سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

درخواست انتقالی، گزینه‌ای برای رهایی از محرومیت ها/ کمبود معلم، راه خروج فرهنگیان را بسته است

موضوع درخواست انتقالی از سوی فرهنگیان در خوزستان طی سال‌های اخیر داغ‌تر شده، اما موافقت با این درخواست بر چه اساسی انجام می‌شود و چه پیامد‌هایی دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوا گرم و شرجی وضعیت را غیرقابل تحمل کرده بود، بطوری که کولر‌های بسیار بزرگ در راهرو‌های اداره کل آموزش و پرورش خوزستان هم توان خنک کردن فضا را نداشتند، بانویی که از ظاهرش مشخص بود جزو نیرو‌های فرهنگی است، نفس نفس زنان از پله‌ها بالا می‌رفت، گویی عجله داشت و باید به سرعت کار‌های عقب مانده اش را انجام می‌داد، دم و بازدم‌های سریع او را می‌شد از تکان‌های ماسکی که به روی دهان گذاشته بود، به راحتی مشاهده کرد.

چند پوشه رنگارنگ به دست داشت که نشان می‌داد پرونده‌های مختلف را با خود به همراه آورده است، روی صندلی نشست تا اندکی استراحت کند و دوباره پیگیری‌ها را از سر گیرد، با فاصله کنارش نشستم تا علت حضورش در شرایط کرونایی و گرمای بالای ۵۰ درجه را در اداره کل جویا شوم، روز‌هایی که همه سعی می‌کردند از خانه خارج نشوند تا شاید از گزند کووید-۱۹ در امان بمانند، بسیاری از افراد در اداره‌ها و سازمان برای طی کردن مراحل اداری و دریافت موافقت انتقالی به سایر استان‌ها سرتاسر محل کار خود را بالا و پایین می‌کنند.

آری، درخواست انتقالی و رفتن از استان خوزستان و محل زندگی، موضوعی است که برای بسیاری از افراد خوشایند و برای برخی دیگر ناخوشایند بوده و پیامد‌های منفی بسیاری پشت آن نهفته است.

مدت‌ها بود که تصمیم داشتم وضعیت فرهنگیان، کمبود معلم و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش را جویا شوم، اینکه چگونه با درخواست‌های انتقالی در این اداره موافقت و جایگزین معلم‌های خارج شده از استان جبران می‌شود، بحمدالله آن روز هم شرایط باب میل شد و با معلمی روبرو شدم که دقیقا برای دریافت موافقت به اداره آمده بود و به راحتی می‌توانستم به اطلاعاتی که می‌خواستم برسم.

ابتلا به بیماری‌های پوستی و ریوی علت خروج از خوزستان

روشنک بهرامی، معلمی با ۱۹ سال سابقه تدریس که از شدت گرما، دوندگی و رفتن به اتاق‌های مختلف رنگ از چهره اش پریده بود به خبرنگار ما گفت: از ۴ سال پیش به دلیل بروز بیماری‌های ریوی و پوستی ناشی از وقوع گرد و خاک و گرما برای خود و فرزندم به پیشنهاد پزشکان متخصص و فوق تخصص مبنی بر خروج از خوزستان و اهواز، تصمیم گرفتم برای رفتن به استان‌های مختلف از جمله؛ تهران، شیراز، اصفهان و... که به لحاظ آب و هوایی شرایط بهتری نسبت به اهواز دارند، اقدام کنم تا از ابتلا به بیماری‌های مشابه و حادتر شدن وضعیت سلامتی ام پیشگیری نمایم.

او در حالی که عرق از چهره اش پاک می‌کرد، افزود: سنگ اندازی‌های بسیاری هنگام درخواست انتقالی از سوی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان و اداره آموزش استثنایی می‌شود، بطوری که به ۴ سال و ۲ الی ۳ روز در هفته در شرایط آب و هوایی مختلف و حتی در روز‌های ماه مبارک رمضان در راهرو‌ها اداره‌ها از این اتاق به آن اتاق و از این طبقه به آن طبقه رفتم و هر بار به دلیلی موافقت را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌انداختند.

