سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهردار تهران مطرح کرد؛

اگر مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم

زاکانی گفت: برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ‌۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسئله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا زاکانی شهردار تهران، در نشستی با رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران، اظهار داشت: این دیدار آخرین جلسه از سلسله جلسات با مدیران شهرداری است و تقریباً با همه سطوح مدیریتی این دیدارها برگزار شد. در این جلسات ارائه طریق و انتقال تجارب برای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایط بهتر بسیار مغتنم است.

وی افزود: در سه ضلعی شهر، شهروند و شهرداری، اوضاع شهر مناسب نیست اما چیزی که بیش از همه آزار دهنده است بی هویتی، تبعیض و فاصله شمال و جنوب است. شهر در شرایط فعلی زیبنده شهروندان نیست؛ آنها ناراضی اند و سرمایه‌های اجتماعی ما در طول انقلاب کمتر از همیشه است و شهرداری نیز باید در کنار سایر نهادها سهم خود را در این زمینه بپذیرد.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری با شرایط مطلوب فاصله جدی درد تا به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و این موضوع نیاز به تغییر ماهوی دارد. آنچه که ناظر به آینده باید رقم بخورد این است که شرایط را به سمتی ببریم که یک الگو بسازیم و اگر به تعبیر رهبری معظم، این کار را انجام دهیم نماد کارآمدی نظام اسلامی را به اثبات رساندیم.

زاکانی اضافه کرد: با این کار شهرداری به درجه بالایی از کارآمدی و خدمتگزاری می‌رسد و رضایتمندی مردم حاصل شده و شهر شرایط زیست، آسایش و رفاه را پیدا کرده و می‌تواند پیشرفت، نماد سازی و نمود سازی جدی برای کشور و حتی فراتر از کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: خط تلاش اول این است که آینده مطلوب و چشم‌انداز مناسب را خوب تعریف کنیم و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آن را به صورت دقیق استخراج کنیم و با هویت دادن به مردم و نخبگان شرایط را به سمتی ببریم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها در جهت تحقق این آینده مطلوب بهره ببریم.

شهردار تهران افزود: باید ظرفیت حاکمیتی و حکومتی، قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی و حکومتی را ناظر به این آینده مطلوب با خود هم داستان و همراه کنیم و بدون این کار، انباشتگی مشکلات مرتفع نخواهد شد. مثلاً در ۷ خط موجود مترو علاوه بر ۲۳ ایستگاه، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می‌خواهیم و ۳۶۴ واگن موجود از رده خارج شده و بیش از دو سوم آن نیاز به اورهال دارد.

زاکانی عنوان کرد: ۱۰ سال است که دولت سهم خود را در اتوبوس و مترو نداده و بررسی طلب‌های شهرداری از دولت نشان می‌دهد که بدهی‌های دولت سر به فلک می‌کشد. مثلاً با وزارت نفت مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم که اگر نمی‌تواند پول بپردازد، تهاتر کنیم تا با استفاده از آن امکانات بیاوریم. در واقع این نهادها باید سهم خود را از پایتخت بودن بپردازند و علاوه بر وظایف قانونی خود باید این همکاری فراتر از قانون رقم بخورد.

وی یادآور شد: خط بعدی ناظر به حضور جدی مردم در صحنه برای تغییر است و بدون مردم قطعاً در این کار ناکام خواهیم بود. برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسأله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار قابلیت مردم اداره شود. اما مردم اعتماد ندارند و در سال‌های گذشته با شهرداری نیز رابطه خوبی نداشتند و ما وظیفه داریم این ضعف و کمبود را جبران کنیم و با نوکری، خدمت و فداکاری اعتماد آنها را جلب کنیم.

