سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

در این گزارش آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی، دلایل گرانی برخی کالا‌ها طی روز‌های اخیر و پیش بینی بازار بیان شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت اقلام اساسی سبد خانوار در ایام و مناسبت‌های مختلف طی هر سال، دچار نوسان می‌شود و گا‌هی دهک‌های ضعیف را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می‌کند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۴۰ تا ۵۲ هزار تومان، برنج خارجی ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، عدس ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان، نخود ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان، لوبیا قرمز ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان، لپه ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی۶۳ تا ۶۵ هزار تومان، لوبیا سفید ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان، شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، قند ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان و چای ۱۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که این قیمت‌ها نسبت به هفته‌های اخیر، التهاب چشمگیری داشته اند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که بازار اقلام اساسی تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری جوابگوی بازار نیست؛ از این رو، با ازدیاد تقاضا، قیمت‌ها دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرند و در ایام و مناسبت‌های مختلف، واسطه گران و دلال‌ها در سایه ضعف نظارتی به دنبال سود‌های کاذب هستند که این امر، برخی دهک‌های جامعه را در تامین کالا دچار مشکل می‌کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی، دلایل گرانی برخی کالا‌ها طی روز‌های اخیر و پیش بینی بازار با خبر شویم:

مرغ ارزان شد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در بازار به ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان رسیده، در حالیکه طی هفته‌های قبل، با نرخ ۳۴ هزار تا ۳۵ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شد.

او افزود: با توجه به این که مصرف مرغ نسبت به دو سال قبل در مقایسه با دیگر کالا‌ها و اقلام پروتئینی افزایش یافته، بسیاری از مردم به ویژه طبقات آسیب پذیر، گرایش بیشتری به مصرف مرغ و تخم مرغ دارند که برای جبران آن، وزارت جهاد کشاورزی از طریق واردات تخم مرغ نطفه دار، به دنبال جبران کمبود جوجه نسبت به میزان مصرف است.

یوسفی با اشاره به آینده بازار مرغ، بیان کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در اوایل ماه، توازن عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد که این امر، منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار می‌شود.

قیمت تخم مرغ با واردات به تعادل می رسد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: گرچه نرخ مصوب مرغ تغییری نکرده، اما در بازار آزاد با نرخ‌های بالاتری به فروش می‌رسد که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه نیست.

او با اشاره به این که خبری از توزیع مرغ زنده با نرخ مصوب از سوی مرغداران نیست، افزود: در حال حاضر مرغداران، هر کیلو مرغ را با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان به کشتارگاه‌های استان‌های گیلان و مازندران عرضه می‌کنند که با این وجود، کشتارگاه‌ها مرغ را داخل این استان ها با نرخ ۲۳ هزار و ۷۰۰ تا ۲۵ هزار تومان نمی‌دهند و و بخشی از آن را به صورت آزاد عرضه می‌کنند. بنابراین، مشکل اصلی در نرخ ارائه مرغ از سوی مرغدار به کشتارگاه و عرضه از کشتارگاه تا واحد‌های صنفی است.

یوسف خانی با اشاره به این که عرضه مرغ با نرخ ۳۷، ۳۸ و ۴۰ هزار تومان گرانفروشی است، بیان کرد: هر چند اتحادیه این نرخ را قبول ندارد و همچنان اصرار دارد که قیمت مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ یا ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد، اما هم اکنون هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

او کاهش تولید را علت اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: گرچه در ۱۰ درصد خرده فروشی‌ها تخلف رخ می‌دهد، اما با واردات تخم مرغ نطفه دار، کمبود اثر کالای جایگزین رفع می‌شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار، گفت: علی رغم آن که قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۴ هزار تومان است، اما با نرخ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان درب مرغداری عرضه می‌شود، در حالی که کمبودی در عرضه وجود ندارد.

