سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرانی‌ها از نشر شبه خبر در فضای رسانه‌ای

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم به رسانه‌های شناسنامه دار رجوع کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد خُدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش نگران‌کننده شبه خبر‌ها در ایجاد نا امیدی و نگرانی در جامعه گفت: رسانه‌ها برای ایجاد آرامش در جامعه باید کارکرد مهارتی خود را جدی بگیرند.

او افزود:به عبارت دیگر رسانه‌ها باید تلاش کنند تا دغدغه صحت را به هیچ عنوان رها نکنند و تنها در صورتی خبری را منتشر کنند که از صحت اطلاعات آن اطمینان خاطر داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مردم هم باید به رسانه شناسنامه دار مراجعه کنند،افزود:در واقع این مسئله باید دو طرفه باشد، یعنی هم رسانه و هم مخاطب برای جلوگیری از ایجاد تنش و اضطراب، از صحت و سقم خبر اطمینان پیدا کنند و سپس شروع به انتشار خبر نمایند.

خُدادی ادامه داد:این روز‌ها اخبار جاری جهان بر نگرانی‌های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه کرده است که مهم‌ترین این اخبار شیوع مجدد کرونا، بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، بحران‌های جهانی که کنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می‌توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار کنند.

او با مطرح کردن این سوال که در این موقعیت آیا رسانه‌ها می‌توانند در حین اینکه به کار اطلاع رسانی می‌پردازند، به ایجاد آرامش هم در جامعه کمک کنند؟ ادامه داد: امروز رسانه‌ها نقش تاثیر گذاری و هدایت کنندگی زیادی درباره اتفاق‌ها و رویداد‌های دنیا دارند.اما آنچه بیشتر باعث ایجادناامیدی، نگرانی و اضطراب می‌شود، شبه خبر‌ها هستند که به بیان دیگر بحران امروز جامعه خبری ما، شبه خبر‌ها هستند.

خُدادی افزود:امروزه بحران برداشت از اطلاعات و بحران نقص اطلاعات را داریم و بحران اطلاعاتی که اساسا مختصات و منبع مشخصی ندارند.بطور مثال فردی به منظور جلب توجه و بدون درنظر گرفتن مختصات خبر، آن را نشر می‌دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا دغدغه صحت را به هیچ عنوان رها نکنند و تنها در صورتی خبری را منتشر کنند، که از صحت اطلاعات آن اطمینان خاطر داشته باشند.

خدادی در ابتدای صحبت‌های خود با توضیح درباره رسالت رسانه‌ها به شفقنا رسانه گفت: این روز‌ها مسئولیت اصلی هدایت افکارعمومی درمورد تحولات پیرامون که مستقیم یا غیر مستقیم زندگی مردم را هدف می‌گیرد مانند همیشه، متوجه رسانه‌ها است.در واقع رسانه‌ها وسیله انتقال اطلاعات به مردم هستند و طبیعتا مردم عادی دسترسی به مرجع اطلاعات را ندارند.

او افزود:مرجعیت اطلاع رسانی در زمینه جمع آوری، پردازش و انتشار آن یک کارکرد کاملا تخصصی و مهارتی می‌باشد که تنها در انحصار رسانه‌ها است و خواهد بود.

او با هشدار درباره شبه خبر‌ها و تبعات آن‌ها افزود: آنچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، بیشتر کارکرد فردی دارد.یعنی فردی اطلاعاتی را از جایی دریافت می‌کند و به جای دیگر انتقال می‌دهد و کمتر خودش مولد اطلاعات است.درواقع کارکرد شبکه‌های اجتماعی مکمل رسانه‌های رسمی است و یا بخشی از کارکرد آن‌ها را انجام می‌دهد.به علاوه تمرکز آن‌ها بیشتر در زمینه نشر و تبادل است تا تولید محتوا؛ بخصوص تولید محتوایی که دسترسی به منابع چند لایه دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با قاطعیت می‌توان گفت که امروز رسانه‌ها نقش تاثیر گذاری و هدایت کنندگی زیادی درباره اتفاق‌ها و رویداد‌های دنیا دارند.اما آنچه بیشتر باعث ایجادناامیدی، نگرانی و اضطراب می‌شود، شبه خبر‌ها می‌باشند، به بیان دیگر بحران امروز جامعه خبری ما، شبه خبر‌ها هستند.چون فرد بیشتر ازهرچیز برایش نشر اهمیت دارد و بعد ازنشر اینکه چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، شاید خیلی برایش مهم نباشد یا اینکه اساسا متوجه تبعات ناشی از آن قرار ندارد.

خدادی با اشاره به عملکرد این روز‌های رسانه‌ها در نشر اخبار حوادث و منفی افزود: در رسانه‌های رسمی هم همین مشکل وجود دارد.متاسفانه در رسانه‌های رسمی ما سرعت، جایگزین دقت و صحت شده است و امروزه عاملی که بیشتر به آن توجه می‌شود، سرعت و پس از صحت است، هرچند دیگر صحت معنی ندارد، زیرا اطلاعاتی که منتشر شد، تکذیب آن دیگر ارزش جذابیت خبری به اندازه خبر اولیه ندارد و به دست افراد نمی‌رسد.حتی اگر هم برسد شک و شبهه در ذهن فرد دریافت کننده اطلاعات ایجاد شده، که به راحتی قابل حذف نیست.

او گفت: برای مثال در خصوص پیشگیری و درمان کرونا، به کرات این خبر را شنیدیم و بسیار شاهد نشر آن بودیم که اگر فردی به مقدار زیاد زردچوبه و یا زنجبیل بخورد، کرونا نمی‌گیرد که این خبر به تدریج تکذیب شد.متاسفانه شاهد این نقص در رسانه‌ها هستیم و ریشه آن به این مسئله برمی گردد که منبع خبر ما متناسب با مرجع اطلاعات نیست.

در حالت کلی بهتر است از نشر اخباری که اثبات و مورد تائید واقع نشده اند، پرهیز کنیم و منبع خبر هم مرجعیت در موضوع داشته باشد یعنی اینکه متولی متخصص و مرتبط با موضوع باشد – لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها با درک شرایط جاری نسبت به عملکرد خبری خود بازنگری جدی داشته باشند و اصولا دقت را برای صحت سپس سرعت مورد توجه قراردهند و مهم‌تر از همه نسبت به منبع اطلاعات حساسیت دوچندان داشته باشند، تا مبادا اطلاعات نادرست تولید و نشر شود و نتیجه آن سردرگمی نگرانی و اضطراب در موضوعی باشد که اصولا واقعیت نداشته است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عملکرد بهتر رسانه‌ها در ایجاد آرامش برای جامعه تصریح کرد: رسانه‌ها باید کارکرد مهارتی خود را جدی بگیرند.به عبارت دیگر رسانه‌ها باید تلاش کنند تا دغدغه صحت را به هیچ عنوان رها نکنند و تنها در صورتی خبری را منتشر کنند که از صحت اطلاعات آن اطمینان خاطر داشته باشند.در واقع این مسئله باید دو طرفه باشد، یعنی هم رسانه و هم مخاطب برای جلوگیری از ایجاد تنش و اضطراب، از صحت و سقم خبر اطمینان پیدا کنند و سپس شروع به انتشار خبر نمایند.

انتهای پیام/م.‌ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.