سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقض قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی بهانه جدید آمریکا برای تحریم دوباره روسیه

بنا بر ادعای وزارت امور خارجه آمریکا، نقض قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی از سوی روسیه دلیل اصلی تحریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، دولت آمریکا به بهانه دستگیری الکسی ناوالنی، وبلاگ نویس منتقد دولت روسیه از سوی مسکو، تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد.

بنا بر ادعای وزارت خارجه آمریکا، روسیه قانون کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی (قانون CBW) را نقض کرده و همین مبنای قانونی اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو قرار گرفته است. آمریکا محدودیت‌هایی را برای واردات دائمی برخی از سلاح‌های گرم علیه روسیه اعمال خواهد کرد و  درخواست‌های مجوز جدید برای واردات دائمی سلاح های گرم و مهمات تعلیق خواهد شد.

این وزارتخانه اضافه کرد: علاوه بر این، محدودیت‌های جدیدی از سوی وزارت بازرگانی نیز برای صادرات  کالا‌ها و فناوری هسته‌ای و موشکی اعمال می‌شود.

این تحریم‌ها ادامه همان اقدامات اعمال شده از سوی آمریکا علیه روسیه در ۲ مارس ۲۰۲۱، و همچنین در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در پاسخ به دستگیری سرگئی اسکریپال، مامور نظامی سابق اطلاعات روسیه است. اسکریپال برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در طول دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ کار می‌کرد و از سوی سرویس امنیت فدرال روسیه خائن و مجرم شناخته شد. برخی از همین تحریم‌ها نیز به دلیل بازداشت ناوالنی، تکرار شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این تحریم‌ها حداقل به مدت ۱۲ ماه ادامه خواهد داشت. اگر طرف روسی به بسیاری از این قوانین روی آورد و تضمین‌های قابل اطمینان مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر خلاف قوانین بین المللی ارائه دهد، ممکن است این تحریم‌ها لغو شود. همچنین روسیه باید به بازرسان بین المللی اجازه دهد تا در این باره به اطمینان‌ برسند و خسارت‌های جبرانی را نیز در قبال ناوالنی بپذیرد.

شهریور سال جاری الکساندر ناوالنی در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت. او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. طبق ادعای پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی با یک عامل عصبی بود؛ در آن زمان گفته می‌شد این آزمایش‌ها در سه کشور مختلف انجام شده است، از این رو دولت‌های غربی از روسیه خواستند تا در این باره توضیح دهد.

از آن زمان این مسئله مورد مناقشات بسیاری قرار گرفته و روسیه بار‌ها تاکید کرده است که اظهارات خصمانه متعددی علیه مسکو در پرونده ناوالنی مطرح شده است. اخیرا مسئولان روسیه الکسی ناوالنی را پس از ورود به مسکو بازداشت کردند. بازداشت ناوالنی با اخراج دیپلمات‌های روسی از چند کشور اروپایی و اقدام متقابل مسکو همراه شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.