بهرامی که معلم کودکان کم توان ذهنی و معلول‌های جسمی-حرکتی در مقاطع پیش دبستانی تا ششم ابتدایی است، در حالی که از شانه خالی کردن مسئولان در اداره‌ها به شدت گلایه داشت، بیان کرد: هنگام پیگیری‌های مکرر، مسئولان فارغ از شرایط آب و هوایی، سرما، گرما، گرد و خاک و... برای مقاومت در مقابل درخواست انتقالی، من را به اداره آموزش استثنایی ارجاع می‌دادند، اما باز هم این اداره مرا به اداره کل استان ارجاع می‌داد و می‌گفتند اصلا با درخواست شما موافقت نمی‌شود و همین امر باعث شد دریافت موافقت چندین سال به طول بینجامد.

این معلم با سابقه در حالی که سعی می‌کرد با پوشه‌هایی که در دست داشت، خودش را خنک کند، ادامه داد: در حالی که پرونده‌های پزشکی را برای بررسی در کمیسیون پزشکی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ارائه داده بودم، تا خردادماه سال ۹۹ هم موافقتی با انتقالی صورت نگرفت، اما با پیگیری‌های مجدانه و مکرر موفق شدم اواخر شهریور و ۲ روز مانده به آغاز مهر و سال تحصیلی پارسال، نامه موافقت به عنوان انتقالی‌های اضطراری دریافت کنم و همین درخواست دیرهنگام سبب بروز مشکلاتی شد.

موافقت با انتقالی در دقیقه ۹۰ سرآغاز بروز مشکلات

بهرامی بیان داشت: اگر در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و حتی اوایل شهریور با درخواست انتقالی من موافقت می‌شد، با برنامه ریزی بهتری می‌توانستم از استان خارج شوم، ولی با موافقت دقیقه ۹۰، با مشکلات مختلفی مواجه شدم، بطوری که پیدا کردن منزل مسکونی، مدرسه برای فرزندانم با توجه به محل سکونت و محل اشتغال به سختی انجام شد، ضمن اینکه اسباب کشی اضطراری همزمان با اعتصاب کامیونداران مصادف شد، طوری که مجبور به ۳ روز سکونت در خانه معلم استان تهران شدم و لوازم منزل پس از ۴ روز به مقصد رسید و همین منجر به خسارت دیدن وسایل و شکستن آن‌ها شده بود.

کمبود معلم، علت موافقت نکردن با درخواست‌های انتقالی

روشنک بهرامی درخصوص علت موافقت نکردن و موافقت دیرهنگام با انتقالی‌ها توضیح داد: علت اصلی موافقت نکردن با انتقالی معلم‌ها و نیرو‌های فرهنگی از سوی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، کمبود معلم و نیروی انسانی است و معتقد بودند اگر با همه درخواست‌ها موافقت شود، مدارس از معلم‌ها خالی شده و تدریس تعطیل می‌شود، زیرا آمار این درخواست به دلیل گرمای هوا، گرد و خاک، محرومیت‌های حاکم بر استان و مشکلات جسمانی ناشی از آلودگی هوا و محیط زندگی بسیار بالا است.

معلم اهوازی از پاسکاری‌ها در اداره‌های خوزستان گلایه دارد

او در حالی که از جایش بلند شد تا کارش را ادامه دهد، هنگام بالا رفتن از پله‌های اداره کل آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که اشخاص مشکل و دلیل مهمی نداشته باشند، هیچگاه حاضر به خروج از استان و محل زندگی و زادگاه خود نمی‌شوند، پس لازم است مسئولان با توجه به مدارک و مستنداتی که از سوی متقاضی ارائه می‌شود، سریع‌تر به درخواست آن‌ها پاسخ دهند و مردم را در راهرو‌های سازمان‌ها و اداره‌ها به این سو و آن سو نفرستند.

