سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جعفری:

رویداد سوگواره «راه دل» رویداد ارزشمند هنری است

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه رویداد سوگواره «راه دل» یک رویداد بسیار ارزشمند هنری است، گفت: هر صحنه‌ای توسط عکاسان ثبت می‌شود، ارزشمند و ماندگار است، اما زمانی که این ثبت اثر در حوزه آئینی و اهل بیت (ع) باشد، ارزش آن اثر دوچندان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرتضی جعفری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آغاز نشست تخصصی عکاسی سوگواره «راه دل» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: هدف سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری بستر سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، ورزش و گردشگری بوده است.

او اضافه کرد: بخش‌های فرهنگی متولیان متعددی در شهر‌ها دارد و هر کدام این سازمان‌ها دستور کار‌هایی دارند که می‌تواند باعث ایجاد همپوشانی شود و این موضوع در بخش فرهنگ و هنر بیشتر است.

جعفری افزود: در این سازمان به دنبال استعداد یابی در حوزه ورزش هستیم و در حوزه فرهنگی هم توجه به حوزه فرهنگ شهروندی یکی از اهداف این سازمان است که اساس و بن مایه شکل گیری مدنیت و تمدن در فرهنگ شهروندی نهفته است و این فرهنگ شهروندی باعث آرامش، پیشرفت و امنیت در شهر و زندگی می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که اساسی که در حوزه‌های فرهنگی شکل گرفت فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی بود و فعالیت کردن در حوزه فرهنگ شهروندی و استفاده از ابزار‌های هنری، علمی و پژوهشی به همراه معرفی بافت و ظرفیت‌های فرهنگی بوده است، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های مفصلی در زمان‌های مختلف شکل گرفته است.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه کسانی که به هنر از دیدگاه پژوهشی نگاه می‌کنند آن را بین علم و هنر می‌دانند و یا هر ۲ آن محسوب می‌کنند تفاوت‌هایی در حوزه علم و هنر وجود دارد، تاکید کرد: در علم با امور ثابت و با پیش فرض‌هایی مواجه هستیم و هرچه زیاد تکرار شود به قانون تبدیل می‌شود.

او با اشاره به اینکه اگر در حوزه معرفتی قوانین موضوع را یاد بگیریم نسبت به آن موضوع عالم می‌شویم، ولی نمی‌توانیم از آن موضوع وارد حیطه هنر شویم شاید علم ادبیات را یاد بگیریم، ولی نمی‌توانیم به هنر ادبیات برسیم، افزود: آنچه وجه تمایز بین هنر و علم تعریف می‌شود، خلاقیت است و لازمه داشتن خلاقیت استعداد است و کسانی در حوزه هنر موفق‌تر هستند، که این ظرفیت داشته باشند.

جعفری با اشاره به اینکه در ادبیات از طریق واژگان از محیط خیالی شاعر وارد می‌شویم و از طریق واژه آن را به مخاطب ارائه می‌کنیم، تاکید کرد: برداشت مخاطب از مطلب شاعران یک برداشت آزاد است که در حوزه شعر حافظ هم همین موضوع را شاهد هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ضمن تشکر از عکاسان استان فارس که در حوزه عکس به خوبی در ارائه عکس‌ها و تصاویر بصری به مردم ارائه می‌کنند، تاکید کرد: رویداد سوگواره «راه دل» یک رویداد بسیار ارزشمند هنری است.

او با قرائت بیت شعری با این مضمون «ما نمانیم و عکس ما ماند؛ گردش روزگار برعکس است»، تاکید کرد: هر صحنه‌ای توسط عکاسان ثبت می‌شود، ارزشمند و ماندگار است، اما زمانی که این ثبت اثر در حوزه آئینی و اهل بیت (ع) باشد، ارزش آن اثر دوچندان می‌شود.

جعفری با یادآوری این مطلب که اربعین با دل‌ها بازی می‌کند و هنر عکاسان آئینی مضاعف است که قالب هنرمندانه عکاسی و همچنین عشق بازی‌های حضرت سیدالشهدا (ع) در راه معبود ابدی به تصویر می‌کشند، افزود: امیدوارم توانسته باشیم که دین خود را به موضوع اربعین ارائه کرده باشیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.