سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تالاب کانی برازان آغوشش را به روی مهمانان همیشگی بست

بیش از ۸۰ درصد تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد در پی بی آبی خشک شد و آغوشش را به روی مهمانان همیشگی بست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بازدید میدانی خبرنگاران از کانی برازان و تصاویر تالاب خشک شده، حاکی از تهدید بخش عمده‌ای از حیات وحش این تالاب است و اگر اقدامی عاجل در اینباره صورت نگیرد، فاجعه تالاب هورالعظیم در کانی برازان مهاباد تکرار می‌شود.

در حالیکه سالانه طبق برنامه مشخصی بدون درنظر گرفتن ملاحظات جوی و منطقه‌ای میلیون‌ها مترمکعب آب شیرین سد‌ها به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود، قانون حق‌آبه تالاب‌های با ارزش بین‌المللی و ملی به دست فراموشی سپرده می‌شود، این روند خشک شدن تالاب، نابودی حیات وحش، تصرف و تبدیل زمین تالاب‌ها را درپی داشته است.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب، اینبار حیات تالاب کانی برازان مهاباد را به صورت جدی تهدید کرد و زنگ خطری برای پرندگان مهاجر شد.

سخنور با بیان اینکه امسال آب تالاب کانی برازان تا ۸۰ درصد کاهش یافت، افزود: چند روز مانده به سفر بخشی از پرندگان مهاجر قاره‌های دیگر به مهاباد، بخش عمده این تالاب خشک شده و ادامه این روند شاید در روز‌های آینده به خشک شدن تمام عرصه تالاب منجر شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: تنها ۲۰ درصد از مساحت آبی تالاب کانی برازان باقی مانده و مسئولان پیگیرند تا در روز‌های آینده ۳ میلیون مترمکعب آب حق‌آبه این تالاب را از سد مهاباد رهاسازی و وارد تالاب کنند.


بیشتر بخوانید


سخنور تصریح کرد: فصل مهاجرت پرندگان در ۲ بازه زمانی ۱۵ شهریور و پاییز آغاز می‌شود که فصل مهاجرت پرندگان کشور‌های اسکاندیناوی به سمت مناطق جنوبی آغاز شده و در مسیر خود مدتی در تالاب کانی برازان ماندگار می‌شوند و بعد از آن به مسیر خود برای مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد خاطرنشان کرد: فرصتی چند روزه برای تأمین حق‌آبه تالاب وجود دارد و انتظار داریم رهاسازی به صورت یکباره انجام شود تا از برداشت غیرمجاز جلوگیری شود.

تالاب کانی برازان مهاباد از سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و در سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.