سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حمایت صندوق نوآوری از حضور دانش بنیان‌ها در بورس

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری گفت: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی شرایطی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور ورود به بازار سهام فراهم شده است.

سیاوش صمیمی، مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌های توسعه و پیشرفت به مبالغ نسبتا بالایی نیاز دارند و امکان تامین آن‌ها به تنهایی از طریق اخذ تسهیلات بانکی میسر نخواهد بود، بنابراین لازم است از روش‌های جایگزین از جمله افزایش سرمایه با انتشار سهام جدید و یا انتشار اوراق بدهی استفاده کنند که اصولاً نیازمند مراجعه به بازار سرمایه است.

او افزود: در روش انتشار سهام، شرکت‌ها با ارائه سهام جدید در فرآیند افزایش سرمایه، شرایط را برای ورود سرمایه گذاران جدید فراهم می‌کنند و از این طریق به تامین مالی می‌پردازند اما در روش تامین مالی مبتنی بر بدهی، شرکت‌ها می‌توانند از طریق گرفتن وام و تسهیلات یا انتشار اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه، نیاز مالی خود را برطرف کنند.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری گفت: به تازگی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شرایطی برای حمایت از شرکت‌ها به منظور توانمندسازی آن‌ها در راه ورود و پذیرش سهام‌شان در بازار سهام فراهم شده است که این کار سبب شد تا تامین مالی این قبیل شرکت‌ها از روش‌های جایگزین نیز ممکن شود.

صمیمی با اشاره به اینکه ورود شرکت‌ها به بورس مزایایی بسیاری را به همراه خواهد داشت، افزود: سهولت در افزایش سرمایه و تامین منابع از بازار سرمایه از جمله مزیت‌های ورود شرکت‌ها به بازار بورس است؛ همچنین ورود شرکت‌ها به بورس سبب می‌شود تا سرمایه و سهام این شرکت‌ها نقد پذیر شود که این موضوع منجربه افزایش اعتبار شرکت و امکان ترهین سهام شان در راستای تامین مالی از طریق بدهی یعنی اخذ وام بانکی یا امکان انتشار اوراق بدهی، خواهد شد.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری  بیان کرد: بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه پذیرفته شده اند و سهامشان در بازار‌های مختلف بورس عرضه شده که این امر بیانگر رشد و شکوفایی این شرکت‌ها در زمینه کاری خودشان است.

او افزود: شرکت‌هایی که به بازار بورس ورود پیدا کرده‌اند، از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بهره‌مند می‌شوند، این صندوق  آمادگی دارد که یا خود به عنوان رکن ضامن، ضمانت آن شرکت را بپذیرد یا آنکه بخشی از هزینه‌های رکن ضامن (که معمولا یک بانک تجاری یا بانک سرمایه‌گذاری است) را بر عهده بگیرد، همچنین این امکان وجود دارد که بخشی از هزینه‌های ارکان پذیره‌نویس یا بازارگردان را پرداخت کند.

صمیمی بیان کرد: این خدمت که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی با عنوان صکوک نوآوری عرضه شده، با همکاری شرکت فرابورس ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام است؛ بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر ارائه حمایت‌های مالی به شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس در تلاش است تا شرکت‌های هم سطح دارای پتانسیل‌های لازم نیز، وارد بازار بورس شوند.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: معاونت سرمایه‌گذاری و معاونت توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی برای ترغیب هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان برای ورود و پذیرش در بازار‌های سهام رسمی کشور برنامه‌های لازم را در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده اند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.