به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در ۲ ماه گذشته برای کاهش سفرها و قطع زنجیره کرونا در کشور، ستاد ملی کرونا محدودیتهای شدیدی را از جمله ممنوعیت ورود و خروج خودروهای سواری شخصی به/از شهرستانهای قرمز، کاهش ظرفیت مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراکز مراجعه مسافران را اعمال کرد و از طرفی برخی ستادهای استانی مقابله با کرونا نیز خواستار اعمال محدودیتهای بیشتری بر تردد قطار و هواپیما به شهرهای بحرانی شدند که در اوج همهگیری موج پنجم کرونا، استانداری خراسان رضوی درخواستهایی از این نوع را به نهادهای متولی ارسال کرد.
نتیجه اعمال محدودیتهای یاد شده بیشتر در بخش ترددهای بینشهری و سفر با خودرو شخصی مشهود بود و اعمال قانون روزانه هزاران خودرو سواری در جادههای استانی موید این اعمال محدودیتها است، اما پیگیری خبرنگارنشان میدهد این محدودیتهای سفر در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی آنچنان که باید مراعات نشده است و متولیان این حوزه به اشکال مختلف قانون را دور زده اند.
هرچند برخی از آمارهای رسمی در خراسان رضوی نشان دهنده کاهش سفرها در بخش حمل و نقل عمومی ریلی و جادهای است، اما به استناد برخی دیگر از آمارها و اظهارات مسوولان استان، در عمل، تردد مسافر به وسیله قطار و اتوبوس به روشهای دیگری صورت گرفته است و هدف نهایی ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر قطع زنجیره همه گیری ویروس، محقق نشده است.
کاهش نیافتن سفرهای ریلی برخلاف اظهارات مسئولان
استاندار خراسان رضوی در دوره اوجگیری موج پنجم همهگیری کرونا در مشهد، از متولیان بخش حمل ونقل هوایی و ریلی کشور خواست نسبت به کاهش سفرها به مشهد اقدام کنند که این خواسته به استناد گفته مسوولان اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی، در این حوزه محقق شده است.
بیشتر بخوانید
فرماندار مشهد نیز ماه گذشته از کاهش حدود ۵۰ درصدی سفرهای ریلی به مرکز استان خراسان رضوی خبر داده بود.
سیدمحمدرضا هاشمی فرماندار مشهد گفت: ظرف روزهای اخیر "سیاست کاهش سفر" با جدیت دنبال شده و در همین راستا میزان سفر ریلی به مشهد ۴۸ درصد، سفرهای هوایی ۷۲ درصد و مسافرت جادهای با استفاده از اتوبوس به این کلانشهر مذهبی به میزان ۳۸ درصد نسبت به هفته پیش کمتر شده است.
این در حالی بود که مسئولان راه آهن خراسان مردادماه امسال اعلام کردند که تاکنون کاهش یا تغییری در برنامه حرکت قطارهای مسافربری به مقصد مشهد به این اداره کل ابلاغ و ایجاد نشده است و کماکان حدود ۷۰ رام قطار به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد تردد دارند.
جواد معراجی فر مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان گفت: روزانه حدود ۷۰ رام قطار مسافربری از سراسر کشور به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد تردد میکنند.
او افزود: برنامه سفر قطارهای مسافربری در مسیر مشهد در شهریورماه همانند مردادماه، بدون تغییر در حال انجام است.
مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان در خصوص نحوه تغییر در برنامه سفرهای ریلی به مشهد ادامه داد: برنامه ریزی برای حرکت قطارها از نظر تعداد و ظرفیت در تهران و ستاد مرکزی انجام میشود و نواحی از جمله راه آهن خراسان هیچ دخل و تصرفی در برنامه ریزی حرکت قطارهای مسافربری ندارند.
معراجی فر بیان کرد: ۲۳ ایستگاه راهآهن در شبکه ریلی اداره کل راه آهن خراسان دایر است و روزانه حدود ۷۰ رام قطار مسافربری در مسیر ریلی منتهی به مشهد به صورت رفت و برگشت از این ایستگاهها عبور میکنند.
کاهش ۴۰ درصدی سفر با اتوبوس در خراسان رضوی
طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفندماه پارسال اتوبوسهای بین شهری نباید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار کنند، اما بررسی ها نشان میدهد این مهم در بخش ناوگان حمل و نقل بین شهری در خراسان رضوی عملی نشده است.
ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی با اشاره به آمار رسمی از صورت وضعیت تردد ناوگان مسافری گفت: میزان ورود مسافر در قالب ناوگان اتوبوسی بینشهری در استان در نیمه دوم مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش داشته است.
افزایش سفرها با ناوگان سواری کرایه
او افزود: در بازه زمانی ذکر شده تردد مسافر در استان از طریق مینی بوس ۱۲ درصد کاهش داشته است، اما در مقابل تردد مسافر از طریق ناوگان خودروهای سواری کرایه، هفت درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: تعداد سفر با اتوبوس و مینی بوس در خراسان رضوی نیز در مدت زمان یاد شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب هفت و ۱۶ درصد کاهش یافته است، اما تعداد سفرها با ناوگان خودروهای سواری کرایه ۲۴ درصد بیشتر شده است.
نصری بیان کرد: در شرایط عادی در بین ناوگانهای اتوبوسی، مینی بوسی و سواری کرایه در شبکه حمل و نقل عمومی مسافر، به طور معمول ۷۰ درصد سفرها با ناوگان اتوبوسی انجام میشود که در دوران اعمال محدودیتهای کرونایی در ۲ هفته پایانی مردادماه، این الگو تغییر کرد.
او تصریح کرد: در حالی که جابه جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی در جادههای استان کاهشی قابل ملاحظه داشته است، اما سفر با ناوگان سواری کرایه رشد یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی تأکید کرد: با اعمال محدودیتهای یاد شده در مجموعه حمل و نقل عمومی جادهای استان، شاهد کاهش سفرها در دوران شیوع موج پنجم کرونا بوده ایم.
تخطی از مصوبه کاهش ۵۰ درصدی مسافر در اتوبوسهای بین شهری
یکی از کارشناسان حوزه حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار ما، ارائه نشدن تعداد مسافر جابهجا شده را به دلیل عدم انطباق آمار با ضوابط ستاد کرونا مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوسهای بین شهری اعلام کرد.
او که خواست نامش منتشر نشود، افزود: در صورت انتشار تعداد سفر و مسافر، میتوان با یک جمع و تقسیم میانگین تعداد مسافر در هر دستگاه اتوبوس را به دست آورد، در حال حاضر باید میانگین مسافر در یک اتوبوس با ۳۸ صندلی ۱۷ مسافر باشد که در صورت انتشار آمار یاد شده این عدد بالاتر از میانگین مسافر از نظر ستاد کرونا خواهد بود.
از سوی دیگر برخی مسافران نیز از مساله بی توجهی به شیوه نامههای بهداشتی در پایانه امام رضا (ع) مشهد انتقاد کردند.
حسین خراشاد، یکی از مسافران مسیر مشهد - بیرجند گفت: با بلیت ۹۰۰ هزار ریالی به ترمینال امام رضا (ع) مراجعه کرده و سوار اتوبوس بیرجند شدم که در بدو حرکت، اتوبوس مطابق فهرست صورت وضعیت پایانه، تنها ۱۶ مسافر داشت.
او افزود: پس از خروج اتوبوس از پایانه ابتدا در میدان مجاور پایانه، سپس در میدان "حافظ" و بعد در نزدیکی پلیس راه مشهد و همچنین در طول مسیر راننده در هر توقف، چند مسافر دیگر سوار نمود.
این مسافر گفت: مطلع شدم راننده این مسافران را با مبالغ مختلفی از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال سوار کرده است که وقتی به راننده اعتراض کردم، وی گفت که به دلیل عدم صرفه اقتصادی مجبور به سوار کردن مسافر بین راهی است و در نهایت جریمه آن را پرداخت خواهد کرد.
حمل مسافر در صندوق حمل بار مسافران
یک مسافر دیگر نیز گفت: بعضی از رانندگان اتوبوسهای بین شهری، علاوه بر سوار کردن مسافر بین راهی، آنان را در صندوق بغل اتوبوس، که برای حمل اثاث و چمدان مسافران تعبیه شده است، جای میدهند تا پلیس آنها را به دلیل سوارکردن مسافر بیش از ظرفیت جریمه نکند.
مسئولان پلیس راه خراسان رضوی نیز مساله سوار کردن مسافر در صندوق اثاث و بار اتوبوسهای بین شهری را تایید میکنند.
