به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رانندگی کردن برای بسیاری از مردم در هرجای دنیا جذابیت خاصی دارد و سعی میکنند آن را هرچه سریعتر یاد بگیرند اما طبیعتا افرادی هم در این بین وجود دارند که یا از رانندگی هراس دارند و یا از شرکت در کلاسهای رانندگی بیزار هستند.طبق شنیدهها، علت بیشتر هم این است که ترس قبول نشدن آزمون رانندگی را دارند؛ حالا این آزمون رانندگی در کشورهای جهان متفاوت است و هر کشوری شرط و شروط خودش را برای پذیرفتن شهروندان در این کلاسها دارد.
مثلا از همین ایران خودمان شروع میکنیم اکثر افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد و با 6 الی 12 جلسه کلاس آموزش کسی راننده نمیشود.
در ایران با قبول شدن در آزمون آییننامه و آزمون عملی کار متقاضی تمام میشود اما در برخی کشورها این فرآیند به مراتب پیچیدهتر است و نهتنها ماهها، بلکه ممکن است سالها طول کشد.
حتی با تعدادی از مربیان آموزش رانندگی هم که هم صحبت شدم به من گفتند که الفبا را یک سال طول میکشید که بیاموزید حالا چطور است وقتی به رانندگی میرسید میخواهید چند جلسهای همه چیز را یاد بگیرید.
متأسفانه این خطرناکترین نوع آموزش است و یا بیشتر هنرآموزان به فکر امتحانند یعنی میخواهند در کمترین زمان ممکن جلسات را بگذرانند. به خاطر همین آموزش در شهر و آن هم در نقاط خلوت شهر انجام میشود.
متاسفانه به نظر میرسد که در كشور ما هنوز فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به حقوق دیگران معنا پیدا نکرده است همچنین در جامعه ما شهروندان میتوان گفت اصلا توجهی به خودروهای آموزش رانندگی ندارند و مشكلاتی را هم برای فرد و مربی به وجود می آورند و شاید بهتر باشد که پروسه گرفتن گواهینامه سختتر شود و این طور نباشد که هنرجو بعد از گرفتن گواهینامه سریعا پشت خودرو بنشیند و رانندگی کند برای مثال حتی پلیس هم بر این باور است که داشتن مهارت نقش ویژهای بر رانندگی دارد.
سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران بزرگ در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که بیشتر تصادفات در تهران به علت عدم توجه به جلو است زمانی که عابران از عرض بزرگراه یا خیابان رد میشوند و از پل عابر استفاده نمیکنند و رانندهها به دلیل عدم توجه منجر به تصادف میشوند و حدود ۳۴ درصد تصادفات به این دلیل بوده است.»
سرهنگ علی سلیمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شرق استان تهران هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که «عدم توجه رانندگان به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری است که برای حل این موضوع رانندگان وسایل نقلیه باید حین رانندگی حواسشان به جلو باشد و از انجام هر عملی مانند: خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه و وسایلی شبیه آن که باعث انحراف ذهن و اختلال در رفتار راننده وسیله نقلیه میشود، خودداری کنند.»
افزون بر این، هزینههای کلاس رانندگی هم که سرسامآور است یعنی کیفیت پایین و عملا هزینههای هنگفتی هم برای آن اخذ میکنند و نکته جالب این جاست که نرخ این کلاسها هر روز در حال افزایش یافتن است و انگار هیچ کس بر آن نظارتی ندارد.
سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کانون آموزشگاههای رانندگی کشور نرخ مصوب هزینههای کلاسهای رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت میکنند، افزود: «پلیس راهور در نرخ گذاری کلاسهای رانندگی نقش جدی ندارد.
وی گفت:در جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاههای رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینهها را برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینههای کلاسهای رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.»
