سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قطر حلقه اتصالی بین کشور‌های حوزه عرب خلیج فارس و ایران است/ دوحه خود را نیازمند رایزنی با مقامات کشور‌های همجوار افغانستان می‌داند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قطر می‌تواند حلقه اتصالی بین کشور‌های حوزه عرب خلیج فارس و ایران و افغانستان و سایر کشور‌های منطقه ایفا کند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به ایران، اظهار کرد: سفر وزیر خارجه قطر به تهران در چارچوب شرایط بحرانی افغانستان قابل تجزیه و تحلیل است، از آنجایی که قطر نقش بسیار مهمی در منطقه به ویژه در رابطه با مذاکرات طالبان و آمریکا بر عهده داشت، لذا اکنون شرایط افغانستان به گونه‌ای است که دوحه خود را نیازمند رایزنی با مقامات کشور‌های همجوار افغانستان می‌داند و ایران به دلیل مرز مشترک طولانی با افغانستان طبیعتا نقش موثری در کنترل بحران افغانستان خواهد داشت.

وی افزود: سفر وزیر خارجه قطر به ایران از نقطه نظر حل بحران افغانستان بسیار حائز اهمیت است، به ویژه که اکنون کابینه طالبان هم شکل گرفته و شرایط به گونه‌ای است که برای کمک به افغانستان و دولت طالبان و حل بحران افغانستان، قطر با ایران رایزنی می‌کند و شرایط را به گونه ای رقم خواهد زد که افغانستان باید از این مرحله بحرانی عبور کند.

هانی زاده ادامه داد: قطر می‌تواند یک حلقه اتصالی بین کشور‌های حوزه عرب خلیج فارس و ایران و از سوی دیگر بین افغانستان و سایر کشور‌های منطقه ایفا کند، به همین دلیل این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است، ضمن اینکه ایران تمایل دارد که مشکلات خود را با کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس حل کند و قطر می‌تواند در این خصوص ایفای نقش کند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آیا در دیدار وزرای خارجه ایران و قطر در مورد مذاکرات برجام صحبت می‌شود یا خیر، تصریح کرد: قطر در مسئله مذاکرات ایران و کشور‌های ۴+۱ نقش پررنگی ندارد، اما از آنجایی که با کشور‌های اروپایی رابطه متعادلی دارد، می‌تواند کمک کند که ایران با شرایط جدیدی وارد مذاکرات وین شود و مسئله تحریم‌ها برطرف شود، اما نقش منطقه‌ای قطر در حل بحران‌های منطقه‌ای مانند سوریه، عراق و افغانستان بسیار پررنگ‌تر است.

وی افزود: قطر هم طبیعتا سعی می‌کند که نقش فرادستی را در حل بحران های منطقه ایفا کند و مانع حضور عربستان شود، در حقیقت یک نوع رقابت سیاسی بین دوحه و ریاض وجود دارد که قطر سعی می‌کند از طریق حضور در منطقه و حل بحران‌های منطقه نقش عربستان را کاهش دهد.

گفتنى است؛ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر، در جریان سفر خود به تهران، صبح روز پنج شنبه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، در محل وزارت امور خارجه، دیدار و در مورد آخرین تحولات دو جانبه و منطقه و عرصه بین‌المللی رایزنی و گفتگو کرد.


بیشتر بخوانید


این نخستین سفر وزیر خارجه قطر به تهران پس از انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه است. وزیر خارجه قطر دومین وزیر خارجه‌ای است که بعد از تصدی امیرعبداللهیان به تهران سفر و با وی دیدار و گفتگو می‌کند. پیش از این شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در روز چهارم شهریور ماه و در نخستین روز حضور امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.