سرهنگ محمد قانعینژاد جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی با تایید تخلفات متعدد متصدیان ناوگان اتوبوسی در جادههای استان گفت: متاسفانه برخی رانندگان ناوگان برون شهری و جادهای بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار میکنند و مقررات فاصله اجتماعی را زیر پا میگذارند که این اقدام با توجه به شیوع ویروس کرونا تخلف است و کنترلهای لازم در مسیر توسط پلیس راهور و راه انجام میشود.
او افزود: در پایانههای مسافربری به دلیل انجام کنترلها، رانندگان مجبور به رعایت شیوه نامهها و سوار کردن مسافران به میزان ۵۰ درصد ظرفیت هستند، اما در مسیر و در داخل شهر، برخی رانندگان تمام ظرفیت خود را مسافر سوار میکنند.
تکمیل ظرفیت اتوبوسهای بین شهری با مسافران بین راهی
جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: ۹۵ درصد رانندگان در پایانه مسافربری مشهد، ضوابط ذکر شده را رعایت میکنند، اما اتوبوسها پس از خروج از پایانه در مکانهایی مانند میدان حافظ و عسکریه دوباره مسافر سوار میکنند که در صورت مشاهده این موارد، پلیس راهور از ادامه سفر ناوگان بین شهری جلوگیری کرده و اتوبوس را به پایانه بازمیگرداند.
سرهنگ قانعینژاد بیان کرد: در صورت مشاهده این نوع تخلفات توسط نیروهای پلیس راه در طول مسیر نیز، جریمه ۳۰۰ هزار ریالی برای هر مسافر اضافه اعمال میشود و علاوه بر جریمه، دفترچه راننده متخلف به کمیسیون ماده ۱۱ راهداری ارجاع میشود.
راهداری با تخلفات برخورد میکند
جواد وحدتی فرد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: با توجه به اعمال قوانین و شیوه نامهها مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسی، با تخلفات رانندگان در این صنف برخورد شده است.
او افزود: در کمیسیون ماده ۱۱ به تخلفات یاد شده رسیدگی میشود که در نتیجه آن در این مدت کارت هوشمند شماری از رانندگان به صورت موقت و یا دائم مسدود و باطل شده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی بدون ذکر آماری از میزان تخلفات انجام شده، ادامه داد: تخلف سوار کردن مسافر بین راهی توسط راننده صورت میگیرد و فرد پاسخگو راننده یا مالک وسیله نقلیه است و این تخلف متوجه شرکت حمل و نقل نمیشود، اما در این مدت با برخی شرکتها نیز که تخلفاتی در خصوص سفرها مرتکب شده اند، برخورد کرده ایم.
وحدتی فرد موضوع کمبود اتوبوس در پایانه مسافربری امام رضا (ع) را رد و بیان کرد: در صورتی که نیازی به اتوبوس در یک مسیر باشد اتوبوس لازم تدارک دیده میشود و کمبودی از این بابت نداریم.
او تصریح کرد: عمده تخلفات در خصوص سوار کردن مسافر بین راهی مربوط به سفرهای درون استانی است و البته باید توجه داشت این اقدام خلاف رانندگان، به ضرر شرکتهای حمل و نقل نیز هست که به واسطه این تخلفات از تعداد مسافر جابه جا شده توسط اتوبوس مطلع نمیشوند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی علت اصلی رعایت نشدن قوانین در خصوص سوار کردن مسافر بین راهی را مربوط به جانمایی نامناسب پایانه مسافربری مشهد دانست و تأکید کرد: پیش از شیوع کرونا نیز با این پدیده مواجه بودیم، متأسفانه اتوبوسها ناچار به عبور از درون شهر بوده و از میادین مختلف مسافر سوار میکنند حال آنکه اگر پایانه نزدیک پلیس راه و یا در منتهی علیه محدوده شهری باشد، این تخلفات رخ نمیدهد.
وحدتی فرد اظهار کرد: به دلایل ذکر شده اکنون سوار شدن به اتوبوس در خارج از پایانه مسافربری مشهد به یک فرهنگ تبدیل شده است و برخی شهروندان دیگر به خود زحمت نمیدهند که به پایانه بروند، بلکه در میانه مسیر و درون شهر با کرایه کمتر سوار اتوبوس مسافربری میشوند.
متاسفانه مسوولان راهداری خراسان رضوی در خصوص تعداد مسافران جابه جا شده در پایانه مسافربری مشهد و همچنین ترددهای بین شهری حاضر به ارائه آمار دقیق نشدند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام//م.م