سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موج پنجم کرونا پیوند عضو را در اصفهان متوقف کرد

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: موج پنجم کرونا و آمار بالای ابتلا و بستری بیماران کووید-۱۹ به توقف پیوند عضو در بیمارستان‌ها منجر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  مریم خلیفه‌سلطانی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: با توجه به تعداد بالای بیماران کووید-۱۹، بخش‌های پیوند عضو کلیه و کبد در بیمارستان‌های الزهرا (س) و خورشید اصفهان در زمان حاضر به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است و به‌طور عملی امکان پیوند عضو وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی با وجود شرایط دشوار ناشی از کرونا در اصفهان وجود دارد، اظهار داشت:، اما این موضوع نیز روند بسیار کُندی دارد، زیرا آن‌ها نباید به کووید-۱۹ مبتلا باشند.

خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در استان اصفهان داشتیم، تصریح کرد: به‌دلیل فراهم نبودن شرایط پیوند عضو در اصفهان، اُرگان‌های اهدایی برای پیوند به شیراز ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال فقط ۶ مورد پیوند کلیه در بیمارستان الزهرا (س) و خورشید در زمانیکه بخش پیوند هنوز تعطیل نشده بود، انجام گرفت.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، امکان اهدای عضو از بسیاری از موارد مناسب به‌دلیل مبتلا بودن به کووید-۱۹ وجود ندارد و همین موضوع باعث کاهش آمار اهدا و پیوند عضو شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر با توجه به بالا بودن آمار ابتلا و بستری کرونا، عمل‌های جراحی غیر اورژانسی متوقف است، افزود: بخش بهداشت و درمان در این شرایط با محدودیت زیادی مواجه است و حتی در برخی مراکز درمانی از بخش‌های غیر بستری با قرار دادن تخت و امکانات برای بستری بیماران کرونایی استفاده شد.

خلیفه سلطانی با تاکید بر اینکه در دوران موج کرونا با توجه به شدت همه گیری کووید-۱۹ به افراد گیرنده عضو نیز برای پیوند توصیه نمی‌شود، توضیح داد: افراد گیرنده عضو باید دارو‌های سرکوبگر ایمنی استفاده کنند که همین امر زمینه ابتلای آن‌ها به کرونا را تشدید می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر در زمان حاضر موارد اورژانسی پیوند عضو در اصفهان وجود داشته باشد باید به تهران یا شیراز برود.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش میزان واکسیناسیون و کاهش تعداد بیماران و بستری در بیمارستان‌ها، همه موارد به حالت عادی برگردد و بخش‌های پیوند عضو در اصفهان نیز فعالیت خود را از سر بگیرد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.