان، اولویت‌ها و ضرورت‌های شهر را به‌خوبی تشخیص نداده، یادآور شد: ادارۀ آب و فاضلاب باید در جلسه‌ای مشترک با شهرداری، اولویت‌ها را براساس مشکلات شهر و مطالبات شهروندان تعیین کند و شهرک «شکوه» در انتهای بلوار «جمهوری‌اسلامی» نیز یکی از این اولویت‌ها است.

سخنگوی شورا نیز درخصوص ساماندهی ورودی‌های شهر با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر چندان هزینه‌بر نیست، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با معاونت خدمات‌شهری شهرداری داشتیم، اشاره شد که برخی از این ورودی‌ها در حیطۀ اختیار شهرداری نیست و متولیان دیگری دارد و فقط ورودی شهر از سمت جادۀ کوهپایه در حوزۀ اختیار شهرداری است.

محمدرضا کمساری تأکید کرد: لازم است ورودی‌های شهر تا قبل از فرارسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ساماندهی و اصلاح شوند.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به تشریح مصوبات این کمیسیون پرداخت و با اشاره به نامۀ شهرداری درخصوص درخواست بخشودگی کامل اجاره‌بهای بازارچه‌ها و دکه‌های شهرداری که در اختیار مستأجران است، در سال‌جاری و به‌دلیل زیان ناشی از کرونا، بیان کرد: از آنجاکه اغلب این دکه‌ها و بازارچه‌ها جزو مشاغلی هستند که شامل تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونا نمی‌شوند و فقط تعداد اندکی از آن‌ها که دکه‌های مطبوعاتی یا گل‌فروشی هستند، ممکن است مشمول تعطیلی بوده باشند، با موافقت اعضای کمیسیون مقرر شد براساس میزان تعطیلی واحد مربوطه مورد بخشودگی قرار گیرد.

چناریان با اشاره به مصوبۀ شورای پنجم در جهت قدردانی از کارکنان و پرسنل شاغل در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های کرمان، بیان کرد: مقرر شد شهرداری با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، بسته‌های بهداشتی شامل اقلام موردنیاز این عزیزان را به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تدارک ببیند.

او در ادامه، به بررسی نامۀ رسیده به کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا و درخواست یکی از شهروندان درخصوص تقسیط عوارض اشاره کرد که سیدمحمد موسوی، عضو شورا در این رابطه بیان کرد: در مورد تقسیط عوارض باید براساس مصوبه و دستورالعمل دورۀ قبل عمل شود؛ نه اینکه به‌صورت موردی، استثنا قائل شویم تا از اجحاف در حق دیگران جلوگیری شود.

چناریان با تأیید صحبت موسوی خاطرنشان کرد: این درست است، اما پیش از این نیز رویه این بوده که در برخی موارد که مشکل خاص یک شهروند تأیید شده، به‌صورت ویژه برخورد شود؛ ضمن اینکه به‌دلیل حجم بالای چنین مواردی لازم است دستورالعمل پیشین بازنگری شود.

سیدمحمدصادق تقوی، منشی شورا نیز در این رابطه تأکید کرد: لازم است اختیارات و وظایف شورا و شهرداری به اطلاع شهروندان رسانده شود؛ چراکه بسیاری از مواردی که به شورا مراجعه می‌کنند، در حیطۀ وظیفۀ شورا نیست.

مؤیدی، با انتقاد از این نظر، بیان کرد: در سراسر کشور، بیشترین نارضایتی مردم از شهرداری‌ها و بیشتر در رابطه با پرداخت عوارض است؛ اگر شورا به درخواست‌ها و مشکلات مردم در این رابطه رسیدگی نکند، آن‌ها این مسایل را چطور باید حل کنند؟

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا تأکید کرد: مصوبات شورا باید به‌صورت شفاف به شهروندان اعلام شود و بر نحوۀ اجرای مصوبات شورا نیز نظارت جدی صورت گیرد.

سپس، موسوی در همین رابطه تأکید کرد: درخصوص مواردی که دستورالعمل مشخصی برای آن‌ها وجود دارد، باید مطابق دستورالعمل اقدام شود و از استثنا قائل شدن در موارد خاص پرهیز شود؛ چراکه این موضوع موجب می‌شود وقت شورا که باید صرف امور و وظایف محوله شود، در بررسی موارد استثنا گرفته شود.

سپس چناریان بیان کرد: بحث بر سر تفسیر دستورالعمل و استثنائات است؛ شورا با بخشی از شهروندان روبه‌روست که شرایط و مشکلات خاص دارند و ما نمی‌توانیم نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم.

مؤیدی با بیان اینکه ما نمایندۀ مردم هستیم و  باید به مشکلات مردم رسیدگی شود، افزود: کسانی که واقعاً مشکل مالی دارند، باید حمایت شوند و شهرداری هم یکی از نهاد‌هایی است که در حد توان خود باید از قشر آسیب‌پذیر حمایت کند.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا به بیان گزارشی از جلسات اخیر این کمیسیون پرداخت و گفت: قرار بود با هماهنگی پلیس راهور بازدیدی از مرکز کنترل ترافیک داشته باشیم که هنوز اطلاع نداده‌اند و منتظر هماهنگی این بازدید ازسوی پلیس راهور هستیم.

