سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ترمینال شرق، گره‌ای کور در میان پروژ‌ه‌های پایتخت/ آیا این پروژ‌ه ۳۰ ساله به سرانجام می‌رسد؟

ترمینال شرق تهران با گذشت ۳۰ سال و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد، اما هنوز بهره‌برداری آن پشت گوش مسئولان جاخوش کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پروژ‌ه‌های ناتمام و نیمه‌کاره در هر دوره از مدیریت شهری وجود دارند، مدیران و مسئولان آن دوره‌ها هم هر کدام برای خودشان دلایل و توجیهاتی دارند و این اصلا موضوع عجیب و غریبی برای شهروندان نیست، اما این بار صحبت از پروژ‌ه بسیار مهمی به نام «ترمینال شرق تهران» است که شروع به کار و مطالعات ابتدایی آن تقریبا از سال ۷۱ آغاز شده و تا امروز که در سال ۱۴۰۰ هستیم به سرانجام مشخصی نرسیده است و همچنان دارای پیچ و خم‌هایی سردرگم است و انگار قرار نیست این گره کور به دست کسی باز شود.

طبق آمار‌های اخیر، ترمینال شرق تهران حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و نکته مهم اینجاست که پایانه شرق به علت واقع شدن در نقطه گره ترافیکی سه‌ راه تهرانپارس و همچنین مجاورت با بافت مسکونی و شهری باعث ترافیک و آلودگی بصری، صوتی و هوا برای ساکنان بافت‌های مجاور شده است که با افتتاح و بهره برداری از پایانه جدید این پایانه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک باعث حل قسمتی از مشکلات در حوزه حمل و نقل شود، اما گویا همچنان انجام این کار پشت گوش مدیران شهری جا خوش کرده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر دوره پنجم هم بر این باور بود که «پایانه جدید شرق با توجه به فضای گسترده‌ای که دارد، می‌تواند هم به شکل پایانه و هم به عنوان مرکز فرهنگی-اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد» و همچنین اعضای پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران هم از این ترمینال بازدید‌های متعددی داشتند، اما دردی از آن دوا نکرد!

حالا با توجه به این کم‌کاری‌ها محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر دوره پنجم در بهمن‌ماه سال ۹۹ گفته بود که «احداث ترمینال مسافربری همچون ترمینال فرودگاه هواپیما یا قطار جزء وظایف و مسئولیت‌های شهرداری نیست، لذا در مجموع تکمیل و راه اندازی پایانه شرق به عنوان ترمینال مسافربری به شیوه سنتی در دستور کار شهرداری نیست و این پایانه به عنوان بخشی از مجتمع صنایع خلاق و قطب گردشگری شرق تهران کارکرد نوین و ویژه‌ای خواهد داشت و امیدواریم این ترمینال در قالب جدید خود تا پایان این دوره شورا تکمیل و به کار گرفته شود»، اما اعضای شورای پنجم با شورای شهر خداحافظی کردند و شورای ششمی‌ها روی کار‌ آمدند، اما این پایانه هنوز بلاتکلیف است.

همچنین در ادامه محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پنجم هم بار‌ها اعلام کرده که «با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص رفع مشکلات و ادامه عملیات اجرایی پروژه پایانه جدید شرق تهران، تاکنون نه تنها هیچ گونه اتفاق جدیدی رخ نداده بلکه در تخصیص اعتبار لازم برای اتمام و بهره‌برداری از فاز اول این پروژه تا پایان مدیریت پنجم شهری اقدام موثری به چشم نمی‌خورد؛ متاسفانه هنوز در میان مدیران ارشد شهرداری برای ادامه دادن و یا رها کردن پروژه اختلاف نظر وجود دارد و شهرداری تهران به فوریت نسبت به هماهنگی مجموعه تحت مدیریت خود در جهت تعیین وضعیت نهایی پروژه و ادامه عملیات اجرایی پایانه جدید شرق اقدام کند.»

افزون بر این، در چهار سال اخیر پیشنهادات مختلفی در خصوص تغییر کاربری پایانه شرق مطرح شده و این مساله سبب مسکوت ماندن افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ شد و برخی از مدیران پیشنهاد دادند که این پایانه به یک فضای گردشگری یا فرهنگی و حتی شهربازی تبدیل شود، اما در این چهار سال پیشنهادات عملی نشد و تنها سبب مستهلک شدن ساختمان، تجهیزات و ... شد، حال شورای ششمی‌ها در بدو ورود خودشان به خیابان بهشت از ترمینال شرق صحبت‌هایی کردند، برای مثال سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: «ما نیازمند یک پایانه آبرومند هستیم که بتوانیم پاسخگوی نیاز مسافران از شرق و شمال کشور باشیم و پایانه شرق یک مکان خوبی است که باید به محض تشکیل کمیسیون‌های تخصصی شورا و استقرار شهردار جدید نسبت به تعیین تکلیف این پایانه اقدام بشود؛ متأسفانه در چهار سال اخیر با اینکه این پروژه درصد پیشرفت بالایی داشت و تنها نصب پله‌برقی و آسانسور آن باقی مانده بود، افتتاح نشد و مورد بهره‌برداری قرار نگرفت.»

در این راستا، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد که « ترمینال شرق ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شورای پنجم تصمیم گرفته است این ترمینال را به مجموعه‌ای با چند کاربری تبدیل کند که این موضوع مصوب شده و باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد،در غیر این صورت آن را لغو خواهیم کرد؛ خوشبختانه دولت جدید قول داده است که در زمینه حمل و نقل عمومی مساعدت داشته باشد و ما هم پیگیری می‌کنیم، البته مدیران ارشد شهرداری هم در این موضوع دخیل هستند».

با توجه به صحبت‌های اعضای شورای شهر پنجم و ششم، به نظر می‌رسد که شهرداری تهران باید بعد از ۳۰ سال، حداقل نگاه ویژه‌تری نسبت به این موضوع مهم داشته باشد، زیرا افتتاح و بهره‌برداری از این پایانه تاثیر بسیار زیادی می‌تواند در رشد حمل و نقل عمومی تهران داشته باشد، اما در ظاهر هم زیبا نیست که پروژه‌ای با چنین وسعتی، ۳۰ سال در بلاتکلیفی بماند و هیچ متولی نداشته باشد، امید است با ورود شهردار جدید تهران یعنی علیرضا زاکانی این پروژه سردرگم به سرانجام برسد و بتواند تا حدودی رضایتمندی شهروندان را جلب کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
آقا خواهشن به آقای زاکانی بگید مشکل منطقه گیشا تهران را هم حل کنه، این کسبه مرکز خرید نصر ما را روانی کردند. متاسفانه همه جا نفوذ دارند و هر چی شکایت می کنیم رسیدگی نمیشه. ایشون وعده مبارزه با فساد دادند، بفرمایند در منطقه گیشا گروه سازمان یافته مفسدین هستند، فقط ایشون جمشون کنه بده تحویل قوه قضاییه.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
90 درصد این پروژه بین سال‌های 86 تا 94 انجام شد
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
30 سال یه عمره واسه خودش خخخخخخخخخ متاسفم واسه این مدیریت
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
این نشون میده توی کشور ما هیچ چیز تاکید میکنم هیچ چیز سر جای خودش نیست