سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادسازی واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف رقابتی شدن بازار مطرح شده که می تواند به رشد این صنعت در کشور هم کمک کند.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر بازار تصریح کرد:آزادسازی واردات برخی خودروها به کشور علاوه بر اینکه بازار خودروهای وارداتی را متعادل تر می کند ، می تواند تورم بخشی خودروهای داخلی را هم تا حدی کنترل کند.

او افزود: در حال حاضر قیمت خودروهای چینی در بازار با دلار ۸۰ هزار تومان و یا بالاتر  است .در کل فضای کشور بسته است که این امر سبب عرضه خودرو با قیمت بالا و اجحاف در حق مصرف کننده می شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد بود کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی بهتر هم بود به گونه ای که بیشترین واردات حدود ۱۰۰ هزار دستگاه را در سال ۹۲ داشتیم اما کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی هم بد نبود.

او ادامه داد: زمانی که خودروسازان داخلی در بازار رقابت قرار بگیرند کیفیت محصولات بهتر خواهد شد.

زاوه بیان کرد: حاصل بازار انحصاری این می شود که  نه تنها صنعت خودرو بلکه کل زنجیره قطعه سازی اقدام جدی در راستای به بهینه سازی کیفیت انجام نمی دهند اما تجربه سایر کشورها همچون ترکیه  نشان می دهد وقتی بازار را آزاد می کنید، صنعت خودرو نه تنها از بین نرفته بلکه به شدت رشد خواهد کرد.

او افزود: آزادسازی واردات اولین گام برای رشد صنعت خودروی کشور است.

ممنوعیت واردات خودرو‌های پرمصرف

در ادامه برنامه تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در طرح آزادسازی واردات خودرو، فقط به خودرو‌های دارای برچسب انرژی بالای «B» و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، مجوز واردات داده می‌شود.

او افزود: بر اساس ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی (B) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

تقی پور ادامه داد: واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

او تاکید کرد:  واردات خودرو برای تنظیم و رقابتی شدن بازار است و نمی‌خواهیم خودروسازان داخلی آسیب ببینند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو واقعی نیست، گفت: خودروسازان داخلی اعلام آمادگی کردند در صورتی که قیمت‌ها منطقی شود تیراژ تولید را دو برابر بالا ببرند. 

حباب قیمت خودرو با اجرای طرح واردات خودرو می شکند

در ادامه موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم در این خصوص بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح، حباب موجود در بازار شکسته شده و قیمت‌ها روند کاهشی به خود می‌گیرد.

او افزود: در این شرایط خریداران با قیمت مناسب می‌توانند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.

موتمنی گفت: بعد از ممنوعیت واردات، خودروسازان داخلی، بازار را  در دست داشتند اما به کیفیت خودرو اهمیت ندادند و مشتری را راضی نگه نداشتند در صورتی که اگر بازار رقابتی بود کیفیت محصولات بهتر می شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
واردات خط قرمز دولت است. فقط جان مادرتون اجازه بدید متخصصین داخلی خودرو تولید کننند. اگه 5 تا شرکت ریز و درشت دیگه هم خودرو بزنن مشکل حل میشه.
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اینجا هم مافیا درست میکنن و سودش را می برند
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
نه آزاده هر کسی که میخواد میتونه خودرو وارد کنه انحصار نداره البته با پول خودش بودجه ای به وارد کننده داده نمیشه
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اگر آزاد سازی به معنی واقعی انجام بشود بدون اعمال تعرفه های واردات و هزینه های اضافه که موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی می شود بله این نوع آزادسازی میشود بین تولید کننده داخلی و خارجی رقابتی بوجود می اید و خودورساز داخلی به دنبال افزایش سطح کیفی محصول و کاهش قیمت آن میرود
گلی
۰۷:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
20بار نامنوویسی کردم تا اللان ولی نشد
محمد
۰۷:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اامید خخدا الهی انحصاری نباشه 21 بار ایرانخودروو و سایپا
منصور
۰۶:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
قول میدم // هدف از وارد کردن خودرو ارزان کردن خودرو نیست // یه نقشه ایی دارن // شاید یه راه نون دونی برا یه عده ایی میخوان باز کنن
ناشناس
۰۵:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
حتماً واردات خودرو باعث حذف قیمت مزخرف کارخانه تا کف بازار میشه.کارخانه دار همین نرخ پیش فروش را بفروشند.
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
وقتی قیمت مواد غذایی هفته ای بالا میره کسی نیست این بازار میوه و تره بار نظارت کنه خودروسازی که جای خود ش داره بارش بسته وقتی یه ماشینی 10 شد 100تومن در دولت قبل واردات هم هیچ تاثیری نداره آرزو شده یکی بیاد قیمت خودرو کنترل کنه ماشین با کیفیت بسازه
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
با سر و ته عوض کردن خودرو کشوری پیشرفت نمیکنه

