سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خسارت خشکسالی به هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب

رییس جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: خشکسالی در سال زراعی جاری (۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) به یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سعید حیدرپور رییس جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت : شهرستان گیلانغرب با سطح اراضی زراعی حدود ۴۱ هزار هکتار و باغی از جمله شهرستان‌هایی است که در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ دچار خسارت شدید خشکسالی شده به طوری که در برخی مناطق شهرستان تا ۵۰ درصد در مزارع کاهش عملکرد ایجاد کرد و این موضوع می‌تواند در دراز مدت در بخش زراعت و دامپروری خطرناک باشد.

او افزود: در حوزه دامپروری نیز آثار خشکسالی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد و هزینه نگهداری دام تا حدود زیادی بالا رفته به نحوی که دامدار قادر به حفظ و نگهداری گله نست از این رو با برنامه ریزی مناسب باید جهت جلوگیری از افزایش خسارت ناشی از خشکسالی باید به فکر راهکاری جهت برون رفت از این بحران باشیم.

رییس جهاد کشاورزی گیلانغرب ادامه داد: سیاست گذاری پیش بینی خشکسالی و استفاده حداکثر از نزولات آسمانی، سیستم‌های هشدار دهنده، مدیریت انعطاف پذیر پرای دام‌ها در طول سال، کشت گیاهان مقاوم به خشکسالی، توسعه و گسترش آبیاری قطره‌ای و بارانی در استان کرمانشاه به عنوان راهکار‌های مقابله با خشکسالی در استان کرمانشاه می‌تواند به کار گرفته شود.

حیدرپور اظهار داشت: خشکسالی امسال در پنج دهه گذشته کم‌سابقه بوده به طوری که براساس آمار هواشناسی امسال بارش‌ها در استان کرمانشاه نسبت به میانگین بلند مدت پنج دهه گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است.

او افزود: خشکسالی خصیصه ذاتی اقلیم کشور است و نبود برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری درست در مواجهه با خشکسالی در درازمدت این موضوع را تشدید کرده، به‌گونه‌ای که امروز در مناطق وسیعی از کشور در حال گذار از خشکسالی به خشکی هستیم.

رییس جهاد کشاورزی گیلانغرب بیان داشت: آنچه بحران خشکسالی را در کشور تشدید کرده شامل مدیریت غلط منابع آب در کشور که فقط مدیریت بهره برداری است، نه مدیریت حفظ و ارتقای ذخایر زیر زمینی آب و نه مدیریت تولید آب، مدیریت غلط زراعت و باغبانی در اقصی نقاط کشور، استفاده از روش‌های غلط آبیاری در بخش کشاورزی، کاهش پوشش گیاهی ناشی از تخریب مراتع، چرای بی رویه، قطع بوته زار‌ها و جنگل‌ها و توسعه بی رویه شهر سازی غلط و از بین رفتن مزارع و باغات در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها است.

او  از دیگر دلایل تشدید بحران خشکسالی در کشورمان را افزایش بیش از حد تبخیر از سطح زمین به علت گسترش و پیش روی کویر، افزایش شدید تقاضای اتمسفری هوابه علت افت شدید رطوبت نسبی در فلات مرکزی ایران بیان کرد که بر این اساس نتیجه می‌گیریم، اگر چه خشکسالی جهانی نیز در سال‌های اخیر وجود داشته، اما علل مذکور به تعمیق بحران خشکسالی در کشوری ختم شده که در حالت طبیعی میزان بارش آن حدود یک سوم میانگین جهانی بوده و بروز بحران زیست محیطی ما حصل بحران کنترل نشده خشکسالی است.

گفتنی است: گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد و این شهرستان  ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

انتهای پیام/ق

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.