اما تا به امروز خبری از کاهش قیمت کلاسهای رانندگی نشده و همچنان این آموزشگاهها در حال دریافت مبالغ بالای هستند بدون آنکه نظارتی انجام شود.اما در کشورهای دیگر اوضاع به چه صورت است؟ آنها چه شرایطی برای گواهینامه دارند؟
مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در کشورهای دیگر
از کشور کانادا شروع میکنیم، در مرحله اول باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراهها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح ۱ بگیرید و پس از ۱۲ ماه میتوانید در آزمون شرکت کنید که اگر موفق شوید به شما گواهینامه سطح ۲ تعلق میگیرد، اما با گذشت ۱۲ ماه دیگر، نوبت به آزمون G۲ میرسد که دشوارتر است و مهارتهای پیشرفته رانندگی را محک میزند. با موفقیت در این آزمون میتوانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید.
همچنین در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.
کشور دانمارک قوانین سختگیرانهای دارد، یعنی اگر عاشق لایی و ویراژ در خیابان هستید در این کشورها باید بسیار ثروتمند باشید وگرنه صورتحساب سنگین جریمه باعث میشود که حتی شما مجبور به فروش خودروی خود شوید همچنین گواهینامه رانندگی ایران در این کشور به اندازه ۳ ماه اعتبار دارد، اما اگر به صورت دائم میخواهید رانندگی کنید حتما باید گواهینامه رانندگی در این کشور را بگیرید اگر دارای گواهینامه از یک کشور اروپایی هستید میتوانید به مدت ۷ ماه رانندگی در دانمارک را تجربه کنید.
در کشور کاستاریکا هم برای دریافت گواهینامه رانندگی باید سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. اول باید آزمون تئوری بدهید، دوم آزمون عملی است. این تست عملی با شبیه ساز انجام می شود و با خیابان های واقعی کشور کاری ندارد. وقتی از دو آزمون تئوری و شبیه سازی بگذریم، نوبت به آزمایش پزشکی می رسد. فشار خون و بینایی تنها دو جزء از موارد آزمایش شده هستند. در کاستاریکا تنها زمانی می توانید گواهینامه بگیرید که علاوه بر آزمون های عملی و تئوری، از آزمایش پزشکی سربلند بیرون بیایید.
اما به راستی مسئله رانندگی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در کشور ما باید، مسئولان نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا نادیدهگرفتن آن به نوعی بازی با جان مردم است پس بهتر است کمی نظارت بیشتری بر روند کاری و نوع آموزش کلاسهای آموزش رانندگی شود تا هرکسی به راحتی و با گذراندن تنها چند جلسه فکر راننده شدن به سرش نزند زیرا عواقب چنین کاری آن هم بدون یادگیری مهارتهای لازم و مشخص شاید جبران ناپذیر باشد؛ به امید روزی که آمار تصادفات در کشور ما به حداقل ممکن برسد و ناظران بر این حوزه هم با جدیت بیش از پیش کار خود را انجام دهند...!
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
در ایران نه عابرین پیاده و نه رانندگان به حقوق یکدیگر احترام نمی گذارند. اصلا خطوط عابر پیاده معنا و مفهوم خاصی برای رانندگان ندارد ، عابرین پیاده هم چه چراغ سبز باشد و قرمز باز هم از خیابان عبور می کنند .
چراغ راهنما هم معنا و مفهوم خاصی ندارد و بطور کلی در خودرو چراغ راهنما زاید می باشد.
بوق خودروها واقعا برای سلامتی انسانها مضر می باشد ، حدود ۹۵ درصد بوق هایی که زده می شود واقعا بی مورد می باشد و پلیس متاسفانه در این خصوص هیچ نظارتی ندارد .
موتورسیکلت ها که به حال خود رها شده اند و از وقتی که انواع و اقسام پیک های موتوری و اینترنتی رواج پیدا کرده این موضوع حادتر شده است و خیلی از مشکلات دیگر و در تمامی این موارد پلیس فقط نقش تماشاچی را دارد و اوج هنر پلیس جریمه کردن رانندگان می باشد که با نصب دوربین ها این کار را به نحو احسن انجام می دهد در صورتی که پلیس دارای وظایف راهنمایی و رانندگی نیز می باشد که به نظر من پلیس به هیچ عنوان به وظایف راهنمایی و رانندگی خود عمل نکرده است .
بايد قوانين رانندگي در ايران اصلاح بشه.
