سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنکارا: آمریکا برای حضور در منطقه باید با ترکیه متحد شود

وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که این کشور قدرتی در منطقه غرب آسیا است و آمریکا باید برای حضور در منطقه با آن همکاری کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، در مصاحبه با نشریه حریت از همکاری آمریکا و ترکیه گفت و مدعی شد آنکارا در منطقه قدرت بزرگی محسوب می‌شود که واشنگتن برای حضور در منطقه به آن احتیاج دارد.

وزیر دفاع ترکیه در ابتدای این مصاحبه گفت: «ترکیه و آمریکا با حُسن نیست با مسائل افغانستان برخورد خواهند کرد. همکاری مثبت دو طرف در رویکرد سیاسی آمریکا مشهود است.»

زمانی که از او درباره روابط آمریکا و ترکیه در چند وقت اخیر پرسیده شد، او در پاسخ گفت: «حداقل رو به وخامت نرفته است. من فکر می‌کنم همکاری نزدیک در فرودگاه کابل برای تخلیه نیرو‌ها حداقل در رسانه‌های آمریکایی با رویکردی مثبت به نمایش گذاشته شد.»

حلوصی آکار سپس با اشاره به امنیت و تحولات اخیر در افغانستان گفت: «ترکیه یک قدرت در منطقه محسوب می‌شود که نفوذ بالایی دارد و این مسئله هر روز به هدایت رئیس‌جمهور ما توسعه پیدا می‌کند.»

او در ادامه افزود: «ترکیه برای آمریکا متحدی قوی و کارآمد است و واشنگتن با همکاری ما، می‌تواند در منطقه حضور داشته باشد.»

این مقام ارشد ترک در ادامه گفت: «آنکارا از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) قصد هماهنگی با متحدان خود در سوریه را داشت، اما در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) آمریکا تصمیم خود را تغییر داد و تمایل به همکاری با گروه تروریستیِ یگان‌های مدافع خلق (YPG) پیدا کرد.»

از سال ۲۰۱۹ خرید سامانه هوایی اس-۴۰۰ باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه و آمریکا شد. واشنگتن خواستار امتناع ترکیه از معامله با روسیه و در عوض خرید سامانه‌های آمریکایی پاتریوت بود.

واشنگتن تهدید کرد اگر ترکیه از خرید اس-۴۰۰ صرف نظر نکند، امکان تعویق یا لغو فروش جدیدترین جنگنده‌های اف- ۳۵ به این کشور و یا اعمال تحریم براساس قانون «مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم» موسوم به «کاتسا» وجود خواهد داشت، اما با این حال ترکیه حاضر به عقب‌نشینی نشد و به مذاکرات خود درخصوص دریافت محموله دوم اس-۴۰۰ ادامه داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.