سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت ودرمان آموزش پزشکی عنوان کرد:

40 درصد محصولات علمی کشور مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی است

کمتر از 10 درصد اعتبارات پژوهشی مربوط به وزارت بهداشت ودانشگاه های پزشکی بوده و این درحالي است که 40 درصد محصولات علمی کشور مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مرضیه دستجردی وزیر بهداشت در هفتمین گردهمایی دامپزشکان علوم بالینی ایران كه امروز 28 دی ماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: مباحث مشترک انسان و حیوان از لحاظ فیزیولوژيکی به هم نزدیک است و بايد رویکرد مناسبي دراین زمینه داشته باشیم و اين نيازمند تعاملات بین وزارت بهداشت و دانشکده دامپزشکی است.
وی در ادامه افزود: گام های بزرگی در وزارت بهداشت درسال گذشته بر داشته شده است وبا توجه به اینکه کمتر از 10 درصد اعتبارات پژوهشی مربوط به وزارت بهداشت است با اين حال علوم پزشكي ايران در نمایه اسکوپوس 30 درصد مقالات علمی و در پايگاه استنادي  آي اس آي 40 درصد مقالات را به خود اختصاص داده است . حیطه پزشکی بسیار تاثیر گذار در پژوهش و تولید محصولات علمی است.
وی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون در تمام هیئت های امنای دانشگاه های علوم پزشکی 3 درصد اعتبارات دانشگاه ها به پژوهش اختصاص یافته است زیرا آینده ما در پژوهش است.

** دشمنان از متخصصان و اساتید ما می ترسند


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنان از بمب اتمی و حمله نظامی نمی ترسند و آنها از مغزها،جوان ها و محققین و اساتید ما می ترسند و هر چقدر ما را بیشتر تهدید کنند ما بیشتر راه خود را طی می کنیم. این واقعیتی است که در سال گذشته کشورمان شیب تندی در رشد علم داشته ودر سال 2010 تا سال 2011 پیشرفت 20 درصدی داشته ایم که این بی نظیر بوده و اين در حالي است كه چین 15 درصد و آمریکا تنها 4 درصد رشد داشته است.
وزير بهداشت افزود: محققان کشور ما راه خود را پیدا کرده اند و اینکه جوان ها را که سلاحی ندارد ترور می کنند بر ما انگیزه ای است که راه خود را پیش گیریم و جهان بهتری و دنیای آبادتری برای خود و جهان بسازیم.
وی خاطر نشان کرد: در 15 سال پیش رتبه ما در اسکوپوس در زمیه علوم پزشکی 51 بوده و در سال گذشته به 23 رسیدیم و امسال رتبه ما به 19 رسیده  و 4 رتبه ارتقا تا پایان سال 2011 داشته ایم و همچنین 2 سال پیش 280 مرکز تحقیقاتی داشته ایم و الان 410 مرکز تحقیقاتی در کشور داریم.

** 70 درصد بیماری ها به طور مشترک بين انسان و حیوان است

وحید دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بیماری های مشترک انسان وحیوان و دام بسیار فراوان است اگر بیماری مخزن حیوانی نداشته باشد به راحتی ریشه کن می شود.
وی با بیان اینکه 70 درصد بیماری ها مشترک بين انسان وحیوان است، تصریح کرد: از مجموع 1415 گونه عوامل بیماری زا 868 بیماری مشترک حیوان و انسان را داریم و همچنین در بین بیماری های نو پديد که 175 گونه شناسایی شده 132 بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده است.
وی در ادامه افزود: ما مدافع جامعه دامپزشکی هستیم زیرا این ها به نظام سلامت مرتبط است و از لحاظ علمی وخدماتی آمادگی همکاری های مشترک وجود دارد و دوستان دامپزشک نیز با ورود به حیطه طرح های کلان دامپزشکی در پیشبرد اهداف دانشکده دامپزشکی کوشا باشند./ط2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.