شهردار تهران گفت: نکته دیگر بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند است. اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. در حال حاضر اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده دو هزار تومان سهم ما و دو هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خود را نپرداخته است. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی کنیم. در واقع مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق خرید راهبردی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در شهر هوشمند فرد پولدار و ثروتمند باید سهم خود را که طبیعتاً بیشتر است بدهد و افرادی که در مضیقه هستند حتی سهم‌اندک خود را نیز نپردازند. در واقع شهر باید مطابق با اقتضائات اداره شود نه به صورت مساوی و این کار با هوشمندی امکان پذیر است و با هوشمندسازی خرید راهبردی به یک ارائه خدمت واقعی تبدیل می‌شود.

زاکانی یادآور شد: هوشمندسازی امری قهری و به معنی این است که بتوانیم ظرفیت‌های فناوری و نخبگان را به هم پیوند دهیم و شهر هوشمند را بسازیم. اگر بخواهیم هر کدام از این سطوح را آغاز کنیم نقطه شروع را باید از شهرداری بگذاریم و باید به صورت توأمان به روح و جسم شهر توجه کنیم. در واقع اگر تحولات کالبدی در شهر انجام نشود شهر دچار عقب افتادگی می‌شود و این کار نیز ضرورت دارد اما مقدم بر آن، به یک تحول نرم افزاری در فرهنگ و اجتماع نیاز دارد.

وی توضیح داد: شهر را برای شهروندان می‌خواهیم و با این تاکید، ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که حتی یک مورد آن نیز برای ما مناسب است.

شهردار تهران گفت: در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که تعریف شده، برای این چارچوبهای ذکر شده همه معاونت‌ها مکلفند برنامه‌های خود را ارائه دهند تا شرایط کمی و کیفی تحقق این برنامه را داشته باشیم. در ابتدای کار اقدامات جدی را خواهیم داشت تا سند مورد نظر تهیه شود و این امر با کارگروه‌های مختلف شروع شده است.

زاکانی اضافه کرد: اولین کار ویژه ما نگهداشت شهر است. باید پیشتازی ارائه خدمت را در شهر آنگونه داشته باشیم که در مسائلی مانند پسماند، فضای سبز، رفت و روب شهر و خدمات شهری به صورت جدی در چند ماه اول قدم برداریم و دوره‌های خاصی برای تشدید خدمت فراهم کنیم. نکته دیگر ناظر به خدمات اجتماعی است و شهرداری محور همه ظرفیت‌های مختلف قرار بگیرد و در موضوعاتی مانند کودکان کار و معتادین متجاهر چهره شهر را تغییر دهد.

وی عنوان کرد: بخش سوم جنبه فرهنگی-تبلیغی دارد به طوری که اگر شهر قانون مداری و نظم و آرامش را به ما القا کند، قابل تحمل می‌شود.خط تلاش بعدی ناظر به رفاه و ایجاد نشاط و تفریح است، یکی از مسائل کرونا این است که جامعه را دچار از هم گسستگی و مردگی می‌کند و باید تهران را زنده کنیم و سهم خود را در این رابطه بپردازیم.

