سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص ۳۰ میلیون تومان برای مرمت یک بنای تاریخی در ساوه

رئیس میراث‌فرهنگی ساوه از آغاز مرمت تکیه تاریخی خلیل جهان بیگ با ۳۰ میلیون تومان اعتبار خیری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  رضا ایاز رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی شهرستان ساوه از آغاز مرمت تکیه تاریخی خلیل جهان‌بیگ ساوه با ۳۰ میلیون تومان اعتبار از سوی خیرین شهر خبر داد.

ایاز افزود: برای کار مرمت این بنای تاریخی حدود ۳۰۰ میلیون ریال هزینه خواهد شد که مصالح مورد نیاز و با نظارت و کارشناسی آن به عهده اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه است.

او اضافه کرد: این عملیات مرمتی شامل؛ پاکسازی و بندکشی آجر‌های جداره دیوارها، مرمت ستونها، آجر فرش کف و تعویض آجر‌های فرسوده و آسیب دیده، پاکسازی و بندکشی آجر‌های نما، تخلیه و بندکشی مجدد و مرمت آن‌ها است.

رئیس میراث‌فرهنگی ساوه بیان کرد: عملیات اجرایی مرمت با مساعدت خیرین و همت هیات امنا و همکاری اداره شهرستان ساوه از فردا آغاز می‌شود.

تکیه تاریخی خلیل جهان بیک از بنا‌های مربوط به دوره قاجاری در محله‌ای به همین نام در ساوه واقع است که به شماره ۳۱۲۶۹ در تاریخ ۹۴/۴/۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا بخشی از راه دسترسی درون محله است که در دوران قاجار به واسطه چهار ستون با پوشش‌های گنبدی مسقف شده است.

این بنای تاریخی هم اکنون در ایام محرم و دهه عاشورا و ماه صفر به عنوان تکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین نام (تکیه خلیل جهان بیک) معروف است.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.