سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار شدید‌ترین توفان زابل در ۳۷ سال اخیر؛

توفان سهمگین با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توفان سهمگین با سرعت ۱۲۲.۴ کیلومتر بر ساعت زابل را درنوردید.

محسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت:  توفان صبح امروز زابل سریع‌ترین توفان شن زابل در ۳۷ سال اخیر است که تنها شش متر برثانیه کمتر از توفان  سال ۱۳۶۳ این شهر است.

وی ادامه داد: توفان امروز زابل شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۸۰۰ متر کاهش داد و رفت و آمد‌های جاده‌ای در پنج شهرستان شمال استان را با اختلال همراه کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در زهک نیز توفان شن با سرعت ۹۴ کیلومتر بر ساعت، شعاع دید افقی را به ۳۰۰ متر کاهش داد و موجب افزایش قابل توجه غلظت ذرات غبار در هوای شهر شد.

حیدری افزود: شدت توفان و گردوخاک ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه آنقدر زیاد بوده که گردوغبار ناشی از آن به زاهدان نیز نفوذ کرد و ضمن کاهش دید افقی این شهر به ۱۵۰۰ متر، بیشینه غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را هم به ۱۲ برابر حد مجاز رساند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: نفوذ گردوغبار ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه به سایر نقاط استان نیز سبب شد تا شعاع دید افقی در شهر‌های نصرت آباد به ۱۵۰۰، میرجاوه ۲۰۰۰، خاش، ۴۰۰۰، ایرانشهر و مهرستان ۵۰۰۰، سراوان ۶۰۰۰، راسک ۷۰۰۰ و نیکشهر ۸۰۰۰ متر کاهش یابد.

وی افزود: انتظار می‌رود در ادامه روز بر غلظت ذرات غبار سایر نقاط استان نیز افزوده شود و به تدریج شاهد کاهش بیشتر شعاع دید افقی باشیم.

حیدری تصریح کرد: هم اکنون اکثر شهر‌ها و روستا‌های نیمه شمالی استان تحت تأثیر غبار ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه شمال استان هستند و انتظار می‌رود در ادامه روز مناطق بیشتری درگیر شوند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش بینی کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی، وزش باد‌های شدید ۱۲۰ روزه حداقل تا شنبه در شمال استان و با شدت کمتر در نوار شرقی و غربی استان جریان دارد.

وی گفت: در این مدت در عرض‌های پایین‌تر از شمال استان شاهد افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.