سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی این طرح اجرایی در منطقه مغان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هوشنگ خلفی زاده، نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین گفت: پیشرفت فیزیکی کل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۸۰ درصد است و به رغم تکمیل نشدن سد خداآفرین و سد قیزقلعه‌سی و تاسیسات مربوطه، شرکت آب منطقه‌ای اردبیل جهت بهره‌برداری زودهنگام با تکمیل، ناحیه عمرانی اول و بخشی از ناحیه عمرانی دوم آب مورد نیاز را با احداث یک دستگاه ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی بر روی کانال مغان تامین کرده است.

او اضافه کرد: هم اکنون ۶ هزار هکتار از اراضی این شبکه زیر کشت رفته است.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین با بیان اینکه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و قسمت‌های باقی مانده ناحیه عمرانی دوم شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با سرعت انجام می‌شود، بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تکمیل کانال اصلی خداآفرین اسناد فنی لازم را نهایی کرده و در حال تعیین پیمانکار است تا عملیات اجرایی در حدود ۵۰ کیلومتر انتهایی شبکه انجام شود.

خلفی زاده بیان کرد: این پروژه با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌شود و اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

او ادامه داد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرنترین شبکه شمالغرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود و در تلاش هستیم تکمیل اجرای سیفون دره رود و ۵۲ کیلومتر بخش انتهایی کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل را انجام دهیم و آب را به نواحی عمرانی سوم و چهارم با سطح اراضی بیش از ۲۱ هزار هکتار در این ۲ ناحیه نیز برسانیم.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین ضمن تاکید بر اتمام سریع فاز اول پروژه اجرای سیفون دره رود گفت: سیفون دره رود در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین واقع شده و شاهرگ اصلی تامین آب این شبکه می‌باشد عملیات اجرایی آن در حال تکمیل است.

خلفی زاده ادامه داد: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور انتقال آب از سد‌های خداآفرین و قیزقلعه سی اجرا می‌گردد.

شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار در فاز اول در قالب ۴ ناحیه عمرانی در محدوده شهرستان‌های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار در دست اجرا است. این طرح دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ، ۴پست برق ۱۳۲/۲۰ کیلوولت و همچنین بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر خطوط نیرورسانی و ۹۲ کیلومتر کانال اصلی می‌باشد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.