مگه صنعت خودرو سازی ما غیر ازینه؟
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
تصورشو بکنید ماشینای ایرانی پیشرفت کنند مثلاً پراید اتومات با هوش مصنوعی
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
قیمتشم هزار تومن.
فک کنم من یکی بخرم.
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دلتون خوشه واردات خودرو ؟؟ با این جنایت کارایی که ما تو خودروسازی داریم نمیزارن واردات انجام شه

یا هم اگه قرار باشه واردات انجام شه فقط چند تا ماشین لاکچری میارن که من شما نمی‌تونیم بخریم .
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اول این که این سود برای فرقون سازهای ایرانی هست چرا که قرار به ازای صادرات فرقون و قطعات اون خودروی خارجی وارد کنن که اون همه به دست ما نخواهد رسید چرا که آیا خودروی ایرانی یا همان فرقون ایرانی را کسی در دنبا میخرد مگر دیوانه هستند با پول یک سمند میشه در خارج یک بنز خرید در کل بیخیال
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خودرو سازان ما کار مردم رو به کجا رسوندن که مردم از اسم ماشین ایرانی بیزارند

به خدا این حق تولید داخل نیست اینا شدن الگوی بی کیفیتی کالاهای ایرانی
چرا باید اینا اسم تولید داخلی رو بد نام کنند که مردم آرزوی ماشین خارجی کنند

مگه ما کم نخبه داریم مگه کم طراح خودرو داریم .
حالا که دارن از مردم سو استفاده میکنن بهترین پاسخ مردم خرید ماشین خارجیه البته اگه به اسم حمایت از تولید داخل بزارن واردات آزاد شه که با این رانت و نفوذ بعید می‌دونم.
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
چرا هیشکی زورش به ایران خودرو و سایپا نمی‌رسه
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
حق این خودروسازا اینه که حتی یه پیچ هم ازشون نباید خرید.

واقعا مردمو بیچاره کردند.
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
حاضرم شرط ببندم اگه واردات آزاد شه هیچ کس خودرو ایرانی نخواهد خرید.
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
شما برنده نشده اید! امکان انصراف نمی باشد!
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
باید با برداشت تعرفه گمرک برای واردات خودروهای خارجی نه چینی چرا که چین نشان داده با سفارش مشتری کیفیت رو کم میکنه برداشته بشه برای رنج قیمتی خودروهایی در رده پایین برداشته بشه که این کار باعث خواهد شد انحصار خودرو از دست فرغون سازهای ایرانی که به لطف این انحصار فرغون را به قیمت یک خودروی خارجی به مردم ایران قالب میکنن برداشته بشه ولی اگر دوباره تعرفه گمرکی و شماره گذاری و مالیت دوباره گرفته شود این باز باعث افزایش قیمت خودروی خارجی در کشور میشود و این باعث خواهد شد دوباره قیمت فرغون های ایران افزایش یابد چرا که مردم عادی امکان خرید خودروی خارجی را نخواهند داشت
Majid
۲۳:۴۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اینکه گفتید در قبال صادرات خودرو و قطعات یعنی چی به نظر شما صادرات خودرو و قطعات خودرو را به غیر از خود سازندگان چه کسی دیگر میتواند خودرو صادر کنده نتیجه میشود دوسر سود برای جیب همون خودرو سازانی که الان دارن خون ملت را می‌نوشند وجالب این که چه کسی پیدا میشود در دنیا که پول مثلاً یک تویوتا را بدهد مثلا پراید بخرد این خبر را نمیشود متاسفانه باور کرد که نمایندگان مجلس خواستند کاری به نفع ملت کنند
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
خودرو های داخلی بی کیفیت و فو قلعاده گران گران گران
ناشناس
۰۲:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
یه دوره گفتن میخوان بدهند بخش نظامی مثل سپاه وقتی ما در زمینه نظامی می تونیم تو خودروسازی هم همین کار بکنید تا دست مهندسین خلاق باشه حالا نظامی یا غیر فرقی نداره
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
آزاد کنید این واردات رو
البته از همین حالا معلومه که فروشنده ها ترسیدن چون دارن ماشین خارجی شون رو اقساطی رد میکنن که بره
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چرا باید مردم سهم فلان نهاد و به بهانه خرید خودرو بده؟؟؟؟
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
به چه دلیلی واردات خودرو تو این چند سال ممنوع بود
ایا نتیجش گرانی و فشار خودروسازان بر مردم نبود