بهرامی بیان کرد: با توجه به موافقت اضطراری، به حدی شرایط برای من و خانواده ام دشوار شده بود که تصمیم گرفتم پشت پا به همه پیگیری‌ها و زحماتی که برای دریافت انتقالی کرده بودم، بزنم و به خوزستان بازگردم، ولی به دلیل خارج شدن مشخصات من از سیستم اداری استان، چنین اتفاقی امکانپذیر نبود.

کمبود معلم و نیروی خدماتی، علت اصلی مخالفت با نقل و انتقالات

او به کمبود معلم در آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: اداره کل به این دلیل با نقل و انتقالات نیرو‌های فرهنگی و حتی نیرو‌های خدماتی مخالف است، اما بار‌ها در رسانه‌ها آن را کتمان کرده و می‌گویند با کمبود نیرو مواجه نیستیم، اما حقیقت امر چیز دیگری است و کمبود‌ها سبب شده تا روند موافقت با جابجایی و انتقالی را طولانی کنند.

چند دقیقه ای این معلم به اتاقی رفت که باید امضاهای نهایی را دریافت می کرد، به این فکر فرو رفتم که وقتی افراد با دلایل و مستندات پزشکی و سایر علل منطقی درخواست جابجایی دارند، چرا باید این همه سال در شرایط مختلف آب و هوایی و به ویژه کرونایی سختی بکشند تا بتوانند موافقت با خروج از استان را اخذ کنند؟

تداوم فعالیت مدارس زیر باران خاک

این معلم اهوازی در حالی که به سوی یکی دیگر از اتاق‌ها می‌رفت، گفت: اگر مشکل گرد و خاک در اهواز رفع می‌شد، به هیچ عنوان حاضر به ترک محل زندگی نمی‌شدم، اما در بسیاری از مواقع علیرغم وقوع گرد و غبار شدید، اداره کل اجازه تعطیلی مدارس و ترک محل کار را نمی‌دادند و همین امر سبب شد که بسیاری از همکاران و دانش آموزان دچار مشکلات ریوی، تنفسی، گوارشی، پوستی و... شوند، حتی در برخی مواقع بعد از رسیدن به مدرسه و آماده شدن برای آغاز کلاس درس، تعطیلی مدرسه را اعلام می‌کردند.

روز‌های کرونایی و برنامه شاد که معلم‌ها را غمگین می‌کند

بهرامی در تشریح سختی‌های کار در شرایط کرونایی بیان داشت: دانش آموزان مقطع دبستان و به ویژه افراد با نیاز‌های ویژه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایبند نیستند و درک این موضوع برای آنها دشوار و در برخی موارد نیز تفهیم این موضوع غیرممکن است، بطوری که طی پارسال که دستور بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور ماه و حضور دانش آموزان و معلم‌ها ابلاغ شد، بیشترین وقت کلاس برای تذکر به دانش آموزان مبنی بر خودداری از استفاده از وسایل شخصی ولوازم التحریر همکلاسی ها، ماندگاری ماسک بر دهان و... می‌گذشت و شرایط تدریس دشوار بود.

او افزود: از طرفی تدریس در فضای مجازی به دلیل مشکلات عدیده‌ای که برنامه شاد دارد، شرایط را سخت‌تر کرد، بطوری که برای ارسال فیلم‌های آموزشی مشکل زیادی داشتیم، ضمن اینکه آنتن دهی تلفن‌های همراه گاهی کاهش می‌یابد، همچنین ابتدای مجازی شدن آموزش ها، هزینه‌های خرید بسته‌های اینترنتی را معلم‌ها پرداخت می‌کردند، اما با در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان ۶۰ گیگابایت ۳ ماهه، شرایط بهبود یافت، اگرچه این میزان اینترنت برای مدت زمان مذکور کفایت نمی‌کند و مصرف بیش از این میزان است و خواستار شارژ بیشتر آن هستیم.

