سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری رزمایش نظامی در مرز تاجیکستان با افغانستان

ائتلاف نظامی به رهبری روسیه از برگزاری رزمایش‌های نظامی ماه آینده، در تاجیکستان و نزدیک مرز افغانستان خبر داد.


به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه از دوشنبه، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از برگزاری رزمایش‌های نظامی گسترده در تاجیکستان در ماه اکتبر خبر داد.

یک ائتلاف نظامی که روسیه هدایت آن را به عهده دارد امروز پنجشنبه از برگزاری رزمایش‌های نظامی گسترده ماه آینده، در تاجیکستان و نزدیک مرز افغانستان خبر داد. استانیسلاو زاس دبیرکل «سازمان پیمان امنیت جمعی» گفت: «این سازمان ماه اکتبر رزمایش‌های گسترده‌ای در تاجیکستان انجام خواهد داد».

تاجیکستان یکی از شش کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است که با افغانستان مرز مشترک دارد. زاس گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی «مجموعه‌ای از تدابیر را برای تأمین امنیت در نظر گرفته است تا در صورت وخیم شدن اوضاع در مرز افغانستان با تاجیکستان، امنیت کشور تاجیکستان تأمین شود».

این ائتلاف امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای به نوبه خود از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. این اظهارات در حالی مطرح شده است که کشور‌های متحد روسیه و چین چهارشنبه و پنجشنبه دیدار‌هایی را در تاجیکستان درباره افغانستان برگزار کردند. مسکو همانند پکن از قدرت‌های کلیدی در آسیای مرکزی به شمار می‌آید و به ویژه از زمان خروج زودهنگام نیرو‌های آمریکایی و متحدانش از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، این موضوع قوت گرفته است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه در کنفرانس خبری در دوشنبه، از برخی وعده‌های طالبان مانند مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از حملاتی که کشور‌های دیگر را هدف قرار دهد استقبال کرد. در همین حال وی تأکید کرد باید دید چگونه این وعده‌ها عملی می‌شوند. بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، سبب نگرانی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در آسیای مرکزی و به ویژه تاجیکستان شده است. تاجیکستان از مداخله گروه‌های تندرو در خاک خود و موج گسترده ورود آوارگان بیمناک است.

از اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا است

برگزاری رزمایش نظامی در مرز تاجیکستان با افغانستاندر این چارچوب، اخیرا روسیه برگزاری رزمایش‌های نظامی را در این منطقه افزایش داده است. این رزمایش‌ها در قرقیزستان و تاجیکستان (دو عضو سازمان پیمان امنیت جمعی) و همچنین در ازبکستان برگزار شده است. ازبکستان از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شده، اما مرزی به طول ۱۴۴ کیلومتر با افغانستان دارد. سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشور‌های عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه گذاری کرد. یکی دیگر از اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و نفوذ آمریکا در حوزه کشور‌های همسایه و متحدان پیشینِ آن است.

این پیمان در سال ۱۹۹۲ در شهر تاشکند ازبکستان امضا شد. امضاکنندگان این پیمان کشور‌های ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان روسیه بودند. جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۳، گرجستان در ۹ دسامبر ۱۹۹۳ و بلاروس در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ این پیمان را امضا نمودند و پیمان مذکور از ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ رسماً فعالیتش را آغاز کرد. در ماه اکتبر ۲۰۰۷، سازمان پیمان امنیت جمعی موافقتنامه‌ای را با سازمان همکاری‌های شانگ‌های درباره گسترش همکاری‌ها میان دو سازمان در حوزه مسائلی از جمله فراهم‌سازی امینت، مبارزه با جرائم و قاچاق مواد مخدر، در شهر دوشنبه امضا کرد.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.