سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال ۱۴۰۰؛

۶۸ مورد سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۴۸۵ میلیون دلار انجام شد

در پنج ماهه ابتدای امسال تعداد ۶۸ مورد سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۴۸۵ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسیده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به گزارش‌هایی که از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت به دست ما رسیده، گزارش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت طی پنج ماهه ابتدایی امسالبه شرح زیر است.

در پنج ماهه ابتدای امسال تعداد ۶۸ مورد سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۴۸۵ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسیده که بخش صنعت، معدن و تجارت با ۴۹ مورد و حجم سرمایه گذاری ۳۸۸ میلیون دلار، به ترتیب سهم ۷۲ و ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

در دوره مورد بررسی از لحاظ حجم سرمایه گذاری سهم بخش صنعت ۹/۹۷ درصد، معدن ۱/۲ درصد و سهم بخش تجارت در این دوره صفر است.

از ۴۹ مورد سرمایه گذاری خارجی مصوب در این بخش، ۱۹ شرکت با ۱۰۰% سهامدار خارجی، ۲۱ شرکت بصورت مشارکتی با شرکای داخلی (J.V) و ۹ مورد بصورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT است.

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی در گروه‌های ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه به استثنای مبلمان بوده است.

پنج کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشورهای: امارات، ترکیه، افغانستان، هنگ کنگ و آلمان است.

 بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌های مصوب مربوط به کشور افغانستان با ۲۲ مورد و سپس کشور‌های ترکیه، چین، امارات و آلمان به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

 استان‌های کرمان، مرکزی، تهران، آذربایجان شرقی و البرز به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب کسب کرده اند.


لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کلیه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ۱۳ شهریور، با تاکید بر توجه دولت به سرمایه گذاری خارجی گفت: امروز می‌توان در جای‌جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات آن بررسی شده است.

رییس‌جمهوری افزود: برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند که زمینه برای سرمایه‌گذاری آن‌ها به طور کامل فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
با سلام . اگر در تاریخ ایران مروری کنیم . زمانی ایران در تولید محصولات کشاورزی خود کفا بود و حتی صادر کننده محصولات کشاورزی بود . اما ببه دلایل مختلف با وجود پیشرفت بسیار زیاد ایران در عرصه علمی و صنعتی متاسفانه الان ایران به یکی از وارد کننده محصولات کشاورزی تبدیل شده است و جالب این است که همیشه مردم با نوسانات قیمت در محصولات کشاورزی با وجود واردات محصولات کشاورزی روبرو هستند . تجارب علمی در کشورهای که مانند ایران با چنین مشکلات روبرو بودند و حل کردند و الان به امنیت کامل غذایی رسیده اند . نشان می دهد .
ا1== اولین قدمشان این بوده که کلیه زمین های کشاورزی .(زراعی . باغی . جنگل . مراتع . رودخانه ها سواحل رودخانه ها و دریا ها ) را در قالب طرج کاداستر سند دار کردنه اند . تا مدیران نظام حکومتی شان اگاهی کامل از زمین های زیر کشت . نوع محصول زیر کشت . اب مورد نیاز . کود مورد نیاز . و غیره داشته باشند . متاسفانه در ایران بعد از چهار دهه مدیران اداره ثبت املاک هنوز 3% زمین های کشاورزی در قالب طرح کاداستر سند دار کرده اند عدم سندار کردن زمین های کشاورزی باعث شده که در انتقال اب مورد نیاز و هم نوع محصول کاشت یک سردر گمی باشد . وقتی زمینی مشخص نیست طرح انتقال اب بی معنی خواهد بود
2== سامانه ملی تجارت این امکان را به مدیران و نظام جکومت می دهد که از کلیه موجودی های انبار در سطح کشور اگاهی داشته باشند . تا بدرستی و با عدالت سیتم توزیع احرا کنند .محصولات کشاورزی از کمرگ وارد کشور می شود . ولی بعلت عدم مکاری مدیران کمرگ با سامانه ملی تجارت . عملا این امکان را به محتکران داده است که کمرگ را به انبار خود تبدیل کنند و با رصد بازار بتوانند در قیمت ها تغییرات انجام دهند .