سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارفرما می تواند کارگر را به تزریق واکسن اجبار کند؟

مشاور روابط کار گفت: با توجه به شرایط کاری کارگران بهتر است همه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا واکسن دریافت کنند

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اکبر قربانی مشاوره روابط کار و تامین اجتماعی در برنامه کارگر ایرانی درباره واکسیناسیون اجباری کارگران در کارگاه‌ها گفت: در موضوع واکسیناسیون کرونا تمام مسئولان تاکید بر این دارند که تمام مردم واکسن تزریق کنند در حال حاضر بیش‌تر شرکت‌ها به ما مراجعه می کنند تا با هماهنگی بهداشت واکسیناسیون کارگرانشان در محل کار انجام شود که کار بسیار خوبی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران بیان کرد: تزریق واکسن به نفع جامعه کارگری است چون  بیش‌تر کارگران در سوله ها و واحدها داخل سالن نزدیک به هم کار می کنند و این موضوع قطعا شیوع بیماری را در بین کارگران گسترش می دهد با همه ی این ها اجبار کارگران برای تزریق واکسن قانع کننده نیست ولی کاری که برخی کارفرمایان دارند برای کارگاه و کارگران انجام می‌دهند درست است تا کارگران در صف‌های طولانی تزریق واکسن نروند اما در نهایت تصمیم‌ گیرنده خود کارگر است و می‌تواند با کارفرما رایزنی کند و همان واکسنی که می خواهد را تزریق کند.

سنوات به کارگری که کم تر از یک سال کار کرده باشد تعلق می گیرد؟

قربانی با بیان این که ماده 31 و 24 قانون کار به این موضوع می پردازد تصریح کرد: در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد به مدت یک سال یا بیش‌تر به کار خود اشتغال داشته است برای هر سال سابقه براساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار پرداخت نماید که این مسئله به نام حق سنوات هم نام برده می‌شود.

وی افزود: شورای عالی کار پایه سنوات را برای هر سال تعیین می‌کند و می‌گوید اگر کارگری یک سال سابقه کار داشته باشد کارفرما مکلف است آن پایه را به حقوق اضافه کند.

اگر شرکتی سنوات هر سال را تسویه کرده باشد کارگر می‌توان در انتهای کار تمام سنوات را بر حسب سال آخر محاسبه و دریافت کرد؟

این مشاور روابط کار و تامین اجتماعی ادامه داد: ماده ۳۱ قانون کار می‌گوید: چنانچه خاتمه قرارداد کار به لحاظ از کارافتادگی کلی و یا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما باید بر اساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر‌ سال سابقه خدمت حقوقی به میزان ۳۰ روز مزد به وی پرداخت نماید. ‌این وجه علاوه بر مستمری ازکارافتادگی و یا بازنشستگی کارگر است که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

قربانی اظهار کرد: قانون می‌گوید بر اساس آخرین مزد یعنی در آخرین سالی که کارگر بازنشسته یا از کار افتاده شده  یا به هر دلیلی قطع رابطه کرده است  این مبلغ باید محاسبه شود. بر اساس رای دیوان عدالت مبلغ سنوات کارگر برای ۳۰ سال محاسبه می شد و آن‌هایی که سال‌های قبل به کارگر  پرداخته کرده بودند علی‌الحساب محسوب می شد و از مبلغ آخری کم می‌شد اما این موضوع در بحث روابط کار به نتیجه‌ای نرسید.

او افزود: این موضوع فقط برای کارگرانی است که مدت قرارداد آن‌ها بیش‌تر از یک سال باشد یعنی کارگری که مدت قراردادش از یک سال کم تر بوده است به او تعلق نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید

نحوه محاسبه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
داریوش شهابی
۱۶:۵۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
باسلام و عرض وقت بخیر
من ۱۷ سال سابقه کار دارم، واکسن کرونا نزدم و کارفرما،مانع حضورم در محل کار شده است.
آیا کارفرما چنین حقی دارد؟ ممانعت از ورود من به محل کار به معنی اخراج هست؟ حقوق روزهایی که در محل کار حصور ندارم، باید پرداخت شود؟
اگر به معنی اخراج هست، تصفیه سنوات و حقوق چطوری باید محاسبه شود؟