سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرعت لاک پشتی در پیچ و خم وعده‌ها/ جاده‌های ایلام در انتظار نگاه ویژه دولت سیزدهم

با گذشت ۵ سال از آغاز چهار بانده شدن مسیر ۱۰۲ کیلومتری خط ترانزیتی ایلام به مهران، این طرح به علت نبود اعتبارات هنوز آماده بهره برداری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، شبکه‌های ارتباطی (زمینی، هوایی و دریایی) از مهمترین و حساس‌ترین زیرساخت‌های هر کشوری هستند که در کنار ارتباط و اتصال مناطق مختلف، نمادی از توسعه یافتگی فرهنگی، مهندسی و معماری بشمار می‌روند.

احداث راه‌های مواصلاتی مناسب نقش مهمی در توسعه هر منطقه ایفا می‌کند و توسعه شبکه حمل و نقل ایمن می‌تواند در کنار دسترسی آسان، در جذب گردشگر، صادرات و واردات کالا و ... تاثیرگذار باشد.

در این میان توسعه راه‌های استان ایلام به واسطه قرار گرفتن در مسیر کنگره بزرگ اربعین حسینی و محور اصلی ترانزیتی غرب کشور برای صادرات کالا به کشور عراق بر کسی پوشیده نیست. استانی محروم که تا پیش از عادی شدن روابط بین دو کشور ایران و عراق، محروم‌ترین استان کشور با کمترین توسعه یافتگی بود.

 ایلام در مسیر سازندگی

با عادی شدن روابط دیپلماتیک بین ایران و عراق، حضور میلیونی زائران اربعین و صادرات کالا به این کشور جنگ زده، استان ایلام در مسیر سازندگی قرار گرفت.

توسعه استان ایلام را می‌توان در افزایش میزان اعتبارات عمرانی، توسعه فضا‌های بهداشتی، علمی، فرهنگی و... مشاهده کرد. اما آنچه که بیش از پیش برای همه مهم است توسعه کوره راه‌هایی است که به قتلگاهی برای رانندگان و مسافران تبدیل شده اند، محور‌هایی که گنجایش ترافیک کیلومتری زائران و تریلی‌های ترانزیتی را ندارند.

سرانجام و در کنار توسعه راه‌های ایلام در سال ۱۳۹۵ صحبت از ایجاد آزادراه ایلام به مهران به میان آمد، مهمترین محور ترانزیتی در غرب کشور که از آن به عنوان شاهراهی برای توسعه صادرات کالا به کشور عراق یاد می‌شد.

محور ایلام به مهران چهاربانده می‌شود

در آن روز‌ها که هنوز خبری از کرونا ویروس و جولان بی رحمانه آن نبود ، ایلام همه ساله میزبان عاشقانی بود که برای رسیدن به حرم دوست خود را از جای جای کشورمان به این استان می‌رساندند ، خیل زائران به حدی بود که مسئولان کشوری برای تسهیل در تردد آن‌ها اقدام به ایجاد آزادراه ایلام به مهران کردند.محوری که هم قرار بود ایلام را از بن بست درآورد و هم در روان سازی ترافیک نقش ایفا کند، هنوز پس از این همه سال هنوز محقق نشده است.

کمبود اعتبارات سد راه توسعه ایلام

افزایش روز افزون صادرات کالا به کشور عراق در کنار جمعیتی که برای زیارت عتبات عالیات خود را به مهران می‌رسانند حکایت از آن دارد که مسئولان باید توجه ویژه‌ای به راه‌های این استان داشته باشند، نه اینکه با تزریق اعتبارات قطره چکانی و وعده‌های سرسری مسئله را از سر خود باز کنند.

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت چهاربانده شدن راه ایلام به مهران گفت: عملیات اجرایی این محور از سال ۱۳۹۵ با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان آغاز شد.

بهادری افزود: با هدف تسریع در انجام پروژه، این طرح در سه قسمت به پیمانکاران واگذار و هم اینک با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

او عامل اصلی طولانی شدن اجرای طرح را عدم تزریق به موقع اعتبارات دانست و تاکید کرد: پیمانکاران هم اینک با ۱۴۰ میلیارد تومان طلب در حال اجرای پروژه هستند.

یادمان باشد به درازا کشیده شدن طرح‌های عمرانی در کنار مشکلاتی که برای مردم بوجود می‌آورد باعث تحمیل هزینه نگهداری برای کارفرما نیز می‌شود، چرا که برای جلوگیری از فرسوده شدن قسمت‌هایی که نیمه کاره رها می‌شوند نیز باید اعتبار در نظر گرفت.

جدای از نبود اعتبارات و به درازا کشیده شدن تکمیل طرح چهار بانده شدن محور ایلام به مهران آنچه که رانندگان و مسافران را بیشتر رنج می‌دهد وعده‌های مدیرانی است که بدون پشتوانه علمی و عملی به مردم می‌دهند.

امید‌های واهی داد مردم را درآورد

محمد عیدی نیا از شهروندان مهرانی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به مشکلات این طرح گفت: هر ساله در روز‌های نرسیده به اربعین شاهد بازدید مسئولان کشوری و استانی از طرح چهاربانده شدن محور ایلام به مهران و اعلام وعده از سوی دولتمردان برای تکمیل طرح تا اربعین سال بعد هستیم، رویایی که در طول این سال‌ها هنوز محقق نشده است.

این شهروند مهرانی با درخواست از مسئولان برای تکمیل طرح افزود: مسیر ایلام به مهران هرساله در روز‌های منتهی به اربعین حسینی با افزایش میزان تردد‌ها به قتلگاهی برای رانندگان و مسافران تبدیل می‌شود، صحبتی که رئیس پلیس راه استان نیز آن را تایید می‌کند.

۱۵ درصد تصادفات جاده‌ای که مربوط به محور ایلام به مهران است

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما محور ایلام به مهران را پر تردد‌ترین محور استان برشمرد و گفت: ۱۵ درصد از تصادفات جاده‌ای استان در این محور اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به وجود چندین نقطه حادثه ساز در طول محور از مسئولان خواست نسبت به بهسازی و تکمیل چهاربانده شدن آن اقدام کنند.

 مردم به افتتاح طرح در آینده نزدیک امیدوار باشند؟

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به ضرورت تکمیل این طرح گفت: درصورت تزریق به موقع اعتبارات، عملیات چهار خطه شدن محور ایلام به مهران تا سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

امیدواریم این وعده آقای مدیر به مانند سایر وعده‌های مدیران پیشین در پیچ و خم اعتبارات به حال خود رها نشود.

به هر حال تسریع در انجام طرح‌های عمرانی یکی از اصلی‌ترین مطالبه مردم استان ایلام است، طرحی که در کنار توسعه نقش مهمی در عمران و آبادانی ایلام در کنار روان سازی ترافیک ایفا می‌کند.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/ ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.