سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش ارزشمند پیرغلامان و خادمان حسینی در اشاعه فرهنگ عاشورایی و شکوفایی تمدن اسلامی

پیرغلامان حسینی در اشاعه فرهنگ عاشورایی و به عنوان مبلغان این فرهنگ در چند دهه گذشته فعالیت های بسیار ارزشمندی انجام داده اند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رسانه ملی هر سال پیش از آغاز ایام محرم و صفر نقش پیر غلامان حسینی را در جامعه تبیین و برای معرفی این عزیزان برنامه‌های خاص تهیه می‌کند امسال نیز در ماه صفر این مهم ادامه دارد تا برای اشاعه فرهنگ عاشورایی از پیر غلامان حسینی که عمر پربرکت خود را در مکتب قرآن و عترت سپری کرده‌اند و به‌ عنوان مبلغان این فرهنگ در چند دهه گذشته فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند قدردانی شود.

در آستانه اربعین حسینی تبریز میزبان هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی است. این اجلاس  پیش درآمدی برای شور و شعور روزافزون حسینی است که هرسال ارادت رسانه ملی به این جامعه حسینی را نشان می‌دهد.

امسال در آستانه اربعین حسینی تبریز میزبان هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی است.

مراسم افتتاحیه اجلاسیه پیرغلامان و خادمان حسینی ۲۳ شهریور در محوطه مسجد کبود  برگزار شد.

زنده نگه داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی، معرفی گروه‌های مرجع متناسب با آیین‌های عاشورایی، تجلیل از پیرغلامان و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی تجلیل از گنجینه‌های معنوی که عمر خود را صرف ترویج آیین‌های ناب عاشورایی کردند کاری ارزشمند خواند و تکریم و معرفی این بزرگان  به جامعه را الگوسازی برای نسل آینده دانست.

او به جایگاه مرثیه، شعر و ادبیات عاشورایی در تبریز به عنوان پایتخت تشیع اشاره کرد و گفت: بصیرت، عشق و ارادت به ائمه در همه جای این خطه موج میزند که شور عاشورایی را با شعور حسینی تلفیق کرده اند.

رحمتی رئیس این اجلاس هم گفت: اجلاس هجدهم در شرایط خاصی شکل گرفت که شیوع بیماری کرونا باعث وقفه یکساله برگزاری این اجلاس شده بود، ولی به منظور جلوگیری از فراموشی و توقف این سنت حسنه بازطراحی اجلاس با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شد که سرعت عمل بسیار بالا در بازطراحی و اجرای عملیات از نقاط قوت این اجلاس است.

رحمتی تصریح کرد: این انسان‌های بزرگ عمری فداکاری کرده‌اند و شایسته تقدیر هستند. پیر غلامان و خادمان حسینی افراد پیشکسوت و دنیادیده‌ای هستند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برایشان الزامی است و ازاین‌رو از هر استان سه نفر برای حضور در اجلاس هجدهم انتخاب شدند و با ظرفیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر این اجلاس را برگزار کردیم.

او با اشاره به حضور ۱۸۰ مهمان داخلی و خارجی در این اجلاس گفت: ۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشور‌های هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل شدند.

او با اشاره به شعار اجلاس هجدهم گفت: شعار امسال با مضمون «حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار/ بتول و مرتضی پیغمبر آغلار» به معنی همه زمین وآسمان بر حسین گریه می‌کنند بود.

او افزود: این شعر نوحه معروفی از مرحوم عبدالحسین متخلص به «خازن» از شاعران دوره مشروطه است که محمدحسین شهریار نیز در یک غزل بیت نخست آن را تضمین کرده و به این نوحه‌سرای معروف ادای احترام کرده است.

او با بیان اینکه بزرگداشت آیین‌های عاشورایی طی سالیان متمادی در بین مردمان ایران و جهان باعث حفظ و گسترش معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی بوده است بر اهمیت معرفی شدن پیرغلامان به عنوان افرادی که ظرفیت مرجعیت اجتماعی را دارند تاکید کرد.

او گفت: تلاش‌های صادقانه پیر غلامان حسینی باید برای نسل جوان ثبت شود و روشن نگه‌داشتن چراغ ادبیات حسینی چه در حوزه مداحی و چه در سرایش اشعار حسینی بسیار ارزشمند است.

او با اشاره به میزبانی آذربایجان شرقی گفت: این همایش باید درخورشان درگاه باعظمت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باشد و شهر تبریز به‌عنوان خاستگاه تشیع در ایران با قدمتی که در برپایی آیین‌های سوگواری دارد میزبان شایسته‌ای برای پیر غلامان است.

محمدزاده قائم مقام دبیر ستاد هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی یادآور شد: پیرغلامان ذخایر معنوی و مروج فرهنگ ناب عاشورایی هستند و باید به نحوی شایسته مورد تجلیل قرار گیرند.

صفری مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی گفت: از حدود ۲ ماه پیش کار ستاد استانی اجلاس شروع شده و هفت کمیته تبلیغات و فضاسازی شهری، علمی و فناوری، تشکل‌های دینی و مذهبی، اجرایی و اطلاع‌رسانی، امنیت، انتظامات، تدارکات و پشتیبانی ذیل ستاد مشغول فعالیت هستند.

صفری گفت:  اختتامیه اجلاس نیز دیروز  ساعت ۲۱ در مصلای بزرگ تبریز برگزار شد.

 

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.