سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای مهاجرت افغانستانی‌ها به اروپا چیست؟/ کوچ کردن به سرزمین رویا‌ها با ایمیل ۱۰۰ هزار تومانی! + فیلم

رویداد‌های اخیر افغانستان و تغییر حکومت باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور قصد مهاجرت به کشور‌های خارجی را داشته باشند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ، بخش زیادی از مهاجرین افغانستانی داخل ایران نیز در پی نشر شایعات فضای مجازی به سفارت خانه‌های اروپایی نظیر کانادا و آلمان مراجعه کردند.

شروع مهاجرتی ناگهانی و اجباری

 با شروع تحولات جدید در افغانستان و تسخیر ولایات توسط طالبان همچنین از طرف دیگر نگرانی مردم از شروع جنگ داخلی و قدرت گرفتن طالبان سبب شد کسانی که در طول ۲۰ سال حضور آمریکایی‌ها با آنان در بخش‌های مختلف همکاری داشته باشند جانشان از طرف طالبان مورد تهدید قرار بگیرد؛ لذا در موج تحولات افغانستان و اعلام کشور‌های خارجی مبنی بر پذیرش این افراد بسیاری به سفارت خانه‌های خارجی در کابل هجوم بردند. 

در میدان هوایی کابل نیز بسیاری از مردم به امید خروج از افغانستان بدون اینکه دارای مدارک معتبری باشند تجمع کردند و خواهان خروج بودند. همه این‌ها در حالی اتفاق افتاد که مقامات خارجی قبلا وعده خروج کارکنان خودشان را از افغانستان داده بودند.

هجوم به سفارت‌های سرزمین رویا‌ها

مهاجرین افغانستانی داخل ایران نیز با دریافت خبر‌هایی پیرامون ثبت نام برخی از سفارت‌های اروپایی در ایران به منظور اسکان مجدد مهاجرین در اروپا در مقابل سفارت‌ها تجمع کردند.

زمانی که مهاجرین تجمع شان در مقابل  سفارت‌ها گسترده  و هر روز به جمعیت شان اضافه می شد سفارت آلمان با نشر اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه فقط کسانی شانس دارند در این پروسه ثبت نام کنند که از همکاران خودشان در افغانستان هستند  و به معنای واقعی حضورشان در افغانستان به قیمت جانشان  تمام می شود. در اطلاعیه مذکور ایملیی نیز به منظور ارسال مدارک از سوی افراد واجد شرایط  اعلام شده بود.

فرصتی باد آورده، اما در دام سوءاستفاده کنندگان

قصه آنجایی تلخ می‌شود که عده‌ای فرصت طلب از عدم کم سوادی و بی اطلاعی مهاجرین استفاده کردند، برخی از آنان ارسال کردن مدارک به ایمیل درج شده را مساوی با پذیرش ۱۰۰ درصدی توصیف کرده بودندو  با همین شیوه از هر مهاجر در نقاط مختلف مبالغی بین ۱۰ هزارتومان تا ۱۰۰ هزار تومان دریافت کرده اند.

تکذیب شایعات از سوی نهاد بین المللی پناهندگان

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز در تهران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر ثبت نام مهاجرین و اسکان مجددشان را تکذیب کرده  است.

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرده است که مهاجرین مقیم ایران از پرداخت مبالغ به  کافی نت ها‌ی افرادی که  وعده اعزام به اروپا را می‌دهند جدا خود داری کنند.

درچند روز گذشته  خبرنگار تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان با حضور در مقابل سفارت کابل و مصاحبه با چند تن از مهاجرینی که به امید ثبت نام برای مهاجرت به اروپا آمده اند اقدام کرده است.

وی در مصاحبه با مهاجرین و مسئول یکی از کافی نت ها‌ی افغانستانی نزدیک سفارت افغانستان در خیابان پاکستان گفت: مهاجرین برای ثبت نام به کافی نت ما مراجعه می کنند، اما علی رغم اینکه به آن ها توضیح می دهیم که این پروسه فقط برای افرادی است که در افغانستان با اروپایی‌ها همکار بودند، بازهم بسیاری از آن ها اصرار برای ثبت نام دارندو ما  چون در اینجا سرویس و خدمات ارائه می کنیم مجبور به دریافت هزینه هستیم.

گزارش از زمان حسینی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.