معلم‌ها خواستار برگزاری کلاس‌ها به صورت وبینار و اسکای روم

روشنک بهرامی درخصوص برگزاری کلاس‌های درس به صورت وبینار گفت: برخی مدارس به ویژه مدارس غیردولتی کلاس‌ها را به صورت اسکای روم برگزار می‌کردند و علاوه بر کاهش مشکلات مذکور، یادگیری دانش آموزان و البته مدیریت و اطمینان از حضور دانش آموز در کلاس به میزان قابل توجهی افزایش می‌یافت، این در حالی است که مدارس دولتی به نداشتن شرایط برای پرداخت چنین هزینه‌هایی اذعان داشتند.

بازگشایی مدارس، آغاز فاجعه بزرگ کرونایی

این معلم دانش آموزان با نیاز‌های ویژه با اذعان به این موضوع که آموزش مجازی رنج و زحمت دوچندان برای معلم‌ها دارد، اظهار کرد: بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی اقدامی اشتباه است که می‌تواند نتایج ناگواری به دنبال داشته باشد، زیرا این بیماری بطور کامل مهار نشده است، اگرچه خود نیز مشکل بینایی پیدا کرده ام، ضمن اینکه حجم گوشی‌ها با آموزش مجازی تکمیل می‌شود و یا حتی گوشی‌ها سوخته اند، اما سلامتی دانش آموزان و خانواده‌ها برای ما امری مهم است.

از آنجایی که موضوع درخواست انتقالی معلم‌ها و فرهنگیان به سایر استان‌ها جدی است، تصمیم گرفتم مستندات درخصوص متقاضیان این امر را از مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان جویا شوم.

شرایط آب و هوایی و بیماری، علت اصلی نقل و انتقالات

کوروش مودت، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه نقل و انتقالات از جمله موارد مربوط به پروژه مهر محسوب می‌شود،گفت: نقل و انتقالات با هدف ایجاد آرامش و رضایت خاطر برای همکارانی است که دچار مشکلات مختلفی از جمله دوری از خانواده، تبعیت از همسر، بیماری‌های خاص و مشکلات پزشکی بخواهند از استان محل سکونت و اشتغال خود خارج شوند که به ۲ مرحله کلی شامل؛ ثبت سامانه‌ای و انتقال اضطراری تقسیم می‌شود.

او با بیان اینکه هم اکنون مرحله نقل و انتقالات اضطراری در حال اجرا است، افزود: در سطح استان خوزستان معمولا شرایط خاص و آب و هوای گرم و خشک سبب شده که تعدادی از نیرو‌های فرهنگی مشغول در بخش‌های مختلف تمایل به خروج از استان و ادامه زندگی و اشتغال در سایر استان‌های همجوار پیدا کنند.

تراز منفی نقل و انتقالات در آموزش و پرورش خوزستان

مودت به تراز منفی نقل و انتقالات در آموزش و پرورش خوزستان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل محرومیت ها، وقوع گرد و خاک و شرایط آب و هوایی، شاهد افزایش درخواست انتقالی از سوی نیرو‌های انسانی هستیم، البته با این وجود سعی شده تلاش منفی را به حد متعادل برسانیم، بطوری که اگر ۳ سال قبل تراز ۶۰۰- بوده است، پارسال آن را به ۲۷۰- تا ۲۵۰- رساندیم، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم امسال نیز این رقم را نگهداریم یا آن را به رقم کمتری کاهش دهیم.

این مقام مسئول به درخواست یک هزار و ۸۷۱ نیروی فرهنگی برای نقل و انتقالات و جابجایی در خوزستان طی امسال اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر با ۴۰۳ هزار نفر از متقاضیان موافقت صورت گرفته، ضمن اینکه ۹۵۲ نفر دیگر نیز متقاضی نقل و انتقالات به استان‌های همجوار بودند که با ۲۹۴ نفر از این افراد موافقت شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان به فعالیت کارگروه و کمیسیون نقل و انتقالات در سطح استان خوزستان و اهواز اشاره کرد و ادامه داد: درخواست‌ها در این کارگروه با توجه به شرایط و نیاز‌ها در ساماندهی نیرو‌های انسانی مطرح می‌شوند و سعی می‌کنیم با انجام جابجایی و انتقالی‌ها رضایت خاطر همکاران را جلب نماییم، اگرچه تامین نیروی انسانی در مناطق مختلف مدنظر است تا شاهد تعادل در مدارس و مناطق مختلف باشیم و از ایجاد تراکم در برخی مناطق و کمبود نیرو و معلم در برخی دیگر جلوگیری کنیم.