یوسف خانی با اشاره به این که عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ دو هزار تومان منطقی نیست، بیان کرد: عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ دو هزار تومان، بیان گر فروش هر شانه تخم مرغ با نرخ ۶۰ هزار تومان است که این امر، گرانفروشی است. چرا که، حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار باید ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان باشد. با واردات ۱۰ هزار تن تخم مرغ، قیمت این کالا به تعادل می‌رسد.

بازار دام و گوشت در رکود به سر می‌برد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این که بازار دام و گوشت در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا و تعطیلی نسبی پرمصرف ها، نبود تقاضا برای دام و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، منجر به رکود بازار شده است.

او نرخ کنونی هر کیلو بره لاغر نر را ۵۵ هزار تومان و گوساله را ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۰۶ هزار تومان است که نسبت به ماه‌های اخیر، تغییری نداشته است.

پوریان گرانی گوشت را ناشی از رکود بازار دانست و گفت: با توجه به این که رکود بازار هزینه فروشندگان را افزایش می‌دهد، بنابراین در قیمت تمام شده کالای نهایی لحاظ شده است که این امر در کنار سایر هزینه ها، همچون ضایعات لاشه، منجر به نوسان قیمت ران و سایر قطعات شده است.

شکر گران شد/ قیمت حبوبات در اربعین التهابی ندارد

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت شکر خبر داد و گفت: از ابتدای سال قیمت شکر دولتی برای دومین بار افزایش یافت؛ به طوری که، امسال یک بار قیمت شکر دولتی از ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در ۱۰ شهریور نیز از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

او با اشاره به این که کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم، افزود: در حال حاضر بازار در رکود و سکوت به سر می‌برد و همه فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت را دارند.

حسنی با اشاره به این که طی هفته‌های اخیر قیمت حبوبات در بازار التهاباتی داشته است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت و محدودیت سفر و زائران در اربعین حسینی، افزایش قیمت در بازار را متصور نیستیم.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به این که بازار برنج در رکود به سر می‌برد، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت برنج، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

احتمال افزایش مقطعی قیمت زعفران در ایام اربعین حسینی

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ثبات قیمت زعفران در بازار اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۶ میلیون تومان است.

وی حداقل قیمت هر مثقال زعفران را ۵۰ هزار و حداکثر ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی و ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا فصل برداشت باقی نمانده، خریداران‌ منتظر محصول نو هستند. از این رو تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

عضو شورای ملی زعفران درباره آینده بازار زعفران در اربعین حسینی بیان کرد: با ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران در اربعین و ۲۸ صفر احتمال افزایش مقطعی قیمت در بازار وجود دارد.

عرضه میوه و صیفی کمبودی ندارد

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران هم در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این که کمبودی در عرضه میوه و صیفی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به تنوع میوه‌های تابستانه و پاییز، این دو فصل به عبارتی مکمل یکدیگر هستند که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

او در پایان درباره آینده بازار میوه گفت: با توجه به فراوانی عرضه پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

کالا (کیلوگرم) قیمت
برنج ایرانی ۴۰ تا ۵۲ هزار تومان
برنج خارجی ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان
لوبیا چیتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان
عدس ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان
نخود ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان
لوبیا قرمز ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان
لپه ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان
لوبیا چشم بلبلی ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان
لوبیا سفید ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان
شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
قند ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان
چای ۱۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان
مرغ ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان
تخم مرغ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان
بره لاغر نر ۵۵ هزار تومان
گوساله ۵۳ هزار تومان
لاشه گوسفند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان
لاشه گوساله ۱۰۶ هزار تومان
هر مثقال زعفران ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان

