سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متفکر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا و آمریکا به دنبال جهانی سازی فرهنگ غربی هستند

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: کشوری مثل آمریکا، «آمریکایی سازیِ» فرهنگ خودش را در جهان دنبال می کند.

حسین متفکر کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر لزوم تداوم رابطه با چین و برقراری روابط مشابه با روسیه و هند، اظهار کرد: این مسئله بطور کلی در دو سطح قابل تحلیل است. سطح اول اقتضای تحولات و سیاست بین الملل است، باید بر این اساس با توجه به تحولات تاریخی، خود را با عوامل، عناصر ومؤلفه‌های تأثیرگذار تطبیق بدهیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان مرکز ژئوپولتیکی جهان اسلام، باید نقش خود را ایفا کند؛ لذا برای اینکه بتواند جایگاه تاریخی و ژئوپولتیکی خود را پیدا کند، نیازمند به روابط گسترده با قدرت‌های بزرگ است. از طرفی نقطه اشتراکاتی که بین تمدٌن روس ها، کنفوسیوس چینی، برهمایی هندی و اسلام وجود دارد، برای مقابله با تمدن غربی که تقریبا تمدن بی بند و بار و غیر انسانی است، نیازمند اتحاد فراراهبردی است. اتحاد فراراهبردی، یعنی اتحاد تمدّنی، فرهنگی، انسانی و ارزشی؛ بنابراین جمهوری اسلامی به عنوان سردمدار یک دین بزرگ انسانی و کامل، حتما باید نقش خودش را در ارتقای روابط انسان‌ها و روابط ارزشی و معنویِ بین تمدن‌های دیگر، ایفا کند.

در ادامه حسین متفکر خاطرنشان کرد: اروپا و آمریکا به دنبال جهانی سازی فرهنگ غربی هستند، اما کشور‌هایی مثل چین و روسیه و هند به دنبال جهانی سازی فرهنگ نیستند. بلکه به دنبال جهانی سازی اقتصاد خودشان هستند. جمهوری اسلامی هم به عنوان یک پروسه به دنبال جهانی شدن است. جهانی سازی یک حرکت مقدس است، اما کشوری مثل آمریکا، «آمریکایی سازیِ» فرهنگ خودش را در جهان دنبال می کند. آنها به دنبال آمریکایی سازی امنیت جهان و اعمالِ نظامی تک قطبی هستند که در رأس آن آمریکا قرار بگیرد؛ بنابراین آنها می خواهند از فرهنگ به عنوان یک ابزار اقتصادی، نظامی و امنیتی استفاده کنند. درست است که بحث های آن ها در موضوعاتی مثل لیبرالیسم، با موضوع آزادی انسان ها، شباهت هایی دارد، اما چون آن‌ها از فرهنگ به عنوان ابزار سلطه استفاده می کنند، ما نباید قبول کنیم. آن‌ها به دنبال تسلط سیاسی واقتصادی بر اساس تسلط فرهنگی و جنگ نرم هستند، بنابراین با این توضیحات با تمدن آن¬ها مشکلات جدی داریم.

وی افزود: سطح دوم در راستای مسائل استراتژیک است. ما در آسیا هستیم. چین، روسیه، هند و ایران، به عنوان چهار قدرت تأثیرگذار در قاره آسیا هستند. برای اینکه بتوانند روابط تجاری و اقتصادی خودشان را طوری برنامه ریزی کنند که متناسب با نیاز‌های طولانی مدت این کشور‌ها باشد، حتما باید در سطح راهبردی به عنوان مکمل ژئواستراتژیک هم عمل کنند. مکمل ژئواستراتژیک یعنی درمقابله با سلطه جویی اروپا وآمریکا، با اتحاد کامل در کنارهم تکمیل کننده تأمین کالا، تأمین امنیت، و منافع آسیا باشند.

متفکر خاطرنشان کرد: قطعا جمهوری اسلامی در سطح تاکتیکی، به دنبال توازن رابطه بین قدرت‌های جهانی و آسیایی است. وقتی می خواهد توازن را بین قدرت‌های آسیایی برقرار کند، فقط چین نمی تواند این توازن تاکتیکی منطقه ای را تأمین کند، برای همین جمهوری اسلامی ناچار است با دو قدرت بزرگ جهانی مثل هند، به عنوان اپوزیسیون دموکراسی جهانی و روسیه به عنوان بزرگ ترین قدرت نظامی و هسته ای، روابط طولانی مدت خودش را تنظیم کند که با آمدن و رفتن دولت‌ها این روابط خدشه نپذیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.