سیدا، سامانه‌ای برای ثبت درخواست انتقالی فرهنگیان

مودت در تشریح چگونگی ثبت درخواست انتقالی گفت: سامانه HRM و سیدا برای ثبت این درخواست راه اندازی شده است که براساس تاریخ و روز معین، معلم‌ها و نیرو‌های فرهنگی می‌توانند با ورود به سامانه و تکمیل فرم‌های مختلف تقاضای خود را ثبت کنند، سپس در مرحله اول در مناطق، درخواست بررسی و رسیدگی به آن صورت می‌گیرد، در این مرحله اگر با درخواست افراد موافقت نشد، آن‌ها می‌توانند نسبت به درخواست نقل و انتقال اضطرار اقدام نمایند و پاسخ آن نیز تا قبل آغاز سال تحصیلی اعلام می‌شود.

اینگونه که پیش می‌رود، با گرم‌تر شدن هوا، وقوع گرد و خاک و گستردگی محرومیت‌ها در خوزستان، نه تنها معلم‌ها و نیرو‌های فرهنگی، بلکه کارمندان سایر اداره‌ها و سازمان‌ها و افراد عادی جامعه کوله بار می‌بندند و راه خروج از استان و اهواز را پیش می‌گیرند، این در حالی است که طی سال‌های اخیر و با آغاز سال تحصیلی شاهد تعطیلی کلاس‌ها و ایجاد معضل کمبود معلم در کلاس‌های درس به ویژه در مقطع ابتدایی هستیم و در برخی موارد تا اواخر مهر نیز کلاس درس به خصوص در مدارس روستایی و مناطق حاشیه‌ای اهواز و سایر شهرستان‌ها تشکیل نمی‌شود.

البته جلوگیری از این اتفاق تلخ و خروج فرهنگیان از استان کار دشواری نیست و با رفع مشکلات و محرومیت، اجرای پروژه‌های جدی برای مقابله با پدیده گرد و خاک و رسیدگی به معضلات جامعه فرهنگی و معلم ها، سبب ماندگاری این نیرو‌های زحمتکش در خوزستان خواهد شد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
امین
۰۶:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
من مشکل تنفسی پیدا کردم و زندگی در خوزستان برایم ممکن نیست. علارغم میلم مجبور به مهاجرت هستم .درخواست انتقالم را قبول کنید
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
هر بحرانی که فکرشو می کنیم، تو خوزستان هست/ کار معلم ها و تدریس در فضای مجازی واقعا سخته/ اگر با نیازهای ویژه باشن خیلی سخت تره
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چرا مشکلات رفع نمی کنن که اینقدر مردم از خوزستان نرن؟ گرما رو تحمل کنیم، محرومیتها، بی کیفیتی آب، کمبود وسایل نقلیه عمومی، نیمه کاره موندن مترو و...قابل تحمله؟؟؟؟
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اینقدر باید بالا و پایین بری در این اداره ها، تا همونجا جون بدی که حداقل با درخواست انتقالی به اون دنیا موافقت کنن
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
من دانشجو معلم هستم، زمان تحصیل ساکن بوشهر بودیم، ولی الان همه خانواده ام خوزستان زندگی می کنند، چطور میتونم انتقالی بگیرم؟ 8 سال زندگی به دور از خانواده واقعا سخته
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
من هم فرهنگی هستم، چندین سال دارم تقاضای انتقالی میدم، مدارک پزشکی ارائه دادم، مشکل حاد ریوی دارم، ولی موافق نمیشه، میگن کمبود معلم داریم