سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای توافقنامه جدید نظامی بین ژاپن و ویتنام

وزیران خارجه ژاپن و ویتنام قرارداد نظامی جدیدی را امضا کردند که طی آن صادرات تجهیزات و فناوری دفاعی ژاپن به ویتنام امکانپذیر می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ژاپن و ویتنام در شرایطی که نگرانی‌ها درباره افزایش نفوذ نظامی چین وجود دارد، قرارداد جدیدی را امضا کردند که صادرات تجهیزات و فناوری دفاعی ساخت ژاپن را به هانوی امکان پذیر می‌کند. توکیو می‌گوید این توافق مشارکت دفاعی ژاپن و ویتنام را به «سطح جدیدی» می‌رساند.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت: این قرارداد که روز شنبه امضا شد، مشارکت دفاعی دو کشور را به سطح جدیدی می‌رساند و ژاپن و ویتنام قصد دارند روابط دفاعی خود را از طریق تمرینات مشترک چند ملیتی و دیگر وسایل تقویت کنند.

وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: جزئیات مربوط به انتقال تجهیزات خاص از جمله شناور‌های دریایی در مذاکرات بعدی بررسی خواهد شد.

دیدار کیشی با  «فن وان گیانگ»، وزیر دفاع ژاپن در هانوی همزمان با سفر دو روزه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به پایتخت ویتنام بود.

در سفر اخیر وانگ یی به ویتنام، اعلام شد که پکن قصد دارد سه میلیون دوز واکسن کرونا را به ویتنام اهدا کند. وانگ یی همچنین ابراز کرد که چین و ویتنام باید از هرگونه اقدام یکجانبه در رابطه با دریای جنوبی چین که می‌تواند شرایط را پیچیده و اختلافات را بیشتر کند، خودداری کنند.

وزارت دفاع ژاپن با اشاره به اقدامات قاطعانه چین در آب‌های مورد مناقشه گفت که دوطرف بر اهمیت حفظ آزادی ناوبری و پرواز‌های اضافی در منطقه هند و اقیانوس آرام تاکید و همچنین همکاری در زمینه‌های مختلف دفاعی از جمله امنیت سایبری توافق کردند.

این وزارتخانه گفت: وزیر دفاع مخالفت شدید ژاپن را با هرگونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضع موجود یا هرگونه فعالیتی که تنش‌ها را تشدید کند،  ابراز کرد.

ویتنام و چین بر سر جزایر اسپراتلی و پاراسل در دریای جنوبی چین اختلافات ارضی دارند. ژاپن و چین نیز درگیر مناقشات سرزمینی هستند و توکیو مرتباً به حضور گارد ساحلی چین در مجاورت جزایر سنکاکو ژاپن اعتراض می‌کند. مقامات ژاپنی می‌گویند کشتی‌های چینی به طور معمول آب‌های سرزمینی ژاپن در اطراف جزایر را نقض و گاهی اوقات قایق‌های ماهیگیری را تهدید می‌کنند.

توکیو به دنبال گسترش همکاری‌های نظامی فراتر از متحد دیرینه خود آمریکاست و موافقت نامه‌های مشابهی را با انگلستان، استرالیا، فیلیپین و اندونزی امضا کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.