سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صدور رای پرونده شکایت خانواده شهدای هسته‌ای علیه آمریکا در مدت یک هفته

قاضی پور مریدی گفت: ظرف یک هفته رای دادگاه رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده شهدای هسته‌ای ایران را صادر خواهیم کرد.

قاضی سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی که ریاست دادگاه رسیدگی به جلسه علنی دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: جلسه اول از دادگاه رسیدگی به پرونده ترور شهدای هسته ای به منظور طرح دادخواست حقوقی بود که خانواده‌های شهیدان علی محمدی، شهریاری، رضایی نژاد و عباسی بابت ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان مطرح کردند، برگزار شد.

وی با بیان اینکه این پرونده در شعبه روابط بین الملل قوه قضاییه که به جنبه‌های حقوقی پرونده‌ها می‌پردازد، پس از طرح دعوی شکات مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این پرونده به بحث خسارت‌های مادی، مدنی، جسمانی و بحث خسارت تنبیهی علیه دولت آمریکا و ۳۷ نفر از ایادی این دولت ورود کردیم.

قاضی پورمریدی با بیان اینکه در این جلسه بحث انتساب عمل مجرمانه و بحث خسارت‌هایی که به این خانواده‌ها وارد شد، مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در اینگونه پرونده‌ها تا زمانی که خانواده‌های افرادی که متضرر شدند و طرح دادخواست را مطرح نکنند؛ الزامی به رسیدگی به پرونده وجود ندارد، لذا قبل از تشکیل این دادگاه از طریق برخی سفارت خانه‌ها به دو صورت به دولت آمریکا ابلاغیه‌هایی ارسال شد.

وی افزود: طبیعتا در چنین دادگاه‌هایی طرف مقابل نه لایحه دفاعی خواهند داد و نه خود را ملزم به پاسخگویی به سایرین می‌دانند.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه بین الملل مجتمع شهید بهشتی ادامه داد: ارزش این دادگاه این است که برای اولین بار این موضوعات بررسی خواهد شد، از طرفی اکثر کشور‌ها جرعت برگزاری دادگاه علیه کشور آمریکا را ندارند.

وی افزود: اظهارات شاکیان این پرونده را شنیدیم و پس از دریافت آخرین لایحه دفاعیه وکیل این پرونده، ظرف یک هفته رای مربوط به این دادگاه را صادر خواهیم کرد.

قاضی پورمریدی در پاسخ به این سوال که پس از صدور رای دادگاه چه اتفاقی رخ خواهد داد و ماحصل برگزاری و صدور رای این دادگاه چه خواهد بود؟ گفت: پس از صدور رای، موضوع در دو جنبه قابلیت پیگیری دارد، ابتدا این رای از طریق اموال و دارایی شرکت‌های آمریکایی که وابسته به دولت این کشور است، پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در ادامه حکم قطعی علیه اموال و دارایی اشخاصی که در این پرونده محکوم می‌شوند، صادر خواهد شد که این حکم تا نسل‌ها پس از خودشان نیز قابل اجرا است.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه بین الملل مجتمع شهید بهشتی اظهار کرد: در وهله دوم کشور آمریکا علیه کشور ما احکام بسیاری را به ناحق صادر کرده است، لذا صدور رای این جلسه دادگاه برای اکثر کشور‌ها در بحث تهاتر آرا قابلیت رسیدگی به این موضوع و بررسی آن را دارد.

گفتنی است که روز گذشته جلسه رسیدگی علنی دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس به ریاست قاضی سلمان پور مریدی در شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی برگزار شد.

در این جلسه پس از قرائت دادخواست از سوی وکیل پرونده مذکور؛ موضوع مورد بررسی قاضی پرونده قرار گرفت.

گفتنی است که دادخواست پرونده شهدای هسته‌ای کشورمان در ۴۰۰ صفحه و ملزمات آن در یک هزار صفحه توسط وکیل پرونده تقدیم ریاست دادگاه شده است.


بیشتر بخوانید

اوباما و ترامپ عاملان اصلی ترور دانشمندان هسته ای/ دادخواست خانواده شهدا دو نوبت به امریکا ابلاغ شد


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
ساعت خواب . بعد از چند سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
این حرکات نمایشی فقط مصرف داخلی داره دیگه؟
کی میاد رای دادگاه ایران رو بهش بها بده و بعد برن مثلاً نتانیاهو رو دستگیر کنن بیارن ایران.
فکرش هم خنده داره.
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
ی کم بخندیم
حمید
۱۳:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
همین کار خیلی بازتاب داره ...
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر منافقین و کفار
مرگ بر اسرائیل
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
یعنی الان اوباما و ترامپ محکوم شدن خب جلب سیارشونو بزنید به من بدهید هر وقت دیدمشون بگیرمشون بیارم تهران خودم باهاشون کار دارم کسی هم دخالت نکنه بعد اگه سالم موندن تحویل مراجع ذی صلاح میدم........
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
صلوات بر مومنون و مومنات و لعنت بر ظالمان
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
شفایتان را از خدایتان خواستاریم
ناشناس
۱۲:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
مگر خدای من خدای تو داریم؟؟
این با بت پرستی فرقی نداره.
فقط فرقش اینه که بت ها این بار سنگ نیستند بلکه موجودی تجسمی غیر مادی هستند.
قل هو الله احد.
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
درود بر مردان خدا

" تا آخر ایستاده ایم "