بعضيا خيلي خيلي بد و خطرناك مي رونن.
تو ایران کافیه یکم سر کیسه رو شل کنی
یا اون روز افسر آزمون حالش خوب باشه
یا یکم خوشکل باشی و موهاتو افشون کنی و کمی هم عشوه بیای برای افسر
گواهینامه هواپیما هم بهت میده.............!!!!!!!!!!
درضمن هزینه گرفتن گواهینامه زیر ۲ میلیون تموم میشه.با این وضع استهلاک و گرونی لوازم یدک.
الان با این مبلغ بری تو سوپر مارکت چقدر میتونی خرید کنی تو ایرااااان.
ریشه را پیداکنیدودرست کنید...این موارد جزو برگ و شاخ و باله.
در خارج گرفتن گواهینامه سخت نیست ولی دو سال مشروط گواهینامه دارید و اگر خطا کنی گواهینامه باطل میشه.
اگر گواهینامه بگیری و خلافهای زیاد داشته باشی سریع گواهینامت باطل میشه.
تو ایران برای گرفتن گواهینامه اذیت می کنند و استاندارد نیست ولی گواهینامه را که بگیری هر غلطی میکنی.
برای همینه که طرف 20 سال رانندست، هنوز نمی تونه مثل آدم رانندگی کنه.
اگه مثل خارج با چند تا تخلف گواهینامش باطل بشه، دیگه از این غلطا نمی کنه.
تو قانون داریم افرادی که تعادل روانی ندارند بایدگواهینامشون را بگیرند و وقتی پزشک سلامت روانی را تایید کرد بهش پس بدند.
برای همین تو خارج بعد از تصادف کسی جرئت اربده کشی نیم کنه، چون گواهینامش ضبط میشه ولی تو ایران گواهینامه بگیری هر غلطی می تونی بکنی.
چهاربا گواهینامه خلافکارا را ضبط کنند دیگه آدم می شوند.
اگر جربمه سنگین باشه کسی جرئت خلاف نکنه نظم برقرار میشه.
الان دولت اگر سختگیری کنه یعنی افسر کسی را که خلاف می کنه نقره داغ کنه که کسی جرئت نکنه میلیارد تومن بودجه که خرج خرید دوربین و استخدام افسر و پارکینگ توقیف خودرو باید کنه که باز هم وضع اینه خرج معیشت مردم و عمران کشور میشه. یعنی اگه مردم درست رانندگی می کردند نیاز به اینهمه دوربین و افسر نبود.
مردم نمی فهمند که قانون را باید رعایت کنند و فقط با زور میشه اینکارو کرد.
به افسره میگم چرا موتور که تو پیاده رو میاد رو توقیف نمی کنی، میگه معیشتش دچار مشکل میشه. خب سوال اینجاست ، وقتی معیشتش حقوق ما را ضایع می کنه، سلامت جان و روان ما را به خطر میاندازه بهتر که معیشتش از بین بره. این موتوری ها بدون خلاف هم مثل همه مردم می تونند رانندگی کنند و زندگی کنند ولی چون کسی جلوشونو نمیگیره اینقدر وحشی شدند. به نظر من دولت نمی خواد مردم آرامش داشته باشند و جریمه برای جلوگیری از جرم نیست و فقط برای کسب درآمده.
منتها تو خيابون هاي ايران شما بخواي طبق آيين نامه بروني احتمالا باعث تصادف بشي چون هيچ كس طبق قوانين آيين نامه رانندگي نميكنه!
كاش قوانين سفت و سخت تر بشن.
متاسفانه در سطح شهر حتی تابلوهای حداکثر سرعت مناسب نیست.
بر اساس مقررات جدید کشورهای پیشرفته، در مناطق شهری حداکثر سرعت بر اساس منطقه باید 20 (برای کوچه ها)، 30 و یا 40(برای خیابانها) کیلومتر بر ساعت باشد. چقدر این اصل رعایت شده است؟
این سرعتهای مجاز علاوه بر افزایش اطمینان و ایمنی مردم و روانی حرکت، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی را بدنبال دارد.
لطفا این موضوع را به گوش مسئولین امر برسانید.