سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنتاکتور چیست و ساختار آن چگونه است؟

در یک تعریف ساده می توانیم این گونه بگوییم که کنتاکتور یک وسیله کنترلی الکترومکانیکی به شمار می رود که به منظور ایجاد ارتباط بین بار و منبع تغذیه یا قطع آن از این وسیله استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در یک تعریف ساده می توانیم این گونه بگوییم که کنتاکتور یک وسیله کنترلی الکترومکانیکی به شمار می رود که به منظور ایجاد ارتباط بین بار و منبع تغذیه یا قطع آن از این وسیله استفاده می شود. کنتاکتور به رله شباهت بسیار زیادی داشته است. اما در خصوص استفاده با رله متفاوت می باشد چرا که در هنگام جریان های پایین از رله استفاده میگردد ولی وقتی جریان بالا در کار باشد کنتاکتورها کاربرد داشته اند.

با توجه به کاربرد کنتاکتور و بار متصل به آن دارای تعداد کنتاکت های متفاوت نیز می باشد و معمولاً به دو حالت این کنتاکت ها قرار دارند و شامل (معمولاً باز) یا (معمولاً بسته) هستند. رایج ترین موردی که از کنتاکتور استفاده می شود برای استارتر می باشد که به منظور روشن و خاموش کردن تجهیزاتی همانند موتور استفاده میگردد.

از نظر ساختار کنتاکتور به سه بخش تقسیم بندی می گردد که شامل بوبین یا الکترومگنت، محفظه یا قاب و کنتاکت‌ها می باشد و دارای انواع مختلفی نظیر سوئیچ تیغه چاقویی، کنتاکتورهای دستی، کنتاکتورهای مغناطیسی می باشد.

زمانی که کنتاکتورها به جای کلید ها استفاده شوند مزیت هایی را به دنبال خواهند داشت که به صورت خلاصه میتوان گفت کنتاکتورها در تعداد دفعات بالا قابلیت قطع و وصل شدن را خواهند داشت به همین جهت نسبت به کلید ها دارای طول عمر بالاتری هستند.

کنتاکتورها توانایی طراحی مدارهای فرمان اتوماتیک را داشته اند و می توانیم به تایمر ها یا فتوسل ها اشاره کنیم که پس از نصب آنها عمل قطع و وصل کردن برق بدون اینکه نیاز به دخالت انسانی توسط آنها انجام میگردد؛ همچنین سرعت قطع و وصل زیاد و امکان کنترل از راه دور از مزیت های استفاده از کنتاکتورها بجای کلیدهای می‌باشد.

کابل برق و انتخاب مناسب ترین آن

زمانی که یک یا چند سیم در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و به واسطه لایه‌های محافظی پوشیده شده باشند با عنوان کابل برق شناخته می شوند. کاربردهای کابل برق بسیار گسترده و وسیع است و در تاسیسات الکتریکی نیز از آنها استفاده می شود.

از نظر ساختمان کابل برق به تقسیم بندی های نظیر هادی کابل برق، عایق کابل برق، غلاف کابل برق می گردد.

با توجه به اینکه هر کابل برق با سطح مقطع معین می باشد می تواند انتقال جریان مشخص را انجام بدهد که اگر از حد آن فراتر رود سبب کاهش عمر کابل برق یا سوختن آن خواهد شد و گاهی حوادثی را نیز به وجود می آورد.

پس سه اصل مهم را در طراحی یک شبکه باید در نظر گرفت که شامل این موارد می باشد: نباید افت ولتاژ از حد مجاز فراتر رود ، جریان برق از حد مجاز جریان کابل برق نباید بیشتر باشد، محاسبات اقتصادی در خصوص سطح مقطع که انتخاب شده از لحاظ افت توان باید انجام گردد.

با توجه به اینکه کابل برق یکی از موارد حساس استفاده شده در ساختمان ها به شمار می رود باید در زمان خرید دقت لازم را داشته باشید که دارای کیفیت لازم و استاندارد های ضروری باشد. چرا که خرید کابل برق و سیم بدون غیراستاندارد و تقلبی از دلایل وقوع آتش سوزی خواهد بود.

قیمت کابل برق

 سیم و کابل برق دارای قیمت های مختلفی می باشند که معمولاً با توجه به میزان، کیفیت و خلوص مس که در هادی آنها به کار رفته قیمت سیم و کابل برق مشخص میشود؛ در واقع برندهای متفاوت از میزان مس متفاوتی استفاده می کنند که سبب اختلاف می شود. البته از دیگر عواملی که تاثیر مستقیم بر روی سیم و کابل برق دارند می‌توان به تنوع محصولات، استانداردهای جهانی، جنس روکش به کار رفته در تولید کابل برق و غیره نیز اشاره کرد.

معرفی بهترین مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی، برق صنعتی

تهران برق یکی از بزرگترین مرجع های خرید تجهیزات برق و روشنایی و برق صنعتی می باشد که شما می توانید با ورود به فروشگاه اینترنتی آن تجهیزات برقی شامل لامپ، چراغ روشنایی، سیم و کابل، کنتاکتور، اینورتر، کلیدها، قطعات جانبی و غیره را خریداری نمایید.

این مجموعه با سابقه چندین ساله خود و تجربه های موفق در طول سالهای کاری، تمامی تلاش خود را در خصوص پخش و توزیع تجهیزات برق روشنایی، برق صنعتی و همچنین سیم و کابل، تجهیزات ضد انفجار، هیدرولیک، اتوماسیون صنعتی و غیره به کار گرفته تا بتواند بهترین محصولات را با منصفانه ترین قیمت ها در اختیار مشتریان عزیز قرار بدهد و جلب رضایت مشتری را در اولویت کاری خود قرار داده است.

 

 انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، کنتاکتور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.