سیدمحمد موسوی، با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با حضور مسئولان سایت شفافیت شهرداری، توضیحاتی درخصوص وضعیت این سایت داده شده، خاطرنشان کرد: لازم است اطلاعات این سایت به‌روز و قرارداد‌ها و طرح‌های شهرداری در حوزۀ سرمایه‌گذاری و سایر حوزه‌های خدماتی شورا و شهرداری به اطلاع عموم رسانده شود تا مردم در جریان تصمیم‌گیری‌ها، روند امور و نتایج اقدامات شهرداری و شورا قرار گیرند.

او با تأکید بر پیگیری جدی این کمیسیون درخصوص به‌روزرسانی اطلاعات سایت شفافیت شهرداری، افزود: تمام دستورالعمل‌ها و مقررات مربوط به شهروندان باید به اطلاع آن‌ها رسانده شود.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تعدد ضوابط و مقررات است که موجب سردرگمی مردم و زمینه‌ساز فساد می‌شود، یادآور شد: در همین راستا به‌دنبال احصای موارد، اصلاح فرایند‌ها و شفاف و پویا کردن سیستم اطلاع‌رسانی خدمات به شهروندان هستیم.

موسوی خاطرنشان کرد: زمینۀ دسترسی شهروندان به مکاتبات خودشان در شورا و شهرداری فراهم شده و لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی شود و شهروندان بدانند که بدون نیاز به مراجعۀ حضوری می‌توانند درخواست‌ها و مکاتبات اداری خود را ثبت و پیگیری کنند.

او با تأکید بر ضرورت اهتمام جدی مدیریت شهرداری در زمینۀ اصلاح فرایندها، خاطرنشان کرد: نخستین حوزه‌ای که در اصلاح فرایند‌ها به‌طور جدی دنبال کردیم، حوزۀ شهرسازی است که بیشترین مراجعات را دارد و امیدواریم تا قبل از پایان سال به سرانجام برسد.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا با اشاره به اینکه سیاست این کمیسیون بر برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای موضوعات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در جلسۀ اخیر کمیسیون که با حضور سرپرست جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، برنامه‌های این سازمان ارائه شد و گزارش خوبی نیز از وضعیت خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سرا‌های شهر کرمان ارائه کردند.

عشرت کردستانی با اشاره به بررسی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری موردنیاز شهر کرمان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: در مورد گردشگری مذهبی نیز باید جلساتی با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شود.

او بیان کرد: خانه‌های تاریخی در مسیر گلزار شهدا باید شناسایی، بهسازی و مرمت شوند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا با اشاره به اینکه فعالیت شورا‌های اجتماعی محله به‌طور جدی در حال پیگیری است، از پیگیری برای ساماندهی گرمخانه‌های شهر کرمان قبل از آغاز فصل سرد سال خبر داد.

کردستانی بیان کرد: در مواردی که پروژه‌هایی با داشتن ایرادات و اشکالات اجرا شده‌اند، شورا باید بتواند از حق مردم دفاع کند و در این دوره تلاش داریم نقش نظارتی شورای شهر را تقویت کنیم.

سپس، کمساری، سخنگوی شورا درخصوص تلاش برای ساماندهی گرمخانه‌ها در شهر کرمان، خاطرنشان کرد: تعدادی از شورا‌های اجتماعی محله در محله‌های «بنی‌هاشم»، «شهید همت» و «حجتیه» با همکاری هیئت‌های مذهبی این محله‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در خصوص بررسی حقوقی و ساماندهی و راه‌اندازی گرمخانه‌ها با شهرداری همکاری کنند.

در ادامۀ این نشست، محمدامین شمسی، منشی شورا، گزارشی از نامه‌های رسیده و مصوبات کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی، در غیاب منصور ایرانمنش رییس این کمیسیون ارائه داد.

او با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری، به ارائه گزارش نیکویی، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار، از اقدامات انجام‌شده در آرامستان «بهشت کریمان» و پیگیری جهت تأمین برق آرامستان جدید اشاره کرد و گفت: معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار از عدم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه گلایه داشت.

شمسی خاطرنشان کرد: مقرر شده پیاده‌رو‌های خیابان «شهید تجلی» هرچه سریع‌تر اجرا و به پایان برسد.

سپس، تقوی با اشاره به مصوبه‌ای در دورۀ گذشته شورا درخصوص تخفیف در انبوه‌سازی، خاطرنشان کرد: شنیده شده براساس این مصوبه، حدود ۳۰ میلیارد تومان در دو پرونده تخفیف داده شده که این تضییع حقوق بیت‌المال است و باید رسیدگی شود.

او فضای سبز را ریه‌های شهر دانست که با توجه به افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی اهمیت بیشتری دارند و افزود: تأمین آب موردنیاز جهت آبیاری فضای سبز شهری به‌ویژه در جنگل قائم (عج) مسئله‌ای جدی است که باید به آن رسیدگی شود.

در پایان این نشست، نادری، رییس شورا در پاسخ به تقوی درخصوص مصوبه مربوط به تخفیف در انبوه‌سازی یادآور شد: برخی مواردی که می‌شنویم، ممکن است فقط در حد شایعه باشد؛ بنابراین، نباید تا محرز شدن موضوع و اطمینان از صحت آن، موضوع را در صحن علنی شورا مطرح کنیم؛ چراکه موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.