به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فردین منصوری رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه ابعاد تربیتی در آموزش مجازی مغفول مانده است، گفت : آموزش دو بعد تعلیم و تربیت دارد که ابعاد تربیتی آن خیلی مهمتر از ابعاد مرتبط با آموزش و تعلیم است، چون حتی افرادی هم که تحصیل درست و حسابی نداشته باشند، باید آموزشهای رفتاری را دیده باشند تا بتوانند در جامعه زندگی کنند، این در حالیست که در آموزش مجازی این بعد از فرآیند تعلیم و تربیت مغفول میماند.
او گفت : فرآیند تعلیم و تربیت اگرچه خاص یک سال نبوده و یک جریان ادامه دار چندین ساله است، اما آسیبهای آموزش و کلاس درس مجازی در ابعاد مختلف و به ویژه در ابعاد تربیتی در دانش آموزان باقی میماند و اثرات خود را در بلندمدت نشان خواهد داد.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه محیط مدرسه تعلیم دهنده است، افزود: دانش آموزان سر کلاس درس حضوری از شخصیت و رفتار معلم درس میگیرند، در حالی که این بعد از تعلیم و تربیت در آموزش مجازی جایی ندارد.
منصوری اساس آموزش را تعامل عنوان کرد و ادامه داد: بالاترین سطح یادگیری زمانی اتفاق میافتد که معلم و دانش آموز با هم تعامل رودرور داشته باشند، لذا آموزش مجازی هرگز جای آموزش حضوری را نمیگیرد.
منصوری سپس یکی از بالاترین سطوح یادگیری در بین دانش آموزان را خاص حضور در گروه همسالان عنوان کرد و افزود: دانش آموز در مدرسه در کنار سایر دانش آموزان هم سن و هم جنس خود طرز رفتار در جمع را میآموزد. به عنوان مثال میآموزد که اگر یک رفتار منفی داشته باشد از گروه طرد خواهد شد، لذا برای پذیرش در گروه همسالان ناچار به احترام گذاشتن به قوانین خواهد شد و از این طریق پایبندی به قانون در زندگی را خواهد آموخت، در حالی که فقدان این بعد از یادگیری در آموزش مجازی مشکلات تربیتی زیادی را متوجه دانش آموزان خواهد کرد.
منصوری با بیان اینکه دانش آموزان با حضور در گروه همسالان، رفتارهای جمعی و اجتماعی را یاد میگیرند، ادامه داد: حضور در کلاس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان دارد و حضور در جمع میتواند رفتارها و تعاملات دانش آموزان را در جامعه افزایش دهد.
او ادامه داد: دانش آموزان در مدرسه و در تعامل با گروه همسالان تواناییهای جسمی و ذهنی خود را افزایش داده و خیلی از مراودات را میآموزند، چون این دانش آموزان قرار است در آینده در جامعه زندگی کنند، لذا باید قوانین و قوائد زندگی اجتماعی را فرا بگیرند تا بعدا در زندگی دچار مشکل نشوند.
منصوری گفت: یادگیری زندگی مسالمت آمیز مستلزم زندگی کردن و حضور در اجتماع است و در فرآیند آموزش غیرحضوری این بعد از ابعاد تعلیم و تربیت نادیده گرفته میشود.
او افزود: آموزش و حضور دانشآموزان در فضاهای آموزشی بسیار ضروری است، چون از نظر پژوهشگران فضای مجازی دانش آموزان را به تنهایی و انزوا عادت میدهد و آنها نمیتوانند رفتار و تعاملات اجتماعی مناسب را داشته باشند.
این مشاور مدرسه سپس یکی دیگر از نقاط ضعف آموزش مجازی را دقیق نبودن ارزیابیها در این شیوه عنوان کرد و افزود: ضمن اینکه معلم نمیتواند نظارت درستی بر حضور دانشآموزان در کلاس درس مجازی داشته باشد و ممکن است هر کسی به جای او سر کلاس حاضری بزند، در فرآیند ارزشیابی و امتحانات نیز امکان نظارت درست و حسابی بر امتحان دادن دانشآموزان نیست که البته دیده شده خانوادهها هم بیشتر از اینکه در کنار معلمها باشند، در کنار فرزندانشان قرار میگیرند و چه بسا در تقلب کردن در امتحانات به دانشآموزان کمک هم بکنند.
منصوری ادامه داد: وقتی خانوادهها سرکلاس درس مجازی حاضر شده و به جای دانشآموز حاضری میزنند، دانش آموز ضمن اینکه مطالب درسی را یاد نمیگیرد و از درس جا میماند، نظم و انضباط را هم نمیآموزد و با این مقوله بیگانه میشود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به مشهود بودن افت آموزش از نظر کیفی در کلاسهای درس مجازی، گفت: اگرچه در شرایط کرونایی به واسطه احتمال بالای شیوع بیماری آموزش مجازی یکی از بهترین انواع آموزش بود که به کمک امر تعلیم و تربیت آمده و اجازه نداد آموزشها در دوران کرونا تعطیل شود، اما قطعا این شیوه آموزشی جای کلاس درس واقعی را نخواهد گرفت و دانش آموزان همه مقاطع از مجازی شدن آموزشها لطمه خواهند دید .
انتهای پیام/د