سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمران خان: روابط ایران و عربستان بر منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد

نخست وزیر پاکستان با اعلام اینکه روابط ایران و عربستان بر منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد، بر ضرورت به تفاهم رسیدن دو کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در ویژه برنامه «نیوز میکر» درباره تحولات منطقه به ویژه افغانستان سخن گفت.

وی که این روز‌ها به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری شانگ‌های در تاجیکستان حضور دارد در ابتدای این گفتگو نشست سازمان همکاری شانگ‌های را مهم توصیف کرد به این علت که تقریبا همه کشور‌های همسایه افغانستان در آن حضور یافتند. هم اکنون موضوع مهم یا مهمترین موضوع منطقه افغانستان است، زیرا افغانستان برسر یک دو راهی تاریخی قرار گرفته است که یک مسیر آن به صلح و ثبات پس از ۴۰ سال درگیری ختم می‌شود و مسیر دیگر به هرج و مرج، بحران انسانی و مشکل پناهجویان منجر می‌شود که همه کشور‌های همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تروریسم در افغانستان پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا ۳ گروه تروریستی از خاک افغانستان پاکستان را هدف قرار می‌دهند.

عمران خان در پاسخ به اینکه پاکستان در عملیات اخیر نظامی در پنجشیر از طالبان حمایت مستقیم کرده است، گفت: اگر پاکستان از طالبان برای پیروز شدن بر آمریکا حمایت کند، به این معنا است که پاکستان از آمریکا و همه کشور‌های اروپایی قدرتمندتر است! منشا ادعا از سوی دولت اشرف غنی و هند مطرح شده و البته غیرمنطقی است. پاکستان با بودجه حدود ۵۰۰ میلیون دلاری چگونه ممکن است از انتفاضه افغانستان حمایت کند که بر آمریکایی پیروز شد که در طول ۲۰ سال گذشته ۲ یا ۳ تریلیون دلار در این کشور هزینه کرده است؟ این ادعا منطقی نیست.

به رسمیت شناختن دولت طالبان اهمیت فراوان دارد

نخست وزیر پاکستان درباره به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان گفت: پاکستان عضوی از جامعه جهانی است و به رسمیت شناختن دولت طالبان اهمیت فراوان دارد. ما با همکاری همه کشور‌های همسایه افغانستان چارچوب مطالبات از دولت طالبان را به عنوان پیش نیاز به رسمیت شناختن آن ترسیم می‌کنیم. نکته مهمتر این است که طالبان باید دولت فراگیر تشکیل دهد، زیرا افغانستان کشوری با تنوع قومیتی است. پشتون‌ها که طالبان از میان آنان برخاسته است، حدود نصف جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. اقوام دیگر مانند تاجیک ها، ازبک‌ها و چند قوم دیگر نیز در افغانستان سکونت دارند. پس به نفع افغانستان است که دولت فراگیر تشکیل دهد و افغانستان را یکپارچه کند. موضع ما این است و در این خصوص با کشور‌های همسایه افغانستان گفتگو می‌کنیم.

وی افزود: پرسشی که هم اکنون مطرح می‌شود، این است که طالبان نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر کرده است یا خیر؟ با توجه به اظهارنظر‌های طالبان از زمان دستیابی به قدرت احساس می‌کنم در این ۲۰ سال نکات زیادی آموخته و تغییر کرده اند. آنان بزرگترین حماسه را رقم زدند و پس از ۲۰ سال موفق شدند یکی از عظیم‌ترین ماشین‌های جنگی تاریخ بشریت را شکست دهند. بدون شک درصورت برقرار نشدن ثبات، هرج و مرج و تشکیل دولت ضعیف در افغانستان و به تبع آن ناتوانی این کشور در کنترل تروریسم و مبارزه با آن کشوری که بیشترین تهدید متوجه آن می‌شود، پاکستان است.

عمران خان درباره گفتگوی راهبردی پاکستان با آمریکا اعلام کرد: می‌دانید که دولت با آمریکا ارتباط دارد. روسای دستگاه‌های اطلاعاتی دو کشور درباره اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند. وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آنان دیدار و گفتگو کرد. بین دو کشور بستر گفتگو وجود دارد. در حال حاضر مطمئن نیستم که آیا آمریکا درباره تحولات افغانستان و کاری که باید انجام دهند سیاست همسو دارد یا خیر، زیرا رئیس جمهور بایدن درخصوص خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

سطح روابط و تفاهمات پاکستان و روسیه بسیار خوب است

وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به پرسشی درباره روابط روسیه و پاکستان گفت: روابط ما رو به پیشرفت است. چند بار با رئیس جمهور پوتین دیدار داشته ام. سطح روابط و تفاهمات بسیار خوب است. تا کنون دو بار با او تلفنی صحبت کرده ام و قصد داریم روابط روسیه و پاکستان را بهبود ببخشیم. درمورد اوضاع افغانستان همه کشور‌های همسایه مهمتر از همه ایران در این مورد اتفاق نظر دارند که افغانستان به هرج و مرج کشیده نشود. علاوه بر این درمورد لزوم تشکیل دولت فراگیر برای برقراری ثبات در افغانستان اتفاق نظر داریم. امیدوار بودم با پوتین دیدار داشته باشم، اما به علت ابتلا به کووید-۱۹ حضور نداشت، اما با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو خواهم داشت.

روابط ایران و عربستان بر منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد

عمران خان درباره روابط پاکستان و کشور‌های عربی و نقش میانجی این کشور میان عربستان و ایران گفت: ایران کشور همسایه ما است و همزیستی مسالمت آمیز با کشور‌های همسایه ضروری است. هر چه قدر روابط با کشور‌های همسایه بهتر باشد، اوضاع کل منطقه بهتر می‌شود. عربستان نزدیک‌ترین متحد و دوست پاکستان است و در گذشته به هنگام نیاز کمک‌های زیادی به ما کرده است. برهمین اساس منفعت مهم ما در این است که این دو کشور به تفاهم برسند و درگیری این دو کشور نه فقط برای پاکستان بلکه همه کشور‌های در حال توسعه فاجعه به بار خواهد آورد، زیرا بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد که هم اکنون به علت کووید-۱۹ قیمت کالا‌ها بالا رفته است. تورم اکثر کشور‌های در حال توسعه را تحت تاثیر قرار داده است. بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور‌ها تاثیر مخرب دارد و فقر را تشدید می‌کند. اگر عربستان و ایران درگیر شوند، قیمت نفت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و فقر در سراسر جهان بیداد خواهد کرد. به نظر من نه فقط پاکستان بلکه همه کشور‌ها باید از بهبود تفاهمات میان این دو کشور اطمینان پیدا کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۱۵:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تو برو گردن طالبان رو کلفت کن و به ملت افغانستان خیانت کن. نمیخاد نظر در باره ایران و عربستان بدی.