سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۴۴نیروی کار خارجی غیرمجاز در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از شناسایی ۱۴۴ نیروی کار خارجی غیر مجاز از ابتدای امسال تا کنون در استان خبر داد.

مهرداد جهاندیده مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: بازرسان کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ۴۲۵ مورد بازرسی از واحد‌های کارگری، صنعتی و خدماتی سراسر استان انجام دادند که در پی آن، ۱۴۴ کارگر خارجی فاقد پروانه کار شناسایی شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بعد از شناسایی اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه در استان، در مرحله نخست رویکرد این مجموعه جایگزینی نیروی کار ایرانی است در این مدت ۵۰ نیروی کار ایرانی جایگزین نیروی کار غیرمجاز خارجی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این مدت ۸۸۰ میلیون ریال جریمه در زمینه استفاده غیرمجاز از اتباع بیگانه به کارفرمایان آن‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: با توجه به تعیین حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال، مطابق با بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمد‌های دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده و یا در مشاغلی بجز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد یعنی چهار میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۵ ریال برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود.

جهاندیده افزود: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد و همچنین در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایان در صورت بکارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه کار و یا افرادی که اعتبار پروانه کار آن‌ها منقضی شده باشد با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، برابر قانون از ۹۱ تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: لازم است تا مدیران واحد‌های کارگاهی، کارخانه‌ها، اصناف و ادارات از بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز بعنوان نیروی کار خودداری کرده و در صورت نیاز به تخصص کارگر خارجی، برای اخذ مجوز از مجاری قانونی نسبت به دریافت پروانه کار اقدام کنند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.