بر اساس این گزارش، اظهارات مسئولان حاکی از آن است که در بازار کالا‌های اساسی کمبودی درباره عرضه آن‌ها وجود ندارد. بنابراین، التهابات قیمتی ناشی از نحوه نادرست عرضه یا ضعف نظارتی است که البته، پیش بینی مسئولان نشان دهنده آن است که به زودی این قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
جناب رييسي قرار بود سفره مردم رو به دلار گره نزنند، پس چي شد؟ آخه آدامس برند ايراني كه مثل لاستيك مي مونه دوازده تومن؟؟
حالا چرا هر چي قيمت ها ميره بالاتر كيفيت مياد پايين تر؟؟ اين مدل مملكت داري رو توي بوركينافاسو هم نمي توان ديد!
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
انصاف داشته باشید بعضی از مشکلات در کوتاه مدت قابل حل نیست واکسیناسیون راه حل کوتاه مدت داشت ولی بعضی از مشکلات راه حل درازمدت دارد و طی چند هفته یا حتی چند ماه قابل حل نیست شما یک خانه دوطبقه رو هم یک هفته خراب کنی ساختنش ممکنه یک سال طول بکشه چه برسه به اقتصاد یک کشور
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
انصاف به رییسی بگو بجمبه دیگه مردم دارن بدبخت تر میشن وضع اجاره خونه ها خرید مسکن که توی خواب هم ...
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
بابا چرا دروغ میگید تخم مرغ یه شونه ۵۵ تا ۶۰...من خودم دیشب گوشت گوسفند گرفتم کیلو ۱۴۵ همش استخون گداشته برام ما که نداریم بعد سال ماهی یبار نیم کیلو میگردم بچه دلش می‌خواست خدا خیرتون نده پدر مردو در اوردین هیچی نمیتونیم بخوریم یارانه اضافه نشده
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
چجوری توانستید ششمین پول قدرتمند دنیارو زمین بزنین چگونه مسکن خودرو غذا و دارو را هزاران برابر گران کنید چگونه توانستید کشوری را که جلوتر از کشورهای عربی بود رو به زمین بزنید
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
داداش قدرت اقتصاد کشورها را با ارزش پول نمی‌سنجند وگرنه فکر میکنم ارزش پول لیبی درگیر جنگ داخلی از چین بالاتره.
شاخص هایی برای این قضیه تو اقتصاد وجود دارد مثل شاخص توسعه انسانی hdi
این وضعیت باعث تاسفه ولی نباید بشه ابزار تطهیر گذشته
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به خدا خیلی گران‌تر از جدولی است که شما داده اید .
دیگر توان خرید گوشت و میوه و برنج و حبوبات را اصلا نداریم و عملا گرسنه ایم و سو تغذیه گرفته ایم کسی هم از مسئولان ککش نمی گزد. خدا نگذرد . خداوند از کسانی که ارزاق مردم را گران می کنند و احتکار می کنند و دلالی می کنند نگذرد. دولت هم که عرضه بر خورد و نظارت را ندارد. ما چه گناهی کرده ایم که در این دوران نحس به دنیا آمده ایم.
محمد
۲۳:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
شرمنده زن و بچه هستم
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ازدیاد تقاضا یعنی چی؟یعنی مردم ۵وعده غذا می خورن؟جمعیت ۲برابرشده؟؟؟نه خوشگله قشنگ،،،خودتون دارید رزق مردم رو صادر میکنید ،، ما تفاوتی بین دولت روحانی و رییسی نمیبینیم
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
میدونستید مهمترین قلم اساسی منزل است که قیمتش دیوانه کننده و خارج از محدوده توان اکثریت قشر جوان شده؟!
اونایی که الان خونه دارند از قبل داشتند. تو تهران با یه میلیارد تومن توو محله های پایین باد دنبال ۴۰ متری بگردی.
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
آقای رییسی گرونی رو ول کرده چسبیده به باز گشایی مدارس!!!آقای ریسی شما اول یه کاری کن شکم بچه هاشون بتونن سیر کنند بعد بیا دم از بازگشایی بزن. با بازگشایی مدارس فقط خرج خانواده ها رو داری زیاد میکنی .
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