اصلا چه کسانی واردات خودرو رو ممنوع کردن
آیا این ممنوعیت به نفع مردم بود یا خودرو سازا

آیا نباید همچین کسایی محاکمه شوند که هر کی از راه برسه مردمو بدبخت کنه؟
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
بالاخره یه کسانی باید سود میبردند امیدوارم یه معجزه بشه تو دولت جدید مدیران کارآمد نیروهای ماهر مبتکر که اولا نوآوری داشته باشند بعد هم به جای گرون کردن فشار به مردم ماشین های کارآمد با قیمت مناسب بدهند نه ماشین های چند صد میلیونی که اون قشر ضعیف درمانده برای داشتن ماشینی که خرج خانواده اش دربیاره
سیامک
۲۳:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
مافیای خودرو و در حقیقت سلطان های خودرو باید متلاشی شوند
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
در حال حاضر قیمت خودروهای چینی در بازار با دلار ۸۰ هزار تومان و یا بالاتر است .در کل فضای کشور بسته است که این امر سبب عرضه خودرو با قیمت بالا و اجحاف در حق مصرف کننده می شود.
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
کمی شرم کنید گناه نکردیم تو این مملکت بدنیا امدیم.
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
خودرو خارجی گرونه
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
واردات آزاد بشه هرگز این اتفاق نخواهد افتاد
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
می افته خوب هم میافته
مگه شما مخالف سود و منفعت مردمید؟
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
جلوگیری از واردات خودرو یعنی دشمنی با مردم وخود تحریمی
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
امیدوارم کلی تعرفه و ... سبب افزایش قیمت خودروهای وارداتی نشه
لطفا یه قانون هم بذارید قیمت نهایی کالای وارداتی بیشتر از xدرصد نشه
اگه به انصاف و آنچه حکم خداست، اعتقاد دارید!
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
40سال حمایت بیت المال و 40سال گران‌فروشی به مردم آیا ظلم نیست؟ متاسفانه به اسم اشتغال همه جور ظلم کردن و همیشه مدیران صنعت خودرو بر مخالفان پیروز شدن یا با وعده یا با رانت
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
یکسر این نوع حمایت ظلم به مردم است چرا کالایی که ارزش آنچنانی ندارد چند برابر قیمت بخرند و چرا مدیران این صنعت هروقت یکبار بخاطر اختلاس دادگاهی می شوند شرعا و منطق حمایت از این صنعت به هر قیمتی ظلم بزرگ به این نسل فقیر است.
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
الان ماشینهای داخلی گرید چی دارن واز نظر کیفیت در چه رده ای هستن که اجازه تولید و فروش به این آفتابه سازها میدن، حقوق مردم کجای قضیه هست
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اگه واقعا مدیر هستند این ظلم که با افزایش 10 برابری قیمت هستند به روال قبل برگردوند خدا نگذره از کسانی که ملت بیچاره کردند الان مگه میشه اونها رو سیر کرد تا دولت جدید هم بخواد کاری بکنه چند سال طول میکشه
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
فقط پسران و نوههای وزیر وزرا و آقا زادهها قادر به وار دات دارند
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
واردات خودرو با هزار اما و اگر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.زیر ۳ سال ساخت باشه.ارز خارج نشه.عوضش پراید و قطعاتش صادر بشه.نمایندگی هاشم تو ایران باشن.شورای نگهبانم تصویب کنه.مصلحت نظام هم مخالفت نکنه.این یعنی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد حسرت به دل موندیم یبار یه چیزی بگن و یه اتفاق خوب بیفته
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
این خودرو سازان که با فرانسه وکشورهای اروپایی دست دارند باید برچیده شوند یعنی مدیران اجرایی سطح بالا که وابسته به دشمنان ماهستند کنار زده شوندومدیران دلسوز وانقلابی بگذارند
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چرا نمیگید تعرفه های گمرکی با دلار ۴۲۰۰ حساب میشد الان با دلار بالای ۲۵۰۰۰ تومن قرار حساب بشه !!!
و این افزایش قیمت روی خودروهای قبلی که فروخته شده باید اعمال شه !!!!
این اتفاق باعث زیان انباشته میشه تو صورتهای مالی خودروسازا وبهای تمام شده هم بخاطر گمرکی که توضیح مختصر دادم میره بالا و بهونه دست خودرو ساز میده که قیمت ببره بالا
الانم دوتا از کارخونه های خصوصی که خودروشون حدود ۶۰۰ میلیون بود درخواست افزایش قیمت ۱۰۰ میلیونی به همین دلیل دادن و قسعا بقیه هم این درخواست رو دیر یا زود میدن
این قانون روی قطعات خودروهای داخلی که وارد میشه هم تاثیر میزاره و حداقل ۱۰ درصد میبره بالاتر قیمت رو .
قول میدم خودرو میره بالاتر با این قانون مگه خودروهایی که اماده مصرف وارد میشن که ایناهم تعدادشون کمه و برای اقازاده هاس
سید علی
۲۱:۰۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
من صنایع خوندم و یک مقدار اقتصاد کلان
ساده بگم هیچ صنعتی با انحصاری شدن در جهان رشد نکرده و هیچ دولتی با بستن کامل (تاکید میکنم کامل) درب ها کشورش به رشد و پویایی نرسیده.
فرض کنید صنایع غذایی کشور ما هم انحصاری بود ایا منجر به این حجم از صادرات محصولاتی غذایی به جهان بودیم؟
شرکت کاله محصولات خودش رو به امریکا هم رسونده و این یک افتخار برای صنعت ماست.
متاسفانه مافیای داخلی خودرو که برخی از نمایندگان و مسولان کشوری در ان حضور دارند اجازه رشد این صنعت رو نخواهد داد و ما همچنان باید محصولات بی کیفیت رو استفاده کنیم.
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
برو نظرت را برای امریکایی ها بنویس به ایران کاری نداشته باش به مسایل ایران چکار داری؟
اسماعیل نوغانچی صالح
۲۰:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
شوخی نکنید این مصوبه فقط برای هیت دولت نماینده‌ای مجلس و شورای نگهبان است گه خودروهای کار درست سوار شوند هیچ یک از خودروها وارداتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود ماها همچنان در انحصار دو خودرو ساز باید ثبت نام کنیم تا دلال لابه لای بت نام برنده شود
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تاثیرش تامین بودجه دولت هست و بس
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
هیچ
تو ایران هیچ تاثیری نداره
همش باندبازی
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تاثیرش تامین بودجه دولت هست و بس
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
پژوپارس مدل۹۰ دارم با ۳۰۰هزار تاکارکردتا حالا موتورش باز نشده ..طرف دوساله یکساله ماشین تحویل گرفته ۳بار واشر سرسیلندر سوزونده
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
به قیمت خون ادمم میفروشنشون لعنتی ها
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
فقط ۳بار واشر سرسیلندر سوزونده ماشین ۳۰۰هزار تاکارکرده ???
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
قیمت خیلی بالاس کیفیت هم نداره
ناشناس
۰۲:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
ماشین های بی کیفیت قیمت های عجیب امیدواریم دولت و بخش قضایی در این زمینه ها هم علت گرانی وعوامل اون رو مورد بازخواست قرار بدهند البته اگه بتوونن