شهردار تهران تاکید کرد: خط تلاش پنجم ناظر به کرونا است، باید خدمات و ظرفیت‌های شهرداری در بخش‌های مختلف را به هم پیوسته کنیم و خودمان میدان دار خدمت شویم و با ایجاد یک قرارگاه در سطح خدماتی، کار خود را ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اشتباه دولت قبلی این بود که همه مسئولیت در حوزه کرونا را به وزارت بهداشت سپرد، تاکید کرد: بهداشت و درمان بخشی از موضوع کرونا و واکسن بخشی از بهداشت و درمان است. در واقع دولت نمی‌تواند به تنهایی متکفل همه ابعاد این موضوع باشد و نیازمند خدمات اجتماعی و توجه به کسانی که از این موضوع آسیب دیدند، هستیم. در وهله بعد نیازمند خدمات فاصله گذاری اجتماعی هستیم تا شهر را زنده کنیم و آن را تعطیل نکنیم. باید بتوانیم با ایجاد شرایط خاص خدمت رسانی و فاصله گذاری اجتماعی مناسب، امور مختلف و خدمت رسانی‌های متعدد در شهر مانند سینماها و مدارس را ادامه دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
من نمیدونم شنا دکتراتو ازکجا گرفتید واین صحبت شما که بلیط مترو را ۲۰ هزارتومان کنید نشان میدهد که حتی الفبای مدیریت واقتصاد رو هم نمیدونی اگر یه نگاهی تیتروار به میزان حقوق دریافتی کارگران ودرامد قشر متوسط که اکثریت جامعه مارا تشکیل میدهند می انداختید
این صحبت را نمیکردید
منصور
۱۹:۵۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
هر دم از این باغ بری میرسد
آفرین دو دو تا چند تا میشه عمو جون
کاش بفهمی که هیچ نظری ندی بهتره
حیف بیت المال که دست شما افتاده
حیف تریبون که شما هر روز با حرفاتون خون به جگر مردم میکنید
نشستی حقوقت رو بگیر نمیخواد جهت دهی کنی و تنش و هیجان تورم بیشتر به جامعه بدی
بدبختی
۱۳:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
ایا با این کار حقوق کارگران افزایش میابد .
Khc
۰۹:۵۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
پس درآمد مردمم باید چقد باشه
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
چه منت می‌گذارند!
کشورهای دیگه ساختند و داره دویست ساله میشه مترو از این حرفها هم نزدند بلکه ساختند تا هم حال هم آینده مردم بهره مند باشند.
اینها منت می‌گذارند و تازه هیچ کاری هم انجام نمی‌دهند و البته بلد هم نیستند.....
پزشکی هسته ای کجا شهر و شهرداری و فضای سبز و گل و گیاه و زیباسازی و ساختمان سازی و راه و خیابان کجا؟!
خدا رحم کنه.
تخصص و تعهد با هم خوب هستند
اگر فقط تعهد یا فقط تخصص باشد به درد نمی‌خورد
ضمن اینکه اگر تعهد باشد شخص اگر متخصص نباشد قبول زحمت نمی‌کند.
تقوا و تعهد خوب هستند
خدایا همه ما را جزو متعهدین و متقین قرار بده
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
بله
منصور
۲۱:۵۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
پس اون اوایل انقلاب فرمودن اتوبوس رایگانه // حالا شما میفرمایید مترو 20 تومن ؟؟// برا همین زور میزدی شهردار بشی
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
پس نساز چون شما هم داری نشون میدی که مثل دولت قبل دستت تو جیب مردم میخواد بره
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
به به اینم از شهردار جدید.بیست هزارتومان بلیط مترو.بعد اون وقت کرایه تاکسی چقدر می شود؟
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
ماشینهای مدل بالای وخرجهای اضافی و...روازمدیراتون بگیریدزیادی هم میارید
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
شما فقط باید واگن اضافه کنید و تایم ورودی ایستگاه رو به دو دقیقه برسونید تا از حجم زیاد افراد در ایستگاه ها جلو گیر شود و اتوبوس های بی آرتی رو بصورت برقی اضافه کنید و پنل های خورشیدی در سطح شهر جهت کمک به وسایل برقی تجهیز شود این موارد انجام بشود خوب است
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
اونوقت زاکانی جون می‌دونی کرایه اسنپ و آژانس وانت همه چیز 20برابر میشه مثل اینکه پراید بشه 500میلیون بقیه ماشینها به همون قیمت بمونه مگر میشه اینقدر دست تو جیب مردم نکن زاکانی جون
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
چه خوش اشتها . وقتی از نفرات سهمیه ای دانشگاه : به پستهای مهم انتخاب میشوند : نباید به کارها و حرفهای اینان تعجب کرد.
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
خب وقتی توجیه نداره چرا میسازین ؟
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
دولت که همیشه دستش توی جیب ملت بوده اونم به زور.تا این نوابغ هستند امیدی به پیشرفت نیست. بودجه کم میارن سریع سراغ مردم میرن.ولی اینو بدونید که چوب خدا صدا نداره
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
واقعا که مشخص بود اهل کار نیست و حرف بیربط میزند. بلیط مترو ۲۰ هزار تومن!؟
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
پس نساز چون هیشکی سوار نمیشه.
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
پس اگر نسازین بلیطش ۱۰۰ تومان میشه