سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت تغییر آرایش رسانه‌ای

یک کارشناس رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از ضرورت تغییر آرایش رسانه‌ای کشور از حالت پدافندی به آفندی خبر داد.

سینا قربانی کارشناس ارشد مطالعات رسانه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: انقلاب اسلامی مدل حکومتی مبتنی بر جهان بینی خاصی را ایجاد کرده که ارزش‌ها و ایده‌آل‌های نظام سلطه را در همه ابعاد و زمینه‌ها به چالش کشاند و به‌جای تبعیت از مکاتب مختلف کمونیستی، لیبرالیستی و... خواهان ترویج رویکردی جدید و متفاوت و البته متضاد با این مکاتب بود.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهاجم‌ها و بحران‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار داشته است، افزود: بدیهی است هر کجا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیز نیاز است.

قربانی با اشاره بر اینکه متاسفانه در ۸ سال گذشته از کارکرد‌های رسانه در کشور برای عبور از بحران‌ها استفاده نشده است، ادامه داد: رسانه در امور مربوط به نهاد‌های اجتماعی مهمی مانند خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، حقوق و اخلاق تاثیری وسیع وعمیق دارند و از این امور تاثیر نیز می‌پذیرند.

این کارشناس رسانه افزود: رسانه‌ها در جهان امروز، با کنترل محتوا و شناخت سلایق کاربران به مخاطبان می‌گویند به چه چیزی توجه کنند و با تحولات تکنولوژی در دو دهه اخیر، فصل جدیدی از حکمرانی رقم خورده است.

او با بیان اینکه این تحولات شرایط جدیدی را در عرصه فرهنگ و رسانه ایجادکرده و منجر به بروز مسائلی جدید در حوزه حکمرانی فرهنگی شده است، گفت: اگر چه با مرور سیاستگذاری‌های فرهنگی در تجربه چهل سال اول جمهوری اسلامی ایران، می‌توان قوت‌ها و ضعف‌های مشهود و نامشهود را فهرست کرد، اما امروز نظام مطبوعاتی کشور در اقناع مخاطب عقب مانده و برای جبران این عقب‌ماندگی نیازمند استفاده از کارکرد‌های تخصصی رسانه و تغییر حالت از پدافندی به آفندی است.

مرز‌های رسانه‌ای ایران ، بی دفاع!

قربانی با تاکید بر اینکه تاثیرات تهاجمات فرهنگی و جنگ شناختی از طریق رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت:همانطور که رهبر انقلاب اسلامی تاکید فرمودند ما در کار رسانه‌ای عقب هستیم و باید این عقب ماندگی جبران شود.

او افزود: رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، در مراحل مختلف بحران نقش اساسی ایفا می‌کنند و نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران زایی و بحران زدایی، امیدزایی و امید زدایی، در عصر حاضر غیر قابل انکار است.

این پژوهشگر حوزه رسانه، ادامه داد: بررسی عملکرد رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی کشور نشان می‌دهد در سال‌های گذشته از ابزار رسانه و کارکرد‌های آن به خوبی استفاده نشده و به نوعی مرز‌های رسانه‌ای کشور بی دفاع مانده است.

سینا قربانی با اشاره بر اینکه آزادی و مسئولیت، دو روی یک سکه هستند و همانگونه که رسانه‌ها حق دارند از دولت و نهاد‌های مرتبط انتقاد کنند، در قبال مصالح و منافع ملی و پاسخ به نیاز‌های جامعه مسئولیت دارند، گفت: لازمه تغییر آرایش رسانه‌ای و اجرایی نمودن راهبرد‌های جدید، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و انقلابی است.

انتهای پیام / ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.