سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عصمت اللهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختلافات داخلی میان طالبان، تشکیل دولت جدید را با چالش مواجه کرده است

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان تاکید کرد که مجموعه ای از اختلافات داخلی میان طالبان سبب شده است تا این گروه نتواند دولت خود را تشکیل دهد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گروه طالبان در تاریخ ۲۴ اسد/ مرداد به شکلی غیر منتظره توانست کابل را تصرف کند و بدین ترتیب بار دیگر قدرت سیاسی در افغانستان را به دست بگیرد.

با این حال، علیرغم گذشت سه هفته از سقوط دولت افغانستان، طالبان هنوز نتوانسته است دولت خود را شکل دهد. گفته می شود اختلافات فراوانی میان حلقه های مختلف طالبان وجود دارد که سبب تاخیر تشکیل دولت جدید شده است.

در همین راستا، دکتر محمد هاشم عصمت اللهی، رئیس بورد تخصصی مشورتی ریاست جمهوری سابق افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرده است که متن این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید:

دکتر عصمت اللهی بیان داشت: طالبان تاکنون در فرایند تحولات اخیر که سرعت، برنامه های استخباراتی و جنگ روانی را داشتند، طی دو هفته توانستند تقریبا تمام افغانستان را تصرف کنند، اما آنچه مهم است پیامد بعد از تصرف کابل است. در این مرحله ظاهرا بین طالبان دوحه، کویته و خوست در رابطه با کیفیت دولت اختلاف نظر وجود دارد و بر اساس گزارشات، اختلاف نظر بسیار بالا گرفته است.

وی با بیان اینکه دو یا سه بار است که طالبان موفق نمی شوند امارت و دولت خود را تشکیل دهند افزود: یک از مشکلات قوی میان طالبان، اختلافات داخلی میان این گروه است؛ جریان «انس حقانی» و جبهه «ملا برادر» یا به تعبیر دقیق تر غلجایی ها و درانی ها در احراز صلاحیت های حکومتی اختلاف نظر دارند.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان افزود: مشکل دوم مشکل اسم و عنوانی است که آنها دنبال می کنند. جریانی از طالبان تاکید دارد که ما باید همان امارت طالبانی را دنبال کنیم و جناحی دیگر می گوید که نباید تجربه گذشته دوباره تکرار شود و طالبان نباید با نام امارت وارد شود.

وی اضافه کرد: مشکل سوم طالبان این است که جناح هایی در این گروه هستند که می گویند باید دولت فراگیر تشکیل شود، در مقابل، عده ای دیگر در طالبان می گویند که ما به قدرت رسیده ایم و کسی دیگر را در قدرت شریک نمی کنیم.

دکتر عصمت اللهی گفت: همچنین در اصل سناریوی به قدرت رساندن طالبان اختلاف نظر وجود دارد. دولت آمریکا با طالبان ۱۸ ماه مذاکراتی به نام صلح را دنبال کردند که البته صلحی در کار نبود و سناریوی جدیدی بود که باتلاق سازی افغانستان در دستور کار آمریکا و متحدین آمریکا قرار داشت. در این زمینه نیز اختلاف نظر است، عده ای از اروپایی ها پیش شرط گذاشته اند که طالبان باید اقلیت ها و مذاهب و اقوام مختلف را لحاظ بکند و تعدادی از کشورهایی که در همسویی با آمریکا بودند مخالفت خود را با جریان یکدست طالبانی ابراز کردند.

وی بیان داشت: مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل داعش است. داعشی که به عنوان اپوزیسیون طالبان از سوی عربستان، پاکستان و آمریکا طراحی شده است. عده ای از طالبان با داعش است و عده ای دیگر با داعش نیست.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات طالبان، مشکل نبود نیروهای متخصص و کارشناس است. بعد از تثبیت افغانستان و کابل، مرحله بعدی یعنی حکومت داری و مرحله مشروعیت حاکمیت و دولت، اقتصاد و امنیت مطرح می شود که طالبان نیروهای متخصص و کارشناس را ندارند.

این کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: مجموع این عواملی که برشمردم دست به دست هم می دهند که طالبان را در سراشیبی تصمیم گیری قرار دهند و باید دیده شود که طالبان می توانند مشکل را میان خود حل کنند یا خیر.

دکتر عصمت اللهی افزود: تمام تحولات بر اساس سناریوی آمریکایی مبنی بر باتلاق سازی افغانستان است. عوامل آمریکا دست اندرکار هستند. ناتو و آمریکا افغانستان را ترک گفتند و به نحوی می توانیم بگوییم که استراتژی های آمریکا در این مرحله در برابر عوامل مهم منطقه شکست خورد اما عوامل استخباراتی آمریکا و پاکستان اوضاع را کنترل می کنند و ما در یک مرحله بسیار حساس عبور از بحران قرار داریم.

دکتر عصمت اللهی، کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: بنای آمریکا در ۲۰ سال اخیر این نبود که یک حکومتداری خوب در افغانستان شکل بگیرد و الا تمام شرایط برای ایجاد یک حکومت داری خوب فراهم بود.

رئیس بورد تخصصی مشورتی ریاست جمهوری سابق افغانستان اضافه کرد: ما منتظر این هستیم که طالبان از این بحران هایی که خودشان خلق کرده اند می توانند عبور کنند یا خیر.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
دنیا نظاره گر همه ماست

بخدا که خوب نیست این کارها
برید با هم متحد بشید
زودتر و زودتر کشور زیبای افغانستان را بسازید ، دست به دست هم بدید ، زندگی خوب داشته باشید..
و به دنیا خود و کشور خود رامعرفی کنید
( خواستن و عزم ملی می خواهد )

عزیزان قدر با هم بودنتون و آرامش را باید خوب تر بدانید !!!
دنیا محل عبور و گذر است...

پس ،
این گذرگاه کوتاه را
برای خود و دیگرانتان آرام و مفید و زیبا کنید.