بدترین درد زندگی شرمندگی یک پدر پیش اولادشه
مهرداد کرمی
۲۰:۴۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
دولتها هیچکاره ن هزارسال دیگه هم بگذره این اقتصاد ویران درست شدنی نیست
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام.متاسفانه این دولت هم هیچ کاری برای ما نکرد و فقط وعده و وعید داده تا الان
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
انصاف داشته باشید بعضی از مشکلات در کوتاه مدت قابل حل نیست واکسیناسیون راه حل کوتاه مدت داشت ولی بعضی از مشکلات راه حل درازمدت دارد و طی چند هفته یا حتی چند ماه قابل حل نیست شما یک خانه دوطبقه رو هم یک هفته خراب کنی ساختنش ممکنه یک سال طول بکشه چه برسه به اقتصاد یک کشور
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سبزی گران شد
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
چرا هیچ نظارتی بر عرضه و فروش میوه نیست ؟؟؟؟ سیب را از باعدار کیلویی هزار تومان میخرند،در معازه کلویی ۲۰ هزار میفروشند
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اینهم از کابینه رئیسی!!!
لوبیا چیتی ۶۰ هزار تومان...
دانشجو
۱۷:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
نامرد یه ماهه اومدن نامرد
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تمام دلایل برای گرانی کالا پوچ و بی اساس است ، کنترل کالاهای اساسی چند گلوگاه دارد ، ابتدا مدیریت نهاده های دامی اگر مدیریت قوی و نظارت دقیق ، دو وزارت خانه متولی اعمال شود و نهاده به دست تولید کننده ، بدون دلال قرار گیرد ، مشکل انواع گوشت ، لبنیات ، و تخم مرغ متعادل و منصفانه میشود ، در مورد انواع میوه و سبزی ،و حبوبات و غلات و برنج هم باید با کمک بخش خصوصی واقعی و نه دلال ها ، توضیح مناسب و یکنواخت کالا در سراسر کشور صورت گیرد ، همزمان دولت باید هر چه سریع تر سامانه های مختلف را یکی کند ، و نظارت خود را سراسری کند ، اگر دولت جدید هر چه سریع تر مشکل کالاهای اساسی را رفع نکند ، در پیشگاه مردم ناتوان جلوه می کند ، زمان کوتاه است ، باید هر چه زودتر به این بازار سر سامان داد ، حداکثر تا پایان پاییز باید تغییر در بازار دیده شود،
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
دوچیز در جهان غیرممکنه.رشد ژاپن متوقف بشه.اجناس در ایران ارزون بشه
Mohsen
۱۹:۴۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
همیشه دولت جدید با وعده و وعید میاد بعدش ما میگیم کاش مثل دولت قبل بود همه چی
خدایا ما رو نجات بده
Majid
۱۹:۲۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
کاری نداریم که تورم و قیمت کالا واجناس در کشورهای مختلف دنیا به چه شکل وقانونی اداره واجرا میشود اما این را در این چند سال اخیر در کشور خودمان دیده وتجربه کردیم که هر وقت تولید کنندگان و تجار و بازرگانان که همه به شکلی به مسولین ودولت مردان نزدیک و حتی وابسته وصاحب منصب هستند هر جور که دلشان خواست وهر وقت ولخرجی‌های اقازدهایشان در اروپا زیاد شد فورا دست در جیب ملت ومردم میکنند با افزایش قیمت‌ها فقط وفقط به فکر خودشان وپر کردن جیب وحساب های خودشان وفرزندانشان هستند وکسی هم کاری به کارشان نداشته وندارد اسم آن را هم گذاشته اند تورم یک چیز عادی وجا افتاده حالا هر ساله که نه جدیدا هر روز اجرای این تورم چه به روز ملت و خانواده‌ای مردم که به خاطر کشور ونظام خودشان تحمل میکنند چه سختی هایی را تحمل میکنند و در این کشور هم هیچ قانونی برای حمایت و پشتیبانی وگرفتن حقشان از این آقایان وجود ندارد واقعا خیلی خیلی فاصله است با آرمانهای انقلاب اسلامی ونهضت امام و شهداء دارد
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
قیمت رب گوجه دو وبرابر شده نه میتونیم گوشت بخریم نه حبوبات و برنج
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
البته نمی خواهیم از دولت مردمی ایراد بگیریم ولی خوب خیلی شاید زیادی دلبسته بودیم که شاید معجزه ایی رخ دهد و این دولت در کمال ناباوری بتواند مشکلات سنگینی که ریشه در ۸ سال خیانت و بی لیاقتی و در ۹۰درصد عمدی بخاطر تسلیم کشور و سرنهادن به خواسته های غرب از جمله fatf و ... بر ملت روا داشتند این دولت بتواند خیلی زودتر از حد معمول حل کند ولی توقع زیادی بود و عملا دیدیم نمیشه با یک دست چند هندوانه سنگین بلند کرد. الان گزارشها و علتهایی که در این خبر داده شد علل و راهکارها و خوشحالی از اینکه مثلا مرغ ۳۵ بود شده ۳۳ خیلی خیلی شبیه همون گزارشات این چند ساله است ناامید کننده و غیرقابل اعتماد به آینده بهتر.... خدایا خودت یک معجزه ایی کن چون این ملت بخاطر یک دنیا دروغ و وعده های الکی که دولت روحانی در ۸ سال تحمیل کرد الان که دولت مردمی می بینیم حداکثر سعی خود را می کنه ولی چون زیر ساختها خراب شده و هنوز بیش از ۸۰درصد سرمایه های کلان دست مافیای کالاهاست و از قبل بر بازار سوار بودتد و هستند و خیلی از مسولین کلیدی مثل استانداران و رده های بعدی همان انتخاب شده های روحانی بوده اند و هنوز سرکار هستند با همان مسیر و دستورالعمل دولت لیبرال قبلی مدیران گمرکات .. سرشاخه های قدرتهای بازار و واردات و صادرات و خیلی قدرتهای پنهان مرتبط با خارج و دشمنان که وظیفه دارن با تمام قدرت و همچنین از خارج هم بهشون کمک میشه و در صدد تضعیف و کوبیدن دولت مردمی...و تا این دستان مافیایی ساقط نشن هزار برنامه و طرح خوب هم جواب نمی ده چون قدرت اقتصادی و روانی بازار دست اینهاست و نمی زارن..و هدف مهم و اصلی اینها هم کالاهای اساسی و روزمره مردم هست که بیشترین فشار رو دارن به اقشار ضعیف که بیشترین طرفداران انقلاب و نظام هستند می آورند تا بشکنند و اونها رو از دور و بر نظام پراکنده کنند..گفتم دولت مردمی دارهدحداکثر تلاشش رو میکنه ولی معلوم نیست چرا اینقدر در تعویض و عزل این افراد ازبدنه دولت و نقاط کلیدی تعلل میکنه چون هرچی دولت زحمت بکشه اینها در یک لحظه نابود می کنند... نمی دونیم چرا اینقدر تعلل...باید فوق انقلابی عمل کرد وگرنه خدای ناکرده فشار زیادتر ستون خانواده ها رو میشکنه و جوانان تازه امیدوار شده رو ناامید می کنه و این سمی مهلک است برای دولت مردمی و نظام..
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
واردات برنج رو آزاد کنید تا برنج ارزون بشه.
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
گرانی در دولت جدید باسرعت بالا ادامه دارد پس وعده کاهش قیمت ها چه شد دردولت روحانی حداکثرقیمت تخم مرغ هزاروپانصد بود ولی در دولت جدید دوهزارقیمت برنج سی هزار بود ولی دردولت جدید پنجاه وچهارهزار
محمد محمدی
۱۹:۴۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
وعده‌های سر خرمن بود که با گذشت انتخابات روزبه روز به فراموشی میرود
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
وعده وعدهیه
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
اگر با خودتون صادق باشید متوجه میشید که این ها امر بخشنامه ای نیست که در عرض چند هفته یا چند ماه اصلاح شود. مثلا میزان سطح زیر کشت خیلی از کالاهای مصرفی چیزیست که شاید حداقل یک سال زمان ببرد برای تغییر. مگر میزان کشت کالایی که الان در بازار است در این یکی دو ماه مشخص شده؟ یا چرخه های واسطه ای کالاها یا ...
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
یک سال دیگه رو هم میبینیم
بازم یکی مثل تو میاد میگه مشکل اقتصاد زمان میخواد
دقیقا بگو چند سال زمان میخواد این اقتصاد مریض درست بشه تا